Analytiker: Slut med overpriser - CSC er nødt til at genopfinde sig selv

Presset fra mindre danske og fra store internationale it-virksomheder er nu så stort, at CSC sammen med de øvrige it-mastodonter er tvunget til fyringer og store omstillinger for at holde på kunderne.

Trebogstavs-mastodonterne i dansk it, IBM, KMD og CSC, er alle under voldsomt pres. Og onsdagens udmelding fra CSC om at skære 450 medarbejdere væk er kun en naturlig konsekvens af presset.

Læs også: Analyse: Derfor skærer CSC så hårdt i medarbejderstaben nu

Det mener it-analytikeren Henrik Zangenberg fra konsulenthuset Zangenberg & Company. Han peger især på tre fronter, hvor virksomhederne oplever presset.

»For det første er de presset af deres egen omkostningsstruktur. For at bevare deres position er de nødt til at genopfinde sig selv. De er nødt til at organisere sig anderledes og havde de rigtige kompetencer og ikke bevare det, der er fulgt med i gamle opkøb og fusioner,« siger Henrik Zangenberg til Version2.

Dernæst peger Henrik Zangenberg på, at de tre virksomheder med baggrund i gamle it-monopoler mærker presset fra store spillere på det internationale sourcingmarked som for eksempel Tata og HCL.

»De vælter ind over grænsen med en helt anden omkostningsstruktur. Vi har senest set, hvordan CSC tabte TDC som kunde til Tata,« siger Henrik Zangenberg.

Endelig er der en lang række mindre og mellemstore danske virksomheder, der ånder giganterne i nakken.

»Der er en underskov af eksempelvis hostingleverandører, som udfordrer de stores lukkede og uigennemsigtige prismodeller og pludselig napper en god, solid ordre. Et par virksomheder i den kategori kunne for eksempel være Scannet og Miracle,« siger Henrik Zangenberg til Version2.

Han mener at kunne se i sin research, at de tre store er tyngede af et tiltagende bureaukrati og af en uhensigtsmæssig medarbejdersammensætning.

»Man kan sige det på den måde, at der også er demografiske grunde til, at en virksomhed som CSC tilpasser organisationen. De er nødt til at bringe enhedsomkostningerne ned, og de har en forholdsvis stor andel af dyre, ældre medarbejdere,« siger Henrik Zangenberg til Version2.

Han forudser dog ikke, at fyringerne får de store konsekvenser for CSC's kunder.

»Det kommer ikke til at betyde det store for kunderne ud over et par eventuelle hiccups i en overgangsperiode. CSC fjerner noget, der skule have været fjernet for længst. Tværtimod kan man sige, at det er til fordel for kunderne, at CSC fremadrettet bliver mere konkurrencedygtig.«

Mange af de tre it-mastodonters kunder er nemlig i dag mere eller mindre låst fast i kundeforholdet i og med, at det vil være meget besværligt at skifte leverandør. Trebogstavs-kæmperne kan derfor tillade sig at tage en merpris for det sparede besvær ved at skifte, forklarer Henrik Zangenberg.

»Det er helt åbenlyst, at en del af de tre stores kunder i dag betaler så meget for meget, at det vil kunne betale sig for dem at skifte,« siger han.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Morten Bøgh

Nej, hvorfor give 6,95 for en liter mælk i Føtex når man kan få den for 5,95 i Aldi.... Det er fint nok at en artikel har en vinkel, og at en edb-konsulent har et budskab. Men livet er også visioner, drømme, utopier, gradiose fejlsatsninger, vundne og tabte krige. Budskabet i artiklen er at edb befingder sig i en eller anden sen-kapitalistisk, post-traumatisk, post-modernistisk fase hvor man højst kan bidrage til spillet ved at levere det man plejer at levere, men billigere. Sådan lidt finansminister Thorkild Kristensen, 1950'er agtig præget vision om at man skal spare sig til velstand.

Det virkeligt interessante i denne diskussion er TDC. TDC har i årevis viftet med et bundt store sedler: 2 mia kroner til den som kan lave et ordentligt integreret edb-system, så at deres opkrævninger så nogenlunde kan komme til at afspejle de faktisk leverede teleydelser. IBM kunne ikke, CSC kunne ikke, TATA påstår (vist nok) at de kan. Det er da muligt at hele denne diskussion er management-røgelse: At det som TDC i virkeligheden vil, er at spare penge ved at skifte over til indisk arbejdskraft. Det kan også være at TDC er en umulig kunde, så at konkretiserings-procesen fejler. Jeg ved det ikke. Men det er også muligt at TDC faktisk vil som de siger: at de ser edb som strategisk, og derfor er relativt ligeglade med at det bliver rigtigt dyrt, og at de faktisk viser sig at have evnen til at indgå et tillidsfuldt samarbejde med en leverandør. Og at TATA faktisk kan levere varen... Ja, det er mange ubekendte i de ligninger.

Men altså: Muligheden foreligger for at der fortsat er penge i at kunne udvikle edb-systemer, og ikke bare i at kunne levere eksisterende ydelser til en billigere pris. At være et stort edb firma med erfarne medarbejdere er i den forbindelse ikke negativt. Den store organisation har muligheden for håndtere udvikling af væsentlige edb-systemer. Jeg har svært ved at se Miracle eller Scannet håndtere en udviklingskontrakt til 2 mia kroner- eller at det lille firma kan lave et edb system til TDC for 1/10 af prisen, også det mangler ihverftald at blive bevist. Det der forhåbenligt aldig bliver bevist, er, at det er umuligt at lave et fungerende edb-system til TDC, og at der derfor ikke er andre visioner for edb-branchen end besparelser. En stor global spiller som CSC har selvfølgeligt blandt andet et forretningsområde i at bygge store edb-systemer, sådan har det været, sådan bliver det. Det lykkedes ikke godt i kundeforholdet til TDC, hverken for CSC eller IBM, men det ændrer ikke på, at det er et forretningsområde.

  • 2
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere