Analysehus: Bimodal it er strategisk bommert

Store selskaber splitter it-afdelingen op i to tempi. Men strategien er forfejlet og går imod nøgleprincipper i it-udvikling, mener analysehus.

En række større selskaber splitter it-afdelingen op i to dele, der skal arbejde i to forskellige tempi. Men den såkaldte bimodale it-strategi er forfejlet, mener analysehuset Forrester.

Det skriver CIO.

Læs også: Problemfyldt skygge-it: Marketingsafdeling omgik sikkerhed til millioner

Ideen med bimodal it er at opdele it-folkenes arbejde i to - dels at vedligeholde virksomhedens backend-it stabilt og dels at rykke hurtigt med nye digitale produkter i front-end. Men strategien går direkte imod ideen om at sætte kunden i centrum for teknologiudvikling, mener Forrester-analytiker Sharyn Leaver.

»Bimodal gør det stik modsatte og dikterer basalt set, at vi skal have to forskellige organisationer, der arbejder på meget forskellige måder og har meget forskellige mål,« forklarer hun.

Læs også: Er du obs på DevOps?

Forresters analyse understreger, at den todelte it-strategi skaber mere kompleksitet ved at oprette en back-end og en front-end silo. Samtidig oplever it-cheferne, at fremgangsmåden skader arbejdspladsens kultur.

Fordi den ene it-gruppe arbejder langsomt, opfattes den af medarbejderne som mindre innovativ og dermed mindre interessant, lyder det fra det amerikanske selskab General Electric, der i 2015 droppede den bimodale struktur.

Bimodal it strider med nøgleprincipper i it-udvikling, skriver Forrester i rapporten 'The False Promise Of Bimodal IT' Illustration: Forrester
Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Niels Flensted-Jensen

Det er min erfaring at mange virksomheder slet ikke laver nok back-end- eller front-end-udvikling til at det overhovedet er relevant om det er hurtigt eller langsomt.

I stedet bruger de til gengæld uforholdsmæssig meget tid på at bygge mere eller mindre akademiske abstraktioner i form af service-busser, fælles datamodeller, line-of-business services, etc. Altså ikke bedre produkter at sælge, ikke gladere kunder!

I stedet kunne man måske anvende variant af bi-modal tankegangen: Brug mest tid på dit produkt (back-end) og kundens oplevelse (front-end i bredeste forstand). Og brug mindre tid på at bilde front-end’en ind at den er uafhængig af back-end’en!

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere