Android-udviklere i fælles protest mod Google

En gruppe af Android-udviklere er trætte af betingelserne i Android Marked og Googles lukkethed omkring fejl i platformen. Derfor har de dannet en fagforening i protest.

Google tager for stor en bid af kagen og holder Android-udviklerne hen i mørke. Det mener i hvert fald en gruppe af udviklere, som nu har dannet en forening, der står bag en fælles protest. Det skriver Silicon Republic.

Gruppen kritiserer blandt andet Google for den høje procentdel, som virksomheden får fra salget af applikationer på Android Marked. Google lægger ifølge udviklerne en skat på 32 procent på salget.

Udviklerne ønsker også åbenhed omkring fejl i Android og gennemskuelighed i algoritmer på platformen.

Samtidig kræver de, at Google udspecificerer reglerne for, hvad der er tilladt og forbudt for applikationer på Android Marked, og de ønsker også en formaliseret mulighed for at appellere, hvis en applikation bliver afvist.

Læs også: Kovending: Google forbyder porno i Android Market

Endelig ønsker udviklerne, at Google udpeger en kontaktperson, der kan sørge for kommunikation mellem udviklerne og Google vedrørende Android Marked.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (28)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Rene Madsen

Udviklerne ønsker også åbenhed omkring fejl i Android og gennemskuelighed i algoritmer på platformen.

Er noget af en fordrejning af deres krav, som er at få åbenhed omkring Android Marked != Android...

The Android Market has been, and still is, consistently plagued with technical problems. Also, despite the Open philosophy which Google champions in Android, the Market application is closed source, non-Free software. This combination means that although we as developers and customers have to deal with the crippling bugs of the Market on a daily basis, and yet we have no way to remedy them.

We would like to see the Android Market open sourced, but if this is not possible, then we demand that at least the bug tracking for the client and the server software of the Android Market be done on a public bug tracker, so that we may report errors and highlight the errors which we feel are the most pressing.

  • 0
  • 0
Gert Agerholm

Der er lidt sjovt at se at det haglede med kritik af Apple da debatten gik omkring deres "40% skat" og at man derfor skulle droppe iPhone og gå over på Android.

32% er da mindre end 40% men...........

  • 0
  • 0
Per Hansen

Både Apple og Google tager ca 30% af kagen...

På Android har man dog den fordel, at man kan benytte en række alternative markets istedet, hvis man ikke kan lide lugten i bageriet ;)

Men 30% er højt ... uanset om der står Apple eller Google på butikken.

  • 0
  • 0
Rene Madsen

Men 30% er højt ... uanset om der står Apple eller Google på butikken.

hvad er så passende?

Det er let at klage, men kom med en sats og vi har en konstruktiv debat...

Som du selv skriver, så kan man jo bare benytte et af de alternative markeder...

  • 0
  • 0
Gert Agerholm

Om 30% er meget? Måske nok, men de kan selvfølgelig ikke gøre det gratis.

Der hvor jeg trækker på smilebåndet er for så vidt også kun at nogle Android brugere brugte betalingen til i den grad at kritisere Apple, monopol osv, når nu Google rent faktisk gør noget lignende.

Du har ret i at der findes flere muligheder ved Android med hensyn til alternative butikker, men hvis man hver gang der er noget man er utilfreds med laver sin egen løsning (bare fordi man kan), så vil platformen aldrig blive den helt store succes. Menig bruger går efter noget som er nemt at bruge og hvor man ikke selv skal tage stilling til så mange ting, og så skal det fungere.

Der er altid en balancegang mellem total frihed/monopol. Ingen af delene er ideelle løsninger. Jeg vender ofte tilbage til mit eget opfundet ord demokratur. Et diktatur (monopol) som arbejder på demokratiske vilkår.

  • 0
  • 0
Per Erik Rønne

@Gert Agerholm:

Der er lidt sjovt at se at det haglede med kritik af Apple da debatten gik omkring deres "40% skat" og at man derfor skulle droppe iPhone og gå over på Android.

32% er da mindre end 40% men...........

Ja, men Apple tager nu også kun 30% af kagen. Kan vi konkludere at Google er mere grådig end Apple?

I øvrigt er det Android-enhederne der er i stor fare for at blive inficeret med malware, ikke iOS-enheder der ikke er jailbreaket. iOS er ganske simpelt sikrere at bruge - som følge af det forhold, at kun software der er godkendt i AppStore kan installeres på en iPhone

  • 0
  • 0
Per Hansen

Uanset om en IOS applikation er godkendt, er det relativt simpelt at holde en virus inaktiv indtil efter en godkendelse af Apple, så den "kontrol" der sker på AppStore, er minimal bevendt i den sammenhæng.

Til gengæld kan alle IOS apps mig bekendt ringe og sende sms, mens det på Android kræver specifik godkendelse af brugeren.

På begge OS kører apps desuden i en sandkasse, så egentlig kompromitering af kernen er ekstrem besværlig.

  • 0
  • 0
Peter Valdemar Mørch

Som jeg læser artiklen og kommentarene her, så er der i Android tale om at Google lægger 32% oveni, mens Apple tager 30% (eller 40%) af kagen. Er det rigtigt?

(Det rigtige tal er vist 30% for Apple App store)

For så er regnskabet da lidt mere Android-venligt, er det ikke? Hvis jeg betaler en krone for en app, får Android udvikleren 1/1.32 = 75.75 øre mens iPhone udvikleren får 1*(0.7) = 70 øre. Hvis vi skal sammenligne æbler med æbler skal vi så ikke sammenligne 24.25% med 30%?

Peter

  • 0
  • 0
Per Erik Rønne

@Peter Valdemar Mørch,

Nej, Android-udvikleren får 68% af omsætningen, altså 68 øre af en applikation der koster 1 krone, mens Apple-udvikleren får 70% af omsætningen, altså 70 øre. Når du nu gerne vil have det i ører af en krone.

@Per Hansen,

Der er endnu ikke konstateret så meget som ét eksempel på malware der har inficeret en iPhone, der ikke har været jailbreaket.

  • 0
  • 0
Jakob Damkjær

Er der nogen der har noget information om hvor meget handel der går uden om Android market ?

Er det mere end homeopatiske mængder ? for hvis det er en mulighed der ikke bliver brugt af andre end ultra nørder er det så i realiteten en mulighed for udviklere der gerne vil tjene penge på deres software...

Selv på android market er der kun 82 apps der har solgt mere end 50.000 kopier, tror næppe det er mere på de ikke android market salgssites.
Endnu en årsag til at Android Market har udbetalt 17 gange mindre til App udviklere end Apples Appstore.

Så er ikke android market appbutik sites faktisk en vej som app udviklere der ikke vil på android market (fx hvis de synes googles 30% er for høj en omkostning) kan vælge eller er det bare en checkbox feature der findes men aldrig bruges ? Fx. Af udviklere der prøver at sælge en app eller distribuere en reklame finansieret app som deres primære indtægtskilde ?

Hvis den mulighed ikke bruges af fuld eller deltids app udviklere er android market ikke næsten lige så obligatorisk som Apples Appstore ?

Er det realt set en frihed til at sælge eller distribuere nul og niks ? for så er det begrænset hvor frit det er og begrænset hvor mange der faktisk vil vælge at distribuere gennem de markeds sites.

Men kom frisk og vis nogle opgørelser over hvor meget der sælges/distribueres gennem andet end android market.

/Jakob

  • 0
  • 0
Anders Kjærgaard Hansen

Jeg har ingen tal for salg af andre "Markets", men mit umiddelbare bud er at det er lavt.

Jeg kender personligt ikke mange der bruger andet end Android Market.

Før Google fik indført betalingsapps i DK, var alternative Markets den eneste vej hvis man skulle have noget ikke-gratis. Men efter det er indført i DK ved jeg ikke om de er noget værd.

Vi får jævnligt "spam" fra alternative markeder der gerne vil have trafik fra os - men jeg ser på nuværende tidspunkt ikke meget værdi i det - udover at man skal uploade apps flere steder. ;-)

Der kunne komme nogle alternativer som var interessante såfremt de formåede at lave en "alt-i-en" shop. F.eks Amazon med mulighed for ebøger, musik, apps, osv.

Og det at det er muligt er da en interessant fordel for Android - nogle vil så påpege at Apple har alt dette. Hele forretningsmodellen bag er baseret på at iTunes generer salg af musik, apps osv når først man har købt sin dims. Det var der Apple adskilte sig da de lancerede iPod - og stadig der de står stærkt i forhold til f.eks Android. Selvom iTunes i sig selv er en skodapplikation...

  • 0
  • 0
Anders Kjærgaard Hansen

Om et program er godt eller skidt er jo også for en stor del subjektivt.

Min erfaring med iTunes (på Windows) er bare at det er lidt mystisk at finde rundt i, og nogle ting som synkronisering, opdatering osv. ikke altid er trivielt.

Er dog et stykke tid siden jeg har rodet med det, efter jeg fik min Desire har iPod'en ikke været brugt så meget.

  • 0
  • 0
Jakob Damkjær

Hvordan er det en skod applikation ?

Den synkronisere alle med dine iOS dimser og den holder styr på dine medier og det meta data der er tilknyttet samt synkronisere diverse bærbare og stationære computere hvis man vil det.

Den håndtere playlister og autogenererede (genious playlister) rimeligt.

Den har en ret god online shop del (dog med et begrænset udvalg af tv serier og film i dk, men det er ikke et teknisk problem ved applikationen. Det er har mere at gøre med konceptet "eksklusive distributions aftaler"). Men har en af de største samlinger af video og lyd podcasts i verden helt gratis, inklusive iTunes U der er forelæsninger fra top universiteter... Samt et ton af online radio kanaler.

Den streamer til andre iTunes i dit hjem og med 4.3 får den også iOS streaming så når du er hjemme kan du tilgå hele dit bibliotek fra alle iOS dimser.

Desuden så er den på Mac OS X medie hub for alle applikationer som vil ha tilgang til medie bibliotekerne så man kan få sin favorit musikers musik til at spille til ens slideshow eller videoprojekter.

Søgefunktionen er hurtig og den har en rimelig bred vifte af medieformater den kan håndtere.

Samtidigt har den ingen indbygget blokering af indhold som man har lagt manuelt ind og så længe det er i understøttet format uden DRM fra andre online butikker end iTunes så spiller og synkronisere den det hele til alle de iOS dimser man kunne ønske sig.

Alt det og en hele del mere gør den uden at kny og med et rimeligt konsistent interface der ikke er spor forvirrende selv om den kan 1209381209120391831 forskellige ting.

Hvordan er det skod ? og bonus spørgsmål er der nogen anden applikation som gør noget i nærheden af alt det den kan ? og gør det iTunes gør relativt godt ?

Jeg ved godt at iTunes er en af favorit prugelknaberne bland dem der udviser slemme tilfælde af frugtallergi... men forklar mig venligst hvorfor det er en skod app ? for jeg har aldrig oplevet den som skod (hverken på Mac OS X eller windows) engangimellem tænker den lidt tid når den gør meget store opgaver, før der sker noget, men det er sjældent.

/Jakob

PS! Jeg udføre selvfølgeligt ugenlige dyreofre ved månens skær når jeg som ypperste druide i æblets kreds leder data demon uddrivelses ritualet og det kunne jo om muligt forklare det. Men i så fald vil jeg anbefale jer at finde os på facebook vi leder altid efter nye medlemmer =)

  • 0
  • 0
Anders Kjærgaard Hansen

Hej Jakob

Nu nåede jeg heldigvis at skrive min disclaimer ovenfor, med at det er et stykke tid siden iTunes har været aktiv hjemme hos mig - og at holdning til om software er godt eller skidt i høj grad er subjektivt.

Jeg vil nødig diagnosticeres med frugtallergi - jeg har fuld respekt for det Apple gør, og masser af anerkendelse. Og er generelt mere interesseret i hvad der kan hjælpe mig og hvordan - og ikke hvem der leverer skidtet.

Som telefon kan jeg bedre lide min Desire, end jeg kan lide min kones iPhone. Min iPod blev af gode grunde lidt glemt da Desire afløste alle de funktioner jeg brugte min iPod til - undtagen den super integration med iTunes og online mediebibliotek osv. ud af kassen. Men med Wimp gør det ikke så meget længere.

Jeg regner med om et par måneder at være indehaver af en iPad2, og glæder mig til at udforske de muligheder den giver. (Og måske genfinde glæden ved iTunes).

En af de store forskelle (som jeg ser det) på Apples og Google forretningsmodel er som jeg beskrev ovenfor at Apples er i høj grad baseret på mersalg gennem iTunes efter du har købt din dims.

Googles virker mere til at være fokuseret på "gratis", som I at vi alle betaler for udvikling af software da det er reklamefinansieret langt hen ad vejen.

Så lad os lukke diskussionen om iTunes - det var en fodnote der ikke skulle have været i kommentaren ovenfor. Nogle elsker programmet, andre som bruger det knap så meget finder det ikke nødvendigvis lige så logisk opbygget.

Og så tilbage til det oprindelige. Jeg tror omkostninger ved at sælge betalingsapps hos hhv. Apple og Google er nogenlunde ens - lige omkring 30%, hvilket iøvrigt også skulle være der Windows Phone Marketplace sjovt nok ligger.

På Android er det mere normalt/oplagt at lave en gratis app, som er reklamefinansieret, til AppStore er kotumen en lite og en betalingsversion. Se f.eks et spil som Angry Birds.

Jeg er overbevist om at Rovio har lavet en god beregning af om det bedst kunne betale sig at sælge X antal spil til Y kr en gang, eller om det bedre kunne betale sig at få reklamepenge ind løbende.

Om man så er til reklamefri spil, eller gratis spil det er vel igen en subjektiv vurdering.

Ulempen ved alle reklamerne er jo at det er os forbrugere der i sidste ende alligevel betaler ved at varerne i reklamerne bliver dyrere - selvom de gratis ting er gratis.

Tilbage til kravene i artiklen. De 30-32% er der nok ikke så meget at pylre over da det ligner det de andre har - selvfølgelig betyder 2% også en del hvis man sælger meget - men alligevel.

Hvis de ikke finder kravene rimelige til apps, og ikke finder gennemskueligt, så er det måske fair at kræve mere information - men igen er det det samme for alle appstores.

Der findes også historier fra AppStore om ting der er blevet afvist på løst grundlag, og det samme for WP7 marketplace.

Så truslen om at gå til konkurrenterne kan meget vel være reelle - men tvivler på at græsset er meget grønnere der.

Der er fordele og ulemper ved dem alle. (vælg selv hvad der er fordele og ulemper)

Market: Hurtigt at publisere, ikke så meget kontrol, 1$ for oprettelse af konto.

AppStore: Mere kontrol, lang tid om godkendelse (2-3 uger), 100$ om året for at være udvikler

WP7 Marketplace: 2-3 dage om at publisere (så længe de ikke har så travlt som AppStore), også kontrol, 100$ om året for at være udvikler. Begræsning på antal af gratis apps (dog sat op til 100 stk om året)

  • 0
  • 0
Michael Lykke

@Jakob - Ja, jeg har også altid undret mig over at iTunes skulle være en "skodapp".
Det fungere fantastisk godt og er god til at samle musik, film og podcasts. Især podcast og iTunes U er total undervurderet og er en genial ressource.
Det skal dog siges at det køre væsentligt bedre på en Mac end på Windows - I hvertfald i forhold til da jeg sad med Windows for et par år siden.
Men har endnu ikke oplevet noget andet program der kommer i nærheden - Hverken til Mac eller Windows.

@Anders - Både Google og Apple tager præcis 30% af kagen - Det er kun ved abonnementer at Google er billigere.

En af de helt store forskelle på Android og iOS pt. er at der næsten ikke bliver solgt nogle applikationer til Android og derfor vælger mange, inklusiv Rovio, at lave Android udgaverne reklamefinansieret istedet. Dette er en af de meget store forskelle på platformene og en vigtig overvejelse som udvikler.
En anden vigtig faktor er at hverken Android Market eller WP7 market er tilgængelig med betalingsapp i ret mange lande i forhold til Apple - Det kan også være en væsentlig faktor hvis man udgiver betalingsapp.

I øvrigt tager det typisk ikke meget mere end ca. 5 dages tid at få godkendt sin App hos Apple og i sidste uge oplevede jeg sågar at få en app godkendt på ca. ét døgn.

Men er helt enig med dig i at der er fordele og ulemper ved alle platformene - Det vil altid være en vurdering af hvad det er for et marked man går efter, typen af applikation man laver osv.

  • 0
  • 0
Anders Kjærgaard Hansen

Jeg så lige dette på Engadget og syntes det fortjener en plads i denne diskussion.

Det er selvfølgelig et eksempel på et firma, og derfor kan det næppe holde som noget statistisk bevis for at deres resultat er den eneste sandhed.

Men interessant at de tjener mere på Android versionen end IOS versionen.

http://www.engadget.com/2011/03/09/profit-shocker-android-brings-home-mo...

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere