Selvom Apples iPad er det, de fleste danskere tænker på, når de taler om tablets, så domineres verdensmarkedet suverænt af Android-baserede enheder. Men det er ikke alt, der er lige lysegrønt for Android-producenterne, advarer analysefirmaet IDC.
35,3 procent af tablet-markedet i tredje kvartal af 2013 gik til producenter med hver en markedsandel på mindre end 2,5 procent. Det omfatter ganske vist også Microsofts Surface-enheder, men størstedelen er små, mindre kendte tablet-producenter, som fremstiller billige Android-tablets.
»Generiske tablets udgør en forholdsvis stor andel af Android-enhederne på markedet. Disse billige Android-enheder gør tablets tilgængelige for et bredere marked af forbrugere, og det er godt. Men de anvender billige komponenter og Android-versioner, som ikke er godkendt af Google, og det kan resultere i en utilfredsstillende brugeroplevelse, begrænset anvendelse og manglende engagement i Android-økosystemet,« udtaler analysechef for tablets, Tom Mainelli, fra IDC ifølge en pressemeddelelse.
Han påpeger, at den hurtige vækst for Android har været imponerende, men hvis det skal være holdbart i det lange løb, så er det nødvendigt med blandt andet et velfungerende økosystem af udviklere og tilfredse slutbrugere.
For Apple, som gjorde det moderne tablet-format populært med lanceringen af iPad, er der tale om stilstand i salget. I tredje kvartal i år solgte Apple 14,1 millioner tablets mod 14 millioner året før. Dermed er Apples markedsandel faldet fra 40,2 procent til 29,6 procent.
Derimod har Samsung etableret sig på tablet-markedet på samme måde, som selskabet har det på smartphone-markedet, hvor selskabet også dominerer med dets Android-baserede enheder.
Samsung solgte i tredje kvartal sidste år blot 4,3 millioner tablets. Det er i år mere end fordoblet til 9,7 millioner tablets, svarende til 20,4 procent af markedet.
De resterende producenter i top fem er Asus med 3,5 millioner tablets, Lenovo med 2,3 millioner og Acer med 1,2 millioner tablets. I alt blev der i tredje kvartal solgt 47,6 millioner tablets ifølge IDC mod 34,8 millioner enheder i samme kvartal sidste år.