Anmeldelse af iTunes 8: Musik-logik med strejf af disharmoni

Vi tager hul på en serie med tre anmeldelser af nye musikprodukter fra Apple. I første omgang kigger vi nærmere på iTunes 8's Genius-funktion, som skal finde beslægtede sange. Det virker, men hvorfor får Crash Test Dummies hele tiden møvet sig ind?

Hvad har Caroline Henderson tilfælles med Louis Armstrong? Hvad har Eric Clapton tilfælles med Britney Spears og The Mamas & The Papas?

Svaret er mine nye Genius-spillelister i iTunes. Den nye funktion, der automatisk knytter beslægtede numre sammen på bestilling fra brugeren. Genius er genialt, hvis konceptet virker, men lad det være sagt med det samme: Det er ikke overbevisende lækkert ? endnu. Men det er lovende.

Det var med den helt store musik, at Apple i sidste uge lancerede opgraderede iPods og en ny iTunes, der nu er nået til versionsnummer 8. En mager men dog vanligt karismatisk Steve Jobs indtog scenen i San Francisco på en helt i igennem klassisk presseopvisning. Øv, sagde nogle kommentatorer, der havde ventet flere og større pakker fra Santa Jobs. Andre kastede sig ud i spontan ros.

Jeg har i nogle dage haft selskab af henholdsvis en ny iPod Nano og en lige så ny iPod Touch. De har fulgt mig på skift. Og jeg har eksperimenteret med iTunes 8. Anmeldelserne af de to iPods følger i de kommende dage.

Funky fest

Genius-funktionen i iTunes er valgfri, når man installerer iTunes 8. Vælger man at slå til, slår det igennem over på en tilknyttet iPod, der opdateres på computeren. Man kan altså bruge Genius direkte på de nye iPods ? men desværre også kun på de nye.

Genius er en digital organisme, der skal blive klogere, som tiden går. Alle mine input kobles med de millioner af andre brugeres input, og derfor opdateres Genius jævnligt fra serveren.

Forud for en større fest skal jeg bruge en nogle spillelister, der kan bidrage underholdningen i forskellige faser af festen. Og her er Genius faktisk slet ikke tosset. Men vælger et nummer og starter Genius ud fra det og får en liste på 25-100 numre afhængig af indstilling. Og de skæve skud, Genius leverer blandt mange gode bud til listen, sletter man bare fra listen og gemmer den.

Irriterende er det dog, at det kræver en workaround for at tilføje numre til en Genius-spilleliste. Men ved at hive numrene over i en almindelig spilleliste får man frie hænder til at blande Bowie og Beethoven. Et andet irritationsmoment er, at der fortsat er mange numre, der ikke kan matches op mod Genius.

Test-biblioteket er på 11 GB og rummer godt 2.600 numre, der afspejler en mangfoldig musiksmag. Giver det så logik, når Genius spiller ind med sine hemmelige algoritmer? Både og. Man aner bestemt en sammenhæng i udvalget at numre, og det stritter ikke musikalsk til at sider, når man lytter en tilfældig spilleliste igennem. Og alligevel studser men over noget af det. Tre eksempler:

En gammel indspilning af 'St. James Infirmary' med Louis Armstrong bliver koblet med Glenn Miller, Nat King Cole, Scott Joplin og Ray Charles. Så langt så godt. Men Crusaders og Caroline Henderson dukker også op ? det er ikke vildt langt ude musikalsk, men heller ikke lige i jukeboksen.

Når Safri Duo udløser Vangelis og Bjørk giver det iørefaldende god musik-logik, mens Enigma falder noget uden for.

Eric Claptons 'Layla' i en unplugged-version giver Peter Gabriel, Phil Collins, R.E.M., Oasis, Sheryl Crow og Dire Straits. Men musisk bliver det en noget blandet pladeforretning, når Doors, Pink Floyd, Procol Harum blander sig sammen Jerry Lee Lewis i 'Great Balls of Fire'. Det sker så i en liste med 25 numre. Udvider man den til hundrede, kommer Madonna, Britney Spears og The Mamas & The Papas ind over.

Og så møver Crash Test Dummies sig også ind med 'MMM MMM MMM MMM'. Bevares, det var et megahit, da jeg så det canadiske band live i deres storhedstid sammen med flere hundredtusind andre på Vancouver Island i 1994. Men det berettiger ikke, at testdukkerne stort set kommer med i samtlige spillelister, jeg laver i pop/rock-genren.

Bekvem markedsføring

Genius giver ikke kun nye muligheder for brugerne, men i særdeleshed også for Apple.

I Genius Sidebar kommer ved klik på en sang straks anbefalinger til andre album og sange af samme kunstner. Og tillige anbefalinger, der skal spille nydeligt op til den valgte sang. Et klik og både dit musikbibliotek og iTunes Store er blevet rigere.

Nogle vil givet mene, at det er en tand for smart. For mig er det bare smart. Det pirrer nysgerrigheden på ny musik, og det er trods alt gratis at snuppe nogle smagsprøver i iTunes Store.

Hemmeligheder

Hvad er så hemmeligheden bag Genius? Det er der ikke mange uden for Apples hovedkvarter i Cupertino, der ved.

Direkte adspurgt giver Apple kun fåmælte svar. Genius bygger på nogle egenudviklede algoritmer, der analyserer på musikkens metainformation om udgivelsesår, kunstner, genre og så videre på de 8,5 millioner sange, der nu er i butikken. Informationen knyttes med anonymiserede feeds fra iTunes-brugernes biblioteker og spillelister. Den stjernemarkering, som brugerne selv giver i musikbiblioteket, er vigtig for prioriteringen i Genius.

Analyse af selve musikkens takt og toneleje forekommer også i en eller anden form, men det har ikke høj prioritet i Genius-udvælgelsen. Og her er der lukket af for mere teknisk information hos Apple.

Brugernes adfærd er omdrejningspunktet. Tilbagemeldingerne til Genius-serveren gør den stærkere og stærkere over tid. Konceptet ligner noget, som Pandora og Last.fm har introduceret tidligere, men Apples absolutte styrke må ligge i enorme brugerbase. Antallet af iTunes-installationer er ukendt, men alene den delmængde, som har lagt deres kreditkort ind i iTunes Store, er ifølge Apples seneste oplysninger på 65 millioner kunder. Så selv om Genius er frivilligt og næppe interesserer alle brugerne, så er der basis for et massivt datagrundlag.

Genius bliver forventeligt bedre, men allerede nu har funktionen trukket mig ud i en masse hjørner at mit musik-bibliotek, hvor jeg ikke kommer tit. Det har givet mange gode genhør.

Genius-funktionen er det afgørende nye i iTunes 8, men en ny oversigtsmenu med thumbnails af pladecovers er også en forbedring. Og man skal heller ikke snyde sig selv for et kig på den nye og meget fascinerende visualizer, der på psykedelisk vis sætter levende grafik i svingninger med musikken.

Læs i morgen: Anmeldelse af den nye iPod Nano

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jesper Kleis

Jeg har haft nogle problemer med at forstå Genius valg - f.eks. har jeg ratet en sang til 1 stjerne, og den kommer med selvom jeg absolut ikke kan døje den.

Så slettede jeg den fra sanglisten - og generede en ny liste. Vupti, den kom op igen (det var et instrumental version af det nummer som jeg generede sangen ud fra - men det var downloadet ved en fejl fra itunes store).

Men jeg blev forundret over at den ikke synes min rating havde lavere prioritet end similaritet. Anyway - for at fjerne den fra listen, hjælper det ikke at slette den fra listen. Istedet skal man afmarkere den i iTunes - eller i ens itunes bibliotek, og så gendanne Genius listen. Letter mærkværdigt, og ikke specielt intuitivt efter min mening.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere