Android-udviklere på spanden: Ingen penge i den grønne robot

5 kommentarer.  Hop til debatten
Det er ikke let at tjene penge på at skrive programmer til Googles Android-styresystem. Bare rolig, det skal nok komme, siger dansk udvikler, der både laver iPhone- og Android-applikationer.
3. september 2009 kl. 10:35
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Mens det i et stykke tid har været muligt at tjene gode penge på at skrive små, fikse applikationer til Apples iPhone, er der ikke mange basseøre at hente på at skrive applikationer til smartphones baseret på Google-styresystemet Android.

Det viser en undersøgelse foretaget af analysevirksomheden Admob. Den afslører, at mens halvdelen af iPhone-folket køber mindst én applikation om måneden, gælder det samme kun for 19 procent af Android-brugerne.

Også virksomheden Larva Labs, der står bag to populære Android-applikationer, Retro Defense og Battle for Mars, hænger med hovedet over det skuffende salg af Android-applikationer. Larva Labs oplyser i et blog-indlæg, at den daglige indtjening har ligget på 62,39 dollar i gennemsnit, svarende til cirka 325 kroner.

Til sammenligning har iPhone-spillet Trism indtjent 250.000 dollar på Apples Appstore i løbet af to måneder, oplyser Larva Labs.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Google har ellers oprettet Android Market til formålet ? en onlinebutik, der er virksomhedens svar på Appstore og tilbyder applikationer både gratis og til betaling. Eksempler på Android-baserede telefoner er HTC's Magic og Hero.

Men Admob-undersøgelsen konkluderer ikke overraskende, at markedet for betalte Android-applikationer er markant mindre end iPhone-markedet på grund af det lavere antal Android-telefoner på markedet, og fordi Android-brugerne i hvert fald indtil videre ikke for alvor har kastet sig ud i at betale for applikationerne.

Dansk udvikler: Det skal nok ordne sig
Ifølge den danske udvikler af iPhone-applikationer Mikkel Bruun er undersøgelsens resultater ikke noget, der ødelægger forhåbningerne for det fremtidige Android-marked. Han har selv for nylig porteret sin iTog-applikation fra iPhone til Android, og oplysningerne fra Admob skræmmer ham ikke.

»Jeg vil forsat udvikle applikationer til Android, både for sjov, og fordi jeg stadig tror på et marked. Teknisk set kan man lave nogle mere interessante apps til Android, og jeg tror nok de skal komme ordentligt i gang på sigt,« skriver Mikkel Bruun i en e-mail til Version2.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han mener, at Android Market er kommet sløvt fra start, fordi der har været for lidt fokus på at udbrede budskabet om Android-butikken.

»Der er ingen markedsføring af Android Market. Apples Appstore tog jo masser af overskrifter, da en blev lanceret, og jeg tror, at der findes en del Android-ejere, der ikke ved, at Market eksisterer,« skriver Mikkel Bruun.

Markedsføringen halter og online-butik er pinlig

Ifølge udvikleren skyldes den manglende markedsføring flere ting. Dels tjener hverken mobilproducenterne eller udbyderne penge på Android Market. Og mens Google rent faktisk tjener penge på online-butikken, møder forbrugeren ikke nogen markedsføring af applikationer, når han køber en Android-telefon.

Samtidig påpeger Mikkel Bruun, at det lige nu kun er muligt at tage penge for Android-applikationer i syv lande - Danmark er ikke et af dem.

»Det sætter jo helt klart en begrænsning på omsætningen,« lyder det fra Mikkel Bruun.

Han tror dog ikke, at den dårlige start for salget af Android-applikationer får de store konsekvenser for Android som styresystem.

»Som platform tror jeg ikke, det har den store betydning. Android OS er stadig nyt, men har massiv fremdrift. Masser af netbook-producenter og telefon-producenter støtter op om projektet,« skriver Mikkel Bruun.

Han vurderer dog, at der bliver nødt til at ske et par ting eller tre hos Google, hvis virksomheden vil rette op på salget af Android-applikationer

»iPhone har stadig de bedste apps, så Android-apps skal blive bedre. Derudover skal der være en bedre indgang til Android Market. Klienten på telefonen er for dårlig, og websitet er mildest talt pinligt,« siger Mikkel Bruun.

Mikkel Bruun har tidligere fortalt Version2, at han tror på Android som en udfordrer til iPhone, der på sigt kan slå Apples telefon af tronen. Det holder han fast ved.

»Jeg postulerer stadig, at Android vil blive den meste udbredte mobil-platform.«

Admobs undersøgelse er baseret på svar fra 1.117 respondenter - 390 Android-brugere, 380 iPhone-brugere og 347 iPod Touch-brugere. Der anslås at være 26,4 millioner iPhone-ejere og tre millioner ejere af Android-telefoner.

5 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
3. september 2009 kl. 10:55

Hvis jeg skal komme med en hypotese for hvorfor det forholder sig som det gør, så tror jeg der er meget stor forskel på dem der køber iPhone og dem der køber en af de Android-telefoner der er på markedet nu... Tror i noget højere grad det er "Nørder" der køber Android ift. iPhone... Nørder som ikke nødvendigvis er lige så interesserede i at spille spil, lave musik og andre underholdningsmæssige ting på deres telefoner.

Jeg, for one, skulle gerne få en Hero ind ad døren i løbet af næste uge, og jeg har primært købt den for forhåbentlig at kunne skære ned på antallet af gange jeg er nødt til at hive min laptop op af tasken... Ikke for at bruge den som underholdningsplatform. Hvis jeg skal købe apps på Market (når de åbner for betalingsapps), vil det nok oftest være software som har en funktionalitet der virkelig kan bruges til noget. Jeg siger ikke at der ikke findes funktionel og skidesmart software til iPhone på AppStore, men tror at rigtig meget af omsætningen ligger i underholdningsapplikationer, jf. eksemplet med Larva Labs i artiklen.

Jeg tror dog godt det kan slå over og man kan komme til at se mange solgte spil på Android Market, men de tre telefoner der er ude lige nu henvender sig ikke i særlig høj grad til andet end rigtige nørder. Blandt de mange kommende modeller er der dog garanteret nogle der kan få "normale" mennesker med på Android-vognen.

2
3. september 2009 kl. 11:12

Jeg ville hjertens gerne købe nogle af betalings-applikationerne, specielt dem med lave, gode priser (Micropayments). Men Google vil ikke lade mig betale, så jeg kan ikke engang SE betalingsapplikationerne i Market.

Så hvis der er et problem, mener jeg det er Googles skyld.

3
3. september 2009 kl. 12:52

Der er flere ting på spil her:

  • Android marked starter altid ud UDEN betalingsprogrammer, hvilket nok er med til at vænne folk til de mange gratis "good enough" alternativer.
  • Android marked er endnu ikke tilgængelig i mange markeder, bl.a. Canada, Italien, Skandinavien osv.
  • Android marked er ikke gearet til at huse > 1000 programmer (der er nu > 6000) så det er simpelthen svært at navigere rundt. Dette skulle Google dog løse med en opdatering (Donut).

Jeg tror IKKE på at der er en grundlæsggende mentalitetsforskel på Android og iPhone ejere, men Android ejere er stadig udprægede early-adopters ligesom var tilfældet i iPhone verdenen for 2 år siden.