Anmelderne mener: Højtelsket spil-serie vender tilbage med bravur efter et årtis fravær

Metroid Dread får flotte anmeldelser over det meste af linjen. Illustration: Nintendo
Dusørjægeren Samus Aran er tilbage i Metroid Dread, der bliver storrost af anmelderne.

Nintendos Metroid-serie indtager en speciel plads i mange spil-entusiasters hjerter. Så der har været store forventninger til Metroid Dread, der udkommer i dag. Spillet blev annonceret tilbage i midten af 00'erne, men har så ligget i dvale indtil det blev genannonceret ved E3 2021.

Og de fleste anmeldere ganske positive.

»På mange måder føles det gen-annoncerede, formegentligt genudviklede Metroid Dread fra 2021, som det 2D-agitge Metroid-spil, vi skulle have haft for 16 år siden, efter de to Metroid-mesterværker, Zero Mission og Prime. Det er ikke ofte, vi får lov til at sige det om et spil, der kommer frem efter mere end et årti i udvikler-skærsilden, men ventetiden har været det hele værd. Den voldsomme forsinkelse har tilladt Metroid Dread at bruge Switch'ens hestekræfter til at lave store forbedringer i forhold til, hvad tidligere Nintendo-systemer kunne præstere, og det gør konklusionen på Metroids hovedlinje-historie noget af en storslået finale,« skriver Samuel Claiborn fra IGN og giver Metroid Dread karakteren 9 ud af 10.

»Ventetiden - kan jeg med glæde meddele - har på en eller anden måde været det hele værd,« skriver Eurogamers anmelder Illustration: Nintendo'

Metroid-formularen vendt på hovedet

Det er det spanske studie MercurySteam, der har udviklet Metroid Prime. Studiet, som danske Nordisk Games ejer 40% af, har tidligere lavet et remake af Metroid 2 kaldet Metroid: Samus Returns. Flere anmeldere fremhæver, at studiet har været modig i sin tilgang til at vende Metroid-formularen på hovedet.

»Ved hjertet af Metroid Dead bliver der leget med den traditionelle Metroid-formular. Dread er lavet af MercurySteam, det samme hold bag Samus Returns (remaket af Metroid 2: Return of Samus). Mens de har bevaret originalens 2D perspektiv, så introducerer spillet en vild afgang fra kildematerialet, ved at give Samus muligheden for at sigte i 360 grader, hvilket giver nye kamp- og puzzle-muligheder,« skriver Russ Frushtick fra Polygon.

Et udsagn som Eurogamers anmelder Martin Robinson støtter op om i sin anmeldelse:

»MercurySteam har virkelig efterladt deres eget udtryk på formularen, i hvad der ender med at blive et dejligt anderledes Metroid. Den spanske udvikler var noget tilbageholdt i sit første forsøg - et remake af det interessevækkende, men ikke just spektakulære Game Boy-spil Metroid 2. I Metroid Dread gør man brug af nogle af de unikke egenskaber og gør dem mere meningsfulde. Ligesom Samus Returns er det her et Metroid, hvor kampdelen fylder meget, men denne gang er det mere flydende og mindre staccato«.

Svære bosskampe

Flere anmeldere fremhæver, at sværhedsgraden er steget lidt i forhold til, hvad de forventer fra serien.

»Samus er bestemt ikke et uovervindeligt super-menneske. Selv Metroid-veteraner vil dø flere gange i Metroid Dead, end de vil have gjort i nogen andre spil i serien. Det her er et svært spil. Det er klart det sværeste first-party spil, Nintendo nogensinde har udgivet,« skriver Polygon i deres anmeldelse.

Især bosskampe kan trække tænder ud, men det er til gengæld også tilfredstillende, skriver IGNs anmelder.

»Bosskampe spænder mellem traditionelt store, savlende monstre med mønstre og svaghedspunkter, som du skal lære, og næsten Smash Bros.-agtige møder med fjender, der kopierer dine bevægelser. Variationen er velkommen, især i kontrast til måden som Samus Returns satte dig op mod den samme boss flere gange. Jeg vil ikke give noget væk, men det er nogle af de bedste boss-kampe, som jeg har spillet i et action platformspil. Uden undtagelse virkede de umulige til at starte med, men efter hver sejr, følte jeg mig som en bedre spiller«.

Stor ros

Alt i alt er der stor ros over det meste af linjen, hvor flere anmeldere glæder sig over at have et nyt 2D-Metroid, der afslutter den traditionelle serie.

»Metroid Dead rammer så meget rigtigt efter så mange år, at jeg næsten føler mig krænket over, at vi ikke fik dette spil og et par efterfølgere i en lind strøm tilbage i 2005. Men i stedet føler jeg mig utroligt glad over at spille et Metroid, der er tilbage på toppen. Selvom det er det seneste i en serie, der har varet årtier, så balancerer Dread klogt sin innovation med det genkendelige,« skriver IGNs anmelder.

En vurdering, som Eurogamers anmelder synes at være enig i:

»Det her er et moderne Metroid. Et 2D-eventyr leveret med triple-A-panache, mens det stadigvæk bibeholder elegancen, som seriens højdepunkter er kendt for og har været med til at distingvere den. Vi er velsignet over at have Samus ordentligt tilbage, og hvor er det forunderligt at blive påmindet om, hvor specielt Metroid kan være. Ventetiden - kan jeg med glæde meddele - har på en eller anden måde været det hele værd«.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere