Android får lyd med lav latency

Illustration: IK Multimedia
Efter mange år kan Ios endelig få konkurrence på lydsiden. Nyt C++-bibliotek skal bane vej for audio-apps med lav latency.

Blandt musikere og lydfolk har Android aldrig kunnet konkurrere med Apples Ios-styresystem til mobile enheder.

Det skyldes, at apps, som handler om at manipulere lyd, kræver biblioteker og faciliteter, der kan operere med meget lille tidsforsinkelse. Det har indtil nu ikke været til stede på Android, men der er nye tider på vej.

Google har netop udgivet den første produktionsklare version af Oboe, som er et C ++-bibliotek til opbygning af lydapps med lav 'latency,' hvilket vil sige tidsforsinkelse i signalkæden. Det skriver udviklerbloggen Infoq.

Oboe sigter mod at klare problemerne ved at levere et simpelt API, der er bagudkompatibel med Jelly Bean (Android-API version 16.) Oboe bygger på bibliotekerne AAudio i Oreo MR1 (API 27) og bruger OpenSL ES på de ældre Android-systemer.

Arkitekturen i Andorids nye lav-latency lydbibliotek. Illustration: Android Open Source Project

Det nye AAudio-biblkiotek er et C-API. Apps kommunikerer med AAudio ved at læse og skrive data til strømme. Det kan se sådan ud:

AudioStreamBuilder builder;
AudioStream *stream = nullptr;
Result result = builder.openStream(&stream);

Understøttelse af lav latency giver mulighed for at skabe eksempelvis multispors-optageprogrammer (DAW) og instrument- og effektsimuleringer, som det kendes fra Ios.

Videoen herunder fra Android viser, hvordan man skaber et udviklingsprojekt med Oboe.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere