Amerikanske medier blokerer for europæiske brugere: Lever ikke op til GDPR

25. maj 2018 kl. 13:1113
Amerikanske medier blokerer for europæiske brugere: Lever ikke op til GDPR
Illustration: Lasse Gorm Jensen.
Store amerikanske hjemmesider har blokeret adgangen for europæiske besøgende, fordi de ikke lever op til GDPR.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Den europæiske persondataforordning er trådt i kraft i dag, og europæiske borgere er de seneste dage blevet bombarderet med e-mails fra virksomheder, medier og online-tjenester, der skal have styr på samtykke i sidste øjeblik.

Men en række store amerikanske medier har kastet håndklædet i ringen og blokeret for europæisk adgang, fordi de ikke lever op til de nye regler.

Det gælder blandt andet en af USA's største aviser, Los Angeles Times.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Vores hjemmeside er desværre utilgængelig i de fleste europæiske lande i øjeblikket,« lyder beskeden, når man besøger mediet fra Danmark.

»Vi arbejder på sagen og kigger på muligheder, der understøtter alle vores digitale tilbud på det europæiske marked.«

Også Arizona Daily Star, New York Daily News, Chicago Tribune og Orlando Sentinel er blandt de store medier, der pt er utilgængelige fra EU.

Også den populære tjeneste Instapaper, der bruges til at bogmærke interessant online-indhold på tværs af platforme, har blokeret for europæiske besøgende.

13 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
12
28. maj 2018 kl. 17:20

Så skal VPN udbyderen leve op til GDPR

Det gør de sikkert også. De kan naturligvis ikke live op til GDPR på vegne af hele internettet og det behøver de hellere ikke. De skal bare følge reglerne for de oplysninger de selv behandler.

Men hvis du bruger VPN for at omgå en spærring, så kan du ikke forvente at europæiske regler stadig gælder. Så er den på dine skuldre. Det handler om at virksomheden har gjort et reelt forsøg.

11
28. maj 2018 kl. 15:54

Så skal VPN udbyderen leve op til GDPR

At et USA firma udveksler webtrafik med et andet USA firma, kan jeg ikke se har noget med GDPR at gøre

10
28. maj 2018 kl. 09:57

Hvis man tilgår de Amerikanske sider via en VPN forbindelse til U.S.A., så vil deres filter ikke klassificere en som Europæer, men de skal fortsat leve op til GDPR.

Derfor er deres løsning ikke helt fin.

9
27. maj 2018 kl. 08:14

Hvis en bil kører 75 km/t på et sted hvor man må køre 80, så kan han ikke få en bøde for at køre for hurtigt Heller ikke selv om du er blevet forarget over det

Det er nøjagtigt det samme med facebook data

Hvordan du får ikke-europæiske firmaer, til kun at være LAT, undrer jeg mig over, glemte du at læse hvad du svarede på ?

Mener du seriøst at alle firmaere i USA, har europæiske kunder, alle helt uden undtagelser ?

8
27. maj 2018 kl. 00:07

Så stopper jeg. det sidste mit indlæg fra min side, angående dette, i denne tråd.
Vi bliver nok ikke enige, når vi lever på hver sin planet. Og skal diskutere om de er flade :-)

Når du ikke siger der har været et misbrug, så fornægte du også Edward Snowden og Cambridge University misbrug sammen med Facebook. Eller medisinal industrien snabel nede i Danskeres sunheds data. Det svarer til, set fra min side, at fornægte månelandingen. Når man har det sådan, synes jeg at videre diskussion er omsonst. Beklager det er nok min fejl.

Når du samtidigt ikke mener mener at USA 4 største avis LAT er en lokal avis samt at facebook, google og lignende firmaer ikke har kunder i EU. Så synes jeg du mistede hele overblikket, for at sige det pænt.


I det store og hele tror jeg at aviserne åbner op igen, meget snart. Dette er dyrt for dem, også imagemæssigt. Men det de nu laver, er et politisk statement,mod GDPR. hvor de spiller lidt pigefornærmet. Mens de håber at vise andre lande/regioner hvad der kan hænde dem, hvis de laver lignende tiltag. Eller har en tåbelig tror på at EU, vil krybe til korset, og acceptere deres adfærd igen. Men ligesom med musik og filmindustrien, bliver de i den sidste ende de store tabere. Vi kan undværede dem, eller finde andre kanaler. Det kan de ikke.
Eller så er de virkelig blevet taget på sengen, og de har ikke forstået budskabet fra EU. At vi mente databeskyttelsen alvorligt. De er så blevet grebet af panik. Det kan også være at du har ret, at de ikke synes at de få klik fra kunder fra EU, er besværet, eller risikoen værd. Men her tror jeg igen at de vil lide på dette også indadtil.

"Vi kan ikke vis vores hjemmesider til EU borger, da deres databeskyttelse love, ikke tillader at vi misbruger deres privatliv."

7
26. maj 2018 kl. 20:46

“Hvis de ikke passer mere på, og fortsat misbruge persondata” Det kræver jo at man mener der har været et misbrug

“De er interesseret i at bibeholde en snabel nede i den største økonomi i Verden.” De her firmaere vi snakker om her har aldrig udtrykt ønske om at handle med nogen uden for USA ( muligvis ikke engang uden for egen stat)

“Hvis vi ser på klik og link i den vestlige verden. Så står lande inden for GDPR, for måske 1/4 af click” For de firmaere vi snakker om står de for 0 click

“Hvis man som international avis,” Hvad hvis man faktisk er en lokal avis og kun skriver hvad der sker i amtet

“Hvis man er presset på reklame og kundegrundlag.” Hvis nu lokal avisen der kun dækker amtet har en reklame med af der et sted med softice til halv pris i weekenden, vil du så tage flyveren til USA for at spise billig softice ?

6
26. maj 2018 kl. 18:55

Firmaer der har ignoreret os indtil nu, hvorfor skulle de ændre holdning, nu hvor det er blevet mere besværligt ?

Af flere grunde, nogle få her. Der er sikkert mange andre ?

Hvis de ikke passer mere på, og fortsat misbruge persondata på den groveste. Så kan det ende med at USA også indføre GDPR lignende love. Australien, New Zealand, Canada og måske lande i Sydamerika kan også følge efter.

Det er ikke deres egne sider der er problemer. Men de 3part aktører de samarbejder med. De er interesseret i at bibeholde en snabel nede i den største økonomi i Verden.

At de også kan gøre sig selv uvedkommende, det går meget hurtigt på nettet. Hvis vi ser på klik og link i den vestlige verden. Så står lande inden for GDPR, for måske 1/4 af click. At miste dem, og glide ned på side 2 eller 3 i google har sin (meget store) pris.

Hvis man som international avis, kun bliver læst i USA. Så er man ikke meget international. Og bliver derfor "bare" til en lokalavis.

Hvis man er presset på reklame og kundegrundlag. Så er det dumt at sige nej til måske 1/4 af de læser som også har allerflest penge at bruge.

5
26. maj 2018 kl. 09:53

“Hej Povl, jeg synes ikke man skal undervurdere os her i Europa”

Firmaer der har ignoreret os indtil nu, hvorfor skulle de ændre holdning, nu hvor det er blevet mere besværligt ?

4
26. maj 2018 kl. 09:35

Hej - i øvrigt som et godt eksempel på et firma, der annoncerede og fandt ud af at deres annoncørere ikke havde styr på GDPR, og som derfor valgte at stoppe helt op - det er Volvo. Se: https://www.dn.no/etterBors/2018/05/25/1711/Markedsforing/subject-frys-alt-av-volvo - jeg synes det giver god mening, og flere europæiske firmaer burde snart begynde at tænke sig godt om mht. hvordan de håndterer persondata, også selvom det ikke lige bliver gemt ned i deres egne databaser.

3
26. maj 2018 kl. 09:29

Hej Povl, jeg synes ikke man skal undervurdere os her i Europa. BNP (eng.: GDP) i USA er 19,4 mod 17,3 i EU ( https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal) ) og befolkningen i EU er større (ca. 508 mio. mod 327 mio. i USA). Det betyder at et amerikansk medie kan vælge at frasortere en meget stor gruppe mennesker, hvis de vil, men det er ikke uden konsekvenser for dem. Det er derfor at GDPR osv. virker ...

2
25. maj 2018 kl. 23:26

Det er helt forståeligt at ikke-europæiske firmaer med en ubetydelig andel europæiske kunder, ikke gider spilde tid på det her

1
25. maj 2018 kl. 19:50

Jeg synes det er helt OK at man på denne måde blokerer, når man erkender at man p.t. ikke overholder GDPR lovgivningen - meget bedre end ikke at gøre noget. Det er der måske også en del europæiske sider, som burde gøre.