Analytikere til teleindustrien: Stram op

Internetleverandørerne er for dårlige til at fortælle brugerne, hvad de sælger. Men netop det bliver det vigtigste konkurrenceparameter i fremtiden, forudser teleanalytikere, der foreslår 'Service Level Agreements' over for private brugere.

Når almindelige forbrugere vil have en internetforbindelse, ved de hverken ret meget om, hvad de skal spørge om, eller hvad de får. Og internetudbyderne, ISP'erne, hjælper dem ikke.

»Det er for ringe. Televirksomhederne må snart stramme op. I alle andre brancher formår virksomhederne med tydelig tekst i varedeklarationer at oplyse om, hvad man egentlig køber. Men ikke i teleindustrien,« siger teleanalytiker og direktør i Netplan, Torben Rune.

Han mener, at der påligger industrien en vigtig uddannelsesopgave over for brugerne, så brugerne ved hvordan de får dækket deres behov med det, de køber.

»Industrien skyder sig selv i foden, hvis de ikke løfter den uddannelseopgave. Hvis folk vidste mere om bredbånd, ville producenterne også kunne differentiere deres produkter mere fra hinanden. Det ville ikke kun være pris og forbindelse, der talte,« mener Torben Rune.

Torben Rune mener, at ISP'erne bør indgå en Service Level Agreement, SLA, i en eller anden form med forbrugerne, som man kender dem fra kontrakterne med erhvervslivet. Her får virksomheden en SLA, der bl.a. specificerer, hvilken type forbindelse virksomheden får på en række parametre.

»Der er ingen grund til, at man ikke også gør noget lignende med private brugere. SLA'erne behøvede ikke at være komplicerede og tekniske. Det kunne eksempelvis være en hjemmeside med oplysninger om, hvad ISP'en lovede på forskellige centrale parametre, hvilket man så kunne holde op imod det, man rent faktisk fik,« siger Torben Rune.

Parametrene skulle kunne aflæses som talværdier eller farver, rød, gul, orange og grøn, og hvis de ikke passede med det lovede, skulle man ringe og få det fikset.

Teleanalytiker og administrerende direktør i Strand Consult, John Strand, er enig.

»Produkter, hvor man garanterer en bestemt kvalitet af forbindelse, vil blive et helt afgørende konkurrenceparameter for ISP'erne. Især i takt med at priserne falder. Markedet har skullet modnes, og det er ved at ske nu,« siger John Strand.

Han har flere eksempler fra udlandet på, at ISP'erne sælger produkter, der er baseret på, hvad de leverer, og ikke bare hastigheden. I Norge prissætter man eksempelvis bredbåndsprodukterne efter, hvornår på døgnet, de bruges. I Portugal betaler man én pris, når man surfer på nationale sites, mens man betaler mere, når man surfer udenlandske.

Næstformand i Teleindustrien og administrerende direktør i Fullrate, Stig Myken mener også, at ISP'erne vil komme til at arbejde med en eller anden form for SLA over for kunderne. At det ikke sker i dag skyldes bl.a., at ISP'erne ikke er erstatningspligtige over for en privat bruger på samme måde som over for en virksomhed, mener han.

»Men derudover savner vi også generelt forbrugerrepræsentanter, der kan være med til at identificere, hvad internetbrugerne har brug for at få at vide, for at de kan få opfyldt deres forskellige behov,« siger Stig Myken.

Han opfordrer til, at industrien går i gang med arbejdet.

»Hvis vi i Danmark kan gå i spidsen og få formuleret nogle standarder eller retningslinjer for, hvordan brugerne skal oplyses på dette område, kan vi være med til at trække EU i den retning, vi synes er bedst,« siger Stig Myken.

Ingeniøren ville gerne have talt med Forbrugerrådet, men deres tele-ansvarlige bliver først ansat 1. november.

De følgende parametre har indflydelse på kvaliteten af din forbindelse. Betydningen kan variere efter, hvor du bor. Spørg både din nuværende ISP og konkurrenterne om, hvad de kan tilbyde. Spørg evt. også, hvordan de kompenserer, hvis de ikke leverer det lovede.

Latency eller pingtider. Latency/pingtiden er vigtig for gaming og ip-telefoni og angiver, hvor lang tid data er om at komme fra den ene ende af nettet og hen til modtageren. Latency afhænger af, hvilken type data man sender, og derfor opererer man med standardiserede testpakker. Latency måles i milisekunder, msek. Under latency skal man tage høje for jitter, der angiver variationen i forsinkelsen og også måles i msek. Man kan have en latency på 100 msek med en jitter på +/- 10 msek.

Forbindelsen. Forbindelsen er vigtig for ip-tv og daglig, almindelig internetbrug og angiver den hastighed, hvormed du kan downloade data. Den måles i megabit pr. sekund (Mbit/s). Det er dette parameter, ISP'erne angiver, når de reklamerer med, hvor stor en forbindelse, man kan få. Men den hastighed, der reklameres med, er ikke den, du faktisk får. Det skyldes, at operatøren er nødt til at koble mere data på de data, du skal modtage, for at få dem frem (protokoloverhead). De data, der kobles på, går fra det antal, du som bruger kan downloade. Spørg derfor, hvilken hastighed der er til rådighed for dig. Bemærk, at der kan være forskellig hastighed for up- og download.

Stabilitet. Stabiliteten er vigtig for streamet ip-tv, ip-telefoni, video on demand og gaming og angiver variationen i forbindelsens kvalitet over døgnet. Eksempelvis kan forbindelsen have en længere pingtid/latency, hvis der er mange, der bruger forbindelsen om aftenen i en boligforening. Der er ikke noget egentlig mål for stabiliteten, men spørg, hvor meget pres der er på forskellige tider af døgnet.

Oppetider. Oppetiden angiver hvor meget forbindelsen fungerer - er oppe. Oppetiden angives i procent og skal helst være så tæt på 100 pct. som mulig - i det mindste skal man oplyses eller advares om det, hvis forbindelsen er nede. Eksempelvis har trådløse forbindelser en dårligere oppetid end faste forbindelser som kobber- eller fibernet. Kabelbrud eller tekniske fejl har også indflydelse på forbindelsen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Michael Davies

[quote]Forbindelsen. Forbindelsen er vigtig for ip-tv og daglig, almindelig internetbrug og angiver den hastighed, hvormed du kan downloade data. Den måles i bit pr. sekund (mbit/s).[quote]

NEJ! bit pr. sekund er IKKE mbit/s.

mbit = millibit (d.v.s. 1/1000 del bit).

Mentes der måske Megabit pr. sekund (Mbit/s = 1 million bit pr. sekund, en faktor 10^9 til forskel!), hvilket er den mere normale måde at måle datahastighed i netværk!

Man må da med rimelighed forventer at der er lidt mere styre over anvendelse af enhedsangivelse i fagpressen end i dagspressen!!!

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere