Udvikler: 343 IndustriesHalo Infinite
Udgivelsesdato: 25-11-2021 (Multiplayer)
08-12-2021 (Singleplayer)
Platforme: Xbox One, PC
I seks år har folk sukket efter et nyt Halo spil. Seks år, hvor fans har gispet af begejstring, hver gang en ny trailer blev vist frem, og seks år, hvor selvsamme fanskare har måttet finde sig i forsinkelser og udsatte udgivelsesdatoer.
Nu er det nyeste skud på Halo-stammen ude, og det kan lige så godt siges med det samme. Anmelderne er vilde med det. Her følger en gennemgang af, hvilke superlativer diverse spilanmeldere kaster efter Halo Infinite.
En længe ventet udgivelse med skæbnesvangre konsekvenser
Indledningen på denne artikel kunne ligeså vel have været indledningen på enhver af de anmeldelser, der er skrevet af Halo Infinite.
På Gamereactor studser man over, at spillet må og skal være en succes, hvis udvikleren bag, 343 Industries, fortsat skal have gang på jord som spilstudie. Hos Soundvenue indleder de anmeldelsen med en anekdote, der fortæller om franchisens storhed - den blev lanceret som et modspil til Sonys PlayStation 2.
Endelig kan man hos Kotaku læse, hvordan det nye Halo skal puste friskt liv i en stagnerende spilserie.
En kort opridsning af, hvorfor der bliver brugt så meget tid på det. I 2001 udkom det første Halo spil, Halo: Combat Evolved, og blev et øjeblikkeligt hit. Siden fulgte en 2’er og en 3’er, den ene mere anerkendt af anmelderne end den næste, og så var den oprindelige Halo-Trilogi fuldendt. Inden udvikleren Bungie sprang videre til andre projekter, nåede de også lige at udgive et fjerde spil, Halo: Reach, der også klarede sig ganske fint.
Microsoft havde ikke i sinde at lade en af sine største guldkalve stå uden opsyn, og den nye varetager blev 343 Industries. I 2012 kom studiets første iteration af Halo i form af Halo 4, men det levede ikke op til hypen. Bevares, det modtog fine anmeldelser og har i skrivende stund en metascore og brugerscore på henholdsvis 87 og 7,1 på Metacritic, men de forgangne spil havde bare sat baren utrolig højt. Tre år fulgte og et nyt forsøg fra 343 Industries så dagens lys og blev modtaget.. Lunkent.
Derfor lægger anmelderne vægt på dette spils vigtighed for både franchisen selv og spiludvikleren bag.
Et succesfuldt skifte til open-world opskriften
De tidligere Halo spil har haft stramme, lineære singleplayer kampagner, hvor linjerne for handlingen og aktionen har været skåret stramt op. Det går det nye Halo Infinite dog væk fra, idet det er et open-world spil - et ord, der kan få hårene til at rejse sig på mangt en gamer, da spiludviklere har haft tendens til at lave en stor verden med repetitivt og meningsløst indhold.
Og det er netop dén anke, man kan læse hos Gamereactors anmeldelse af Halo Infinite.
»Mange vil nok finde diverse aktiviteter ganske almindelige, genkendelige og måske sågar kedelige eller uden konsekvens. Og nej, det ville da også være en kende misvisende at referere til det traditionelle mix af high-value targets, redningsoperationer og angreb på diverse anonyme baser [...] som direkte innovativ,« skriver Magnus Groth-Andersen i sin anmeldelse.
Anmelderen på mediet Polygon, Nicole Carpenter, er dog ikke af den samme holdning. Hun er af den overbevisning, at 343 Industries er lykkedes med at skabe en velfungerende og levende open-world.
»Halo er ikke den første serie, hvor udviklerne har introduceret en open-world struktur senere i dets livscyklus - Gears 5 og Uncharted 4: A Thief’s End er andre eksempler - men det er den mest succesfulde. 343 Industries har skabt en verden, hvor Halo-agtige skududvekslinger foregår organisk - nogle gange ved et travlt gadekryds, andre gange i midten af en skov,« skriver hun i sin anmeldelse.
Soundvenues anmelder, Christian Vorre Mogensen, er også begejstret for skridtet fra lineær til åben fortælling. Han fremhæver, at »der åbnes op for udforskning og strategiske manøvrer, når fjendtlige baser skal indtages, allierede fanger befries, og skjulte skatte findes,« og »rejsen fra én actionsekvens til den næste bliver helt meditativ, og flere gange stoppede jeg op og nød designet af banerne, inden jeg hastede videre til næste skudveksling,« skriver han blandt andet i sin anmeldelse.
Et velfungerende skydespil
Ovenstående uddrag fra Gamereactors anmeldelse kan få det til at fremstå, som om anmelderen var negativt stemt overfor Halo Infinite. Det er dog ikke tilfældet, for der var megen glæde over spillets velfungerende skyde aspekt.
Det fremhæves, at alle våben både føles godt og fungerer i samspil med hinanden. Det resulterer, ifølge anmelderen, i et flow, der ikke findes i noget andet spil.
»Gameplay sekvenserne kan, med meget få egentlige mekanikker, byde på netop den kombination af realisme, tyngde og alligevel gnidningsfri bevægelse, som er så svær at ramme. [...] Det er et glimrende eksempel på, at det ikke er antallet af aktive mekanikker i spillerens værktøjsbælte, der betyder noget, men hvor veloptimerede de er, og hvordan de fungerer sammen.«
Vægten af våbnene, det alsidige arsenal og det flydende kampsystem fremhæves af alle anmeldelser, undertegnede har læst. Måske bedst eksemplificeret ved følgende citat fra Soundvenue: »våbnene føles tilpas forskellige, og de har alle en solid umpf-følelse, når man skyder med dem.«
Multiplayer der giver dig lyst til liiige at tage et til spil
En måneds tid inden udgivelsen af singleplayer kampagnen udgav 343 Industries, til en dels overraskelse, en gratis beta version af deres online multiplayer del. Det modtog ligeledes gode ord med på vejen af eksempelvis Polygon og Game Informer.
Kort sagt er bane designet glimrende, våbnene føles godt og kampene mod andre spillere føles intense. En kritik er dog progressionssystemet, men da det stadig er i beta - den endelige multiplayer version kommer ud til foråret - lader de fleste anmeldere sig affinde med det.
Noget af det vigtigste, et online multiplayer spil kan opnå for at få succes, er at skabe et succesfuldt loop af gameplay, som folk har lyst til at gentage igen og igen - tænk League of Legends, Hearthstone eller Counter-Strike: Global Offensive. Det lader til, at Halo Infinites multiplayer del har formået at lave netop dét - i hvert fald hvis man spørger Ari Notis fra Kotaku.
»Der er et unikt Halo-paradoks - det er sent på aftenen, du er ved at blive træt, du spiller et sidste spil, hvilket føles fantastisk, så du siger “hul i det” og spiller endnu et spil, men du gør det helt elendigt og kan selvfølgelig ikke gå i seng sur over din egen præstation, hvilket betyder, åh-åh, nu er du fanget i en cirkel, der holder dig oppe til daggry. Dén følelse var fraværende i de to seneste Halo spil, men den er utvetydigt til stede i Halo Infinite,« lyder det fra en anmelder, der lyder til at have sat søvnen til side for anmeldelsens skyld.
Anmelderne hopper altså over hele linjen på deres stole af begejstring over det nye Halo Infinite, og selv de kritikpunkter de måtte have, trækker ikke karakteren længere ned end 9/10 - f.eks. hos IGN, hvor man havde ønsket sig mere af spillet grafisk, samt at historien var bedre fortalt.
Det ser altså ud til, at Halo serien og Master Chief er tilbage med bravur.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.