Analytiker: Forbrugere vil næppe flå Vista af hylderne

Ligesom virksomhederne har forbrugerne ikke travlt med at opgradere til Windows Vista. Pc-udskiftninger vil diktere tempoet.

Når Microsoft den 30. januar slipper den engelsksprogede version af Windows Vista løs til forbrugerne, skal man ikke forvente at se lange køer foran elektronikbutikkerne, sådan som det sker, når en ny generation af en spilkonsol kommer på gaden.

Analysehuset Forrester nedtoner forventningerne til salget af Windows Vista til forbrugermarkedet baseret på erfaringerne fra lanceringen af Windows XP for fem år siden.

»Kald os bare forsigtige, men vi tror, forbrugerne vil følge det mønster, de har fulgt i årevis: De køber en ny pc, når den gamle går i stykker, når prisen bliver lav nok, eller hvis der sker en ændring i deres liv,« siger analytiker Ted Schadler fra Forrester til InfoWorld.

I forvejen har analytikerne ingen forventninger om, at der vil komme et stormløb fra virksomheder eller organisationer for at opgradere til Windows Vista til trods for eksempelvis de lovede sikkerhedsforbedringer.

Forrester forventer, at udbredelsen af Windows Vista vil ligne Windows XP, der tog fire år om at opnå en dominerende markedsandel. Microsoft håber til gengæld at kunne skrue op for dets udviklingscyklus, så der fremover vil gå omkring to år mellem hver ny Windows-version.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere