Analyse: Astralis spillede løsere, men usædvanligt godt

Illustration: Morten Egedal
Det danske Counter-Strike-hold Astralis kom i finalen i weekendens Blast Pro Series. Det var på trods af sygdom, en afløser fra Sverige, og at turneringen havde seks af verdens syv bedste hold.

Danske Astralis kom ubesejrede i finalen i weekendens Blast Pro Series, da de havde spillet uafgjort 15-15 mod North og vundet resten af deres kampe i suveræn stil.

På vejen slog de det internationale hold FaZe 16-14, det franske G2 16-4, det svenske Ninjas in Pyjamas 16-5 og det brasilianske SK Gaming 16-3.

Astralis var derfor nok ikke kede af, at de i finalen mødte SK Gaming igen - her blev historien bare lidt en anden.

SK Gaming var afhængige af, at Astralis vandt over FaZe, der ellers ville kunne havne i finalen - og efter sidste kamp i gruppespillet lagde den brasilianske kaptajn, Gabriel 'FalleN' Toledo, ikke skjul på, at han var glad for Astralis' sejr.

»Der er mange Astralis-fans i arenaen i dag, men vi er nok de største fans lige nu,« råbte han ud over salens 12.000 publikummer.

Tæt dansk-brasiliansk finale

De to hold skulle i finalen spille bedst af tre, og det lykkedes Astralis at vinde 16-11 på banen Mirage, som SK Gaming havde valgt. Desværre vendte lykken, og SK Gaming tog sejren på Astralis' bane Inferno med resultatet 16-8.

Dermed afhang alt af den sidste bane, Cache. Astralis havde en utrolig start og kom foran 9-0, indtil en mindre teknisk fejl stoppede Astralis' tempo, hvilket lukkede SK Gaming tilbage ind i kampen.

Efter et velspillende SK Gaming kom ind i kampen igen, endte spillet 15-15, og det måtte derfor i overtid.

Her lykkedes det de brasilianske gæster at trække det længste strå og vinde 19-16 - og dermed tage førstepræmien og de 125.000 dollars, der følger med.

Spillede med vikar

Når Astralis kom ubesejrede til finalen, er det værd at bemærke, at de manglede deres stjernespiller Nikolai 'Dev1ce' Reedtz, der ikke kunne deltage pga. sygdom.

Derfor måtte det danske hold med få dages varsel skaffe en afløser - og det blev den svenske spiller Dennis 'dennis' Edman, der til hverdag spiller på det svenske hold Godsent, der ikke var inviteret til Blast Pro Series.

Det må generelt siges om afløsere, at de har svært ved at passe ind i andre holds strategier - især når der oven i købet er en sprogbarriere. Det lod dog ikke til, at dennis havde nogen problemer med at levere imponerende spil, da han gang på gang gjorde præcis, hvad Astralis havde brug for.

Det kom endda så vidt, at hele Royal Arena sad og råbte dennis' navn, da han igen havde sikret Astralis en vigtig runde.

Kaptajnen for modstanderholdet FaZe, Finn 'karrigan' Andersen, forklarede i et interview, at udskiftningen gjorde, at det var tydeligt, at Astralis spillede mere løst og selvsikkert, da ingen forventede, at de ville vinde med en afløser.

'Big players make big plays in big games'

Som i sport kan du sagtens være en god Counter-Strike-spiller, hvis du bare har et højt bundniveau og leverer faste resultater.

Men det, der adskiller spillerne fra stjernerne, er evnen til at tage ansvar for spillet, selv når de gør usædvanligt store ting - og det fanger også publikum.

Der var en overflod af store øjeblikke, hvilket fik Twitter til at gløde - folk, der var til stede sprang til tasterne, men i lige så høj grad store Counter-Strike-spillere, der fulgte med hjemme i stuerne.

Er nødt til at nævne Dupreeh

Det var danske Peter 'Dupreeh' Rothmann, der i Dev1ices fravær måtte tage rollen som sniper på sig. Det gjorde han med flere runders uforglemmelige resultater, der i sidste ende var med til at bringe Astralis så langt, som de kom.

I finalen havde Astralis som terrorister plantet bomben, men var så blevet næsten elimineret af det brasilianske hold SK Gaming. Dupreeh stod alene tilbage mod tre spillere - og han kunne ikke se hverken modstandere eller bomben, da der var smidt en smoke grenade mellem dem.

Det lykkedes dog Dupreeh at skyde to af de brasilianske spillere - med ét skud - gennem røgen - for derefter at hive sin pistol frem og skyde den sidste, hvilket vandt Astralis runden.

Allerede runden efter endte Dupreeh i en lignende situation alene mod tre, men vandt igen runden på en blanding af mod, evner og held.

Publikumsoplevelsen

Publikums hæder til Astralis, der har stjernen som logo. For at vise opbakning lavede publikum en hel stjernehimmel med smartphones. Illustration: Morten Egedal

Det var ikke mange centimeter af sædet, det var nødvendigt at bruge, da de fleste kampe enten var så spændende, at man var helt ude på kanten - eller var domineret af danske hold, så man stod op og jublede. Både Astralis og North deltog, og i allersidste runde af gruppespillet viste tabellen, at de ville mødes i finalen, hvis bare de begge vandt deres sidste kamp. North tabte dog 12-16 til SK Gaming.

Ude i arenaens gange var der naturligvis fyldt med publikummer, der havde brug for drikkevarer eller toiletbesøg, men selv her gik folk med deres smartphones fremme, da de streamede kampen, der foregik inde ved siden af. Ingen ville misse et eneste øjeblik.

Blast Pro Series gjorde det usædvanlige, at de viste tre kampe samtidig, hvoraf den ene så kom på den største skærm - og med lyd. Det var bizart at opleve, da verdens nummer 1 og 2 (FaZe og SK Gaming) mødtes på storskærmen, men det var tydeligt, at hele arenaen sad og fulgte med i Astralis' kamp på en af de mindre skærme. Det var en speciel oplevelse, der muligvis ville fungere bedre et sted, hvor der er mere forskellighed blandt publikum.

Under en pause, der skyldtes tekniske problemer, gik showets vært Alex 'Machine' Richardson ud på scenekanten. Han fornemmede tydeligt, at salen var fyldt med Astralis-fans. Så han sagde:

»Når nu Astralis' slogan er To the stars, så lad os se nogle stjerner derude!«

Det førte til, at hundredvis af fans rundt omkring i arenaen tændte lommelygten på deres telefon, hvilket gav en illusion af en stjernefyldt himmel.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Peter Jensen

Synes virkelig løsere er et dårlig valg af ord.
Må jeg forslå;

"Analyse: Astralis spillede uden hæmninger, men usædvanligt godt"
Hvis man ikke vil have uden så måske med færrer.

Det er et ord de fleste kender mens løsere er ret ukendt.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere