Anmeldelser af svindel med nethandel tredoblet

Illustration: leowolfert/Bigstock
På fire år er antallet af anmeldelser af internetvarer, som aldrig er modtaget, steget voldsomt. Chefpolitiinspektør opfordrer forbrugerne til at være opmærksomme.

I takt med den stigende internethandel stiger antallet af anmeldelser om, at købte varer aldrig kommer frem. På bare fire år er antallet af anmeldelser tredoblet, skriver DR.

Sidste år var det præcise antal anmeldelser 34.009. Det er 22.501 flere anmeldelser end i 2013. Reelt er tallet formentlig ikke dækkende, da nogle for eksempel finder det for pinligt at anmelde, når de er blevet snydt på nettet.

Læs også: Statens Museum for Kunst franarret 805.000 kroner af email-svindlere

En af forklaringerne på stigningerne i anmeldelser kan ifølge chefpolitiinspektør Klaus Arboe Rasmussen fra Østjyllands Politi være, at visse typer af kriminalitet - heriblandt tyverier - rykker fra gaden og ind på nettet.

Han anbefaler derfor forbrugerne at være opmærksomme på at sikre sig godt på nettet.

»Hvis det er et udenlandsk firma, så tjek på nettet, om andre har erfaringer med at handle med firmaet. Får man sine varer, eller er det et fupfirma?« siger han til DR.

Politikerne er opmærksomme på problematikken, og som Version2 før har skrevet, vil Socialdemokratiet til efteråret lægge op til, at justitsministeren indkalder Folketinget til forhandlinger om en it-kriminalitetspakke.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere