Android æder løs af Apples tablet-marked

Android-tablets fra især Samsung samt et væld af mindre kendte producenter tager en større del af tablet-markedet. Analytiker advarer mod for mange dårlige produkter.

Selvom Apples iPad er det, de fleste danskere tænker på, når de taler om tablets, så domineres verdensmarkedet suverænt af Android-baserede enheder. Men det er ikke alt, der er lige lysegrønt for Android-producenterne, advarer analysefirmaet IDC.

35,3 procent af tablet-markedet i tredje kvartal af 2013 gik til producenter med hver en markedsandel på mindre end 2,5 procent. Det omfatter ganske vist også Microsofts Surface-enheder, men størstedelen er små, mindre kendte tablet-producenter, som fremstiller billige Android-tablets.

»Generiske tablets udgør en forholdsvis stor andel af Android-enhederne på markedet. Disse billige Android-enheder gør tablets tilgængelige for et bredere marked af forbrugere, og det er godt. Men de anvender billige komponenter og Android-versioner, som ikke er godkendt af Google, og det kan resultere i en utilfredsstillende brugeroplevelse, begrænset anvendelse og manglende engagement i Android-økosystemet,« udtaler analysechef for tablets, Tom Mainelli, fra IDC ifølge en pressemeddelelse.

Han påpeger, at den hurtige vækst for Android har været imponerende, men hvis det skal være holdbart i det lange løb, så er det nødvendigt med blandt andet et velfungerende økosystem af udviklere og tilfredse slutbrugere.

For Apple, som gjorde det moderne tablet-format populært med lanceringen af iPad, er der tale om stilstand i salget. I tredje kvartal i år solgte Apple 14,1 millioner tablets mod 14 millioner året før. Dermed er Apples markedsandel faldet fra 40,2 procent til 29,6 procent.

Derimod har Samsung etableret sig på tablet-markedet på samme måde, som selskabet har det på smartphone-markedet, hvor selskabet også dominerer med dets Android-baserede enheder.

Samsung solgte i tredje kvartal sidste år blot 4,3 millioner tablets. Det er i år mere end fordoblet til 9,7 millioner tablets, svarende til 20,4 procent af markedet.

De resterende producenter i top fem er Asus med 3,5 millioner tablets, Lenovo med 2,3 millioner og Acer med 1,2 millioner tablets. I alt blev der i tredje kvartal solgt 47,6 millioner tablets ifølge IDC mod 34,8 millioner enheder i samme kvartal sidste år.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#4 Deleted User

Jeg bemærkede, at Apple plankede formatet med IPad Mini :)

Vrøvl..

Hvis der findes smarte features i en apple så er det apple som har opfundet det og du kan regne med at dem som brugte det "først" vil blive sagsøgt af apple.

Apple er de eneste der opfinder smarte features i mobiler, computere og tablet computere, det siger flere af mine fanatiske Isheep venner selv.

  • 11
  • 6
#5 Sune Foldager

Helt ærligt, det er sgu lidt barnligt konstant at degenerere i en Apple vs. whatever-diskussion.

Fra artiklen:

I tredje kvartal i år solgte Apple 14,1 millioner tablets mod 14 millioner året før. Dermed er Apples markedsandel faldet fra 40,2 procent til 29,6 procent.

Det kan godt være det er mig der ikke forstår "dermed" på samme måde, men jeg har meget svært ved at se sammenhængen mellem 100000 solgte tablets og 10% af markedet :p.

  • 0
  • 7
#7 Lars Juul

Apple er de eneste der opfinder smarte features i mobiler, computere og tablet computere, det siger flere af mine fanatiske Isheep venner selv.

"Fanatiske Isheep venner" = mennesker i din bekendtskabskreds, der drister sig til at foretrække et andet mærke konsumelektronik end dig selv?

Den eneste fanatisme jeg øjner, er hos dem der får blodskudte øjne og fråde om munden, når Apple eller Steve Jobs nævnes.

I det mindste er der frit valg. Hardware til overpris, eller malware op til begge ører :-) ....eller man kan helt lade være med at købe en smartphone.

  • 7
  • 5
#8 Palle Simonsen

Min 'tongue-in-cheek' kommentar gik egentlig på, at det i min bog er fint at apple tager mini formatet og forbedre det på sin måde ligesom det er fint at google eller microsoft eller andre bygger videre på pad ideen og forbedre den på deres måde. apple kan jo så, som med mini-formatet, bygge videre på den nedarvede idé etc. og så er vi ved en innovationscirkel af den type, man tidligere kendte fra it branchen.

  • 5
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere