Analyse: Teknologien bag selvkørende biler er kørt fast


I september udgav forsknings- og konsulentvirksomheden Gartner sin årlige ‘AI hype-cyklus’, som gør status over udviklingen inden for AI. På trods af milliardinvesteringer, massiv hype og store forventninger til selvkørende biler, så erklærede Gartner, at udviklingen af autonome køretøjer er gået i stå på det stadie af hype-kurven, som kaldes ‘Desillusioneringens lavpunkt’:
- emailE-mail
- linkKopier link

- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
"det vil tage fem år hvis ikke længere »førend man rent faktisk kan nå frem til noget, der begynder at generere en meningsfuld forretning"
Forstår så godt, at mange gamle bilproducenter vil forsvinde eller hægtet af, hvis horisonten for fremskridt er så kort. Så forstår man mere folkevogns dysfunktionelle el biler og snyd med motor forurening.
For ledelsen er det kun aktiekursen ved næste års bonus udbetaling som er vigtigt, ikke værdien på den langesigt.
Denne artikel er godt nok lidt tynd. At sige at udviklingen er kørt fast er vist at stramme den hvis man ser på de systemer der allerede er rullet ud i USA. Man blander herefter to produkter sammen: Tesla Autopilot (som nok aldrig bliver mere end ADAS) og så deres beta software "FSD" som Tesla udvikler i Nord Amerika til at blive fuldt selvkørende software. Hvis man følger bare lidt med i FSDs softwarens udvikling har man været vidne til en forholdsvis hurtigt udvikling og kvalitet i produktet, selvom ja, det kommer til at tage tid at få det op på Nivau 4 eller 5 - no surprise. For nogle år siden sagde en analyse at vi først har selvkørende biler i 2035, jeg tror personligt at det sker før.
FSD er en feature i Autopilot - at kalde FSD for noget heeeeelt andet end Autopilot er godt nok at stramme den. Ja det er ny SW stak, ja det er en ny tilgang til at løse det "problem" Tesla har sagt siden 2016 de har løst. (FSD er solgt til biler siden 2016 - INGEN af dem er i nærheden af at være selvkørende..)
FSD bliver aldrig en realitet med den nuværende hardware - Model 3 og Y har to noder i FSD computeren, begge har samme kapacitet og de er designet til at kune fuld redundans. Problemet er at FSD beta kræver voldsomt meget compute kraft, så tesla bruger aktivt begge noder - og har dermed fuldstændigt sløjfet redundansen.. Det bliver aldrig godkendt til en fuldt selvkørende bil - fordi Tesla ser stort på sikkerheden. Al arbejdet omkring FSD er forfejlet - når ikke sikkerhed er tænkt ind som en grunpille. Filosofien er at sikekrheden kan man bare smide på bagefter.
Hvis vi går tilbage til om vi er kørt fast eller ej - hvor meget mere kan en model 3 med Autopilot idag versus en model S fra 2015 og AP1?
Amatørspørgsmål:
- Indgår dataindsamling mon i selvkørende bilers business-case?
- Kan det tænkes, at GDPR også her er med til at kølne interessen lidt?
Det har indgået i business-case for opkoblede biler bare ikke helt på samme måde som med dimser - for bilfirmaer har ikke "råd" til samme ballade.Indgår dataindsamling mon i selvkørende bilers business-case?
Der er ikke uvæsentlige besparelser for hele kæden incl. bilejeren når bilen kan rapportere sin status løbende til producentens servere.
Tak for svar, Maciej Szeliga.
Mener du ikke, at selvkørende biler rapporterer gps-lokalisationer, hastighedsvaner, køretidspunkter etc?
Hvis jeg har forstået det ret, så er der måske også stemmestyring i stil med Alexa i et eller andet omfang (kan have misforstået dette)? I givet fald, ved vi så, at der ikke "lyttes med", eller at data ikke havneri skyen?
Kort sagt: Kan Tesla forvente problemer med GDPR hen and vejen?
Det gør de fleste nye biler uanset mærke og uanset om de er selvkørende eller ej, nogen kræver endda betaling for det....
Alle nye biler har indbygget gps modtager så bilen ved altid hvor den er - har man en app til bilen så er der meget stor sandsynlighed for at producenten også ved det.
Er der SOS knap i bilen (hvilket er er EU krav) så er der også krav om GPS så man kan sende hjælp til den korrekte lokation.
Bortset fra det så er det vel mindre relevant at din bil bliver sporet når din telefon, tablet, laptop og høretelefoner bliver sporet?
Tesla specifikt - sikkert ikke - branchen generelt er opmærksom på problemet og sagen er at de har noget relevant at bruge det til (f.eks. sende autohjælp til din bil) så kan de godt indsamle de data, bare de ikke sælger dem eller opbevarer dem uden din samtykke - og samtykket ligger i din brug af bilens app.
..at kunne sende vejhjælp mm er godt nok et figenblad at dække sig under, Det kommer ikke bilproducenter ved hvor jeg kører og for så vidt heller ikke andre. Det gælder også sos knappen. Det er utroligt hvor svage argumenter der bruges til at omgå almindelige rettigheder.
»Der er intet uundgåeligt ved autonome køretøjer.«
Da alle systemer (inkl. mennesket) har deres begrænsninger, kan man vel godt kalde ulykkerne "uundgåelige" - jeg ved godt at der med citatet menes noget andet: 'autonome køretøjer er ikke uundgåelige'.
Så man spørge sig selv: hvorfor der er ofret så mange penge på illusionen om det modsatte?
Fordi den første som lykkes scorer papegøjen i 10~15 år.Så man spørge sig selv: hvorfor der er ofret så mange penge på illusionen om det modsatte?
Der er enorm prestige i at være de første til at knække nødden. Tesla har sagt siden 2016 at de har løst det - men reelt har de ikke noget som konkurrenterne ikke også har..
Iøvrigt er det bemærkelsesværdigt at de skarpeste hjerner inden for selvkørende biler har vendt det ryggen. Karpathy (som var hos Tesla) er smuttet, George Hotz (Som grundlagde Comma.ai og som nok er dem der er længst fremme, sammen med Tesla) har også netop annonceret at han stopper hos comma.ai og forlader drømmen om den selvkørende bil. Hvis selv de skarpeste ikke længere tror på det inden for en overskuelig fremtid - så skal man være mere end almindelig tykpanden for ikke at se kriften på væggen. :)
Fordi den første som lykkes scorer papegøjen i 10~15 år.
Mens der forinden er masser af fuskere der har oversolgt en almindelig fartpilot for at score kassen.