Apple har valgt et nyt SIM-kortformat til supergadget'en iPad, der inden længe slippes fri til forbrugere over hele verden.
Men valget af det nye format, micro SIM, også kaldet 3FF, skyldes alene et ønske om at binde forbrugeren til ét teleselskab, lyder anklagen fra analytikere og brancheorganisationer herhjemme, ifølge Politiken.
Der er ganske enkelt ingen teknisk begrundelse for at skifte væk fra mini SIM, som er det gængse SIM-kortformat i millioner af mobiltelefoner verden over, og som også bruges i iPhone.
»Apple indfører i iPad'en et nyt SIM-kort, som giver brugeren teknologiske håndjern på. Der er ikke andet end kommercielle tanker bag at indføre et nyt format, og det ser ud, som om denne teknologilås alene skal gøre det nemt at malke kunderne,« siger teleanalytiker John Strand til Politiken.
Den danske telelovgivning forhindrer teleselskaberne i at binde en kunde til et abonnement i mere end seks måneder.
Da micro SIM stort set ikke bruges i andet it-udstyr, sikrer Apple en solid indtjening til sig selv og det teleselskab, der eksklusivt bliver udvalgt til at distribuere iPad'en, påpeger kilder overfor avisen.
Apple: Ingen kommentarer
Micro SIM bruges som regel i små enheder, hvor pladsen er trang, og det derfor giver mening at bruge et mindre SIM-kort.
iPad'en er Apples bud på en tavle-pc ? en mellemting mellem en bærbar pc og en smartphone. Enheden er altså noget større end en iPhone rent fysisk.
Skiftet til micro SIM betyder, at SIM-kortet fra en iPhone ikke vil kunne bruges i en iPad, med mindre den fingernemme forbruger hiver tangen frem fra værktøjskassen og klipper sit mini SIM-kort til efter micro SIM's mål. Det kan efter sigende lade sig gøre uden større besvær.
Kilder vurderer også overfor det amerikanske teknologimagasin Wired, at det er forretning og ikke teknik, der har vejet tungest i Apples beslutning om at bruge micro SIM i iPad.
Apple afviser at kommentere kritikken overfor Politiken.
»Apple kommenterer ikke fremtidige produkter, rygter og/eller spekulationer«, skriver Petter Ahrnstedt, PR-chef for Apple i de nordiske lande, i et e-mail-svar til avisen.
iPad sælges i USA fra på lørdag, mens europæerne kan få lysten styret i slutningen af april.