Analyse: Medarbejderne kan ikke finde ud af business intelligence-systemer

Kun hver fjerde virksomhed har medarbejdere, der forstår at udnytte de muligheder, som BI-systemer giver, siger ny undersøgelse.

Hvad er værre end at famle i mørket, når virksomheden skal ledes på rette spor? Det må være at bruge bunkevis af penge på at installere store projektører for derefter ikke at vide, hvordan man tænder for dem.

Nogenlunde sådan ser situationen ud for danske virksomheder, for i gennemsnit bruger kun 23 procent af medarbejderne de værktøjer og teknologier, som store business intelligence-, ERP- og CRM-systemer stiller til rådighed.

Det viser en ny undersøgelse som Coleman Parkes Research har gennemført på vegne af HP.

?Det bør få nogle seriøse alarmklokker til at ringe, at medarbejderne i dén grad afsporer alle virksomhedernes business intelligence-betræbelser,? siger Christian Schwartz-Sørensen, der er Information Management Presales Architect hos Hewlett-Packard Danmark.

Samtidig siger analysen, at hele 75 procent at de danske besvarelser angiver, at den største forretningsmæssige udfordring ligger i at få medarbejderne til at udnytte teknologierne til fulde.

?Medarbejderne får simpelthen ikke brugt den dyrebare viden, som systemerne løfter ud af databunkerne. Det er et massivt problem for virksomhederne, der særligt i finanskrisetider har brug for at få det maksimale ud af deres data og it-investeringer. Så længe medarbejderne i praksis ikke bruger systemerne optimalt, taber man jo både selve investeringen på gulvet og misser de forretningsmuligheder, systemerne leverer på et sølvfad.? siger Christian Schwartz-Sørensen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Michael Nielsen

Jeg har arbejdet flere steder, hvor man skal gøre mange ting, og mange virksomheder vælger løsninger som har 0 ud af 10 i bruger venlighed.

Feks et sted jeg arbejdet skulle man bruger navision for at registeret tidsforbrug, tidsforbrug registereing er en ufattelig simple opgave at udføre, men med den Navision løsningen som virksomheden valgte kunne ingen registere tid, før de blev udannet i hvordan Navision fungere, og der efter hvordan man skulle køre i navision, hvordan man skal bruge navision, i stedet for opgaven.

Lad mig sige systemet var absolut smertefuldt at bruge, hvorfor det blev ungået så meget så muligt, jeg som så mange andre havde ikke brug for navision til andet end tidsregistering, hvorfor det var tåbeligt at vi skulle lære at bruge det.

Tidliger havde man haft en simple system hvor man kunne bruge en simple web interface for at indlægge informationerne, men bogholderiet kunne bedre lide Navision løsningen, da det simplicerede deres arbjed's gang, alså var det vigtiger at 5-10 medarbejder fik en nemmer arbejdsgang, mod at 200-400 andre fik deres arbejdsgang besværliggjordt.

Mange folk der indkøber systemer af denne type glemmer KISS princippet, og ledelsen m.v. er fortabte i effektiviserings propeganda, og salgs materiale fra leveradørene. De glemmer helt at undersøge om værktøjerne forbedre arbejdsgange, og gør livet nemmer for medarbejdere, eller om den gør det vanskligere. Indtil vider har jeg set mange tilfælde af at arbejdsgange bliver væsentlig kompliceret af divs sådanne systemer, altså reducer de effektiviteten, og så vil folk undgå dem, og bruger dem ikke.

Det er det samme med de virksomheder der har håndbøger på 1000'er af sider, om hvordan arbejdsgange skal være, hvor alt er specificeret, helt ned til hvordan man placere et punktum.

Fornuftige, intuitive, og simple at bruge systemer skal folk nok være med på, men det glemmer mange der ser hypen over sådanne interessandte systemer, leverandørene lover guld og grønne skove til ledelsen, men levere et helvede til medarbejderne.

  • 0
  • 0
Anonym

Hørt.

Det michael skriver er 100%

Det kan ikke nytte at man har stor dyre og flot systemer hvis de ikke bliver brugt af de folk der skal bruge dem.

Man vil kunne lære meget af de stor online 'systemer' (net avis/google/sagår porn sider ) der er drevet af brugernes gunst. De skal fungere fordi ellers skrider brugerne og derved den økonomisk grundlag ...

Å&F Peter warholm

  • 0
  • 0
Charlotte Grønvold

Enig! der findes en masse mindre og endnu bedre systemer ude i verdenen som er brugevenlige, men da de ikke har "et navn" så får de sjældent mulighed for at komme ind i større virksomheder og dermed blive rigtigt brugt. Måske skal der en holdnings ændring til fra ledelsens side - hvorfor er det lige at alle tror at alt stort er godt!?

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere