Amerikanske medier blokerer for europæiske brugere: Lever ikke op til GDPR

Illustration: Lasse Gorm Jensen
Store amerikanske hjemmesider har blokeret adgangen for europæiske besøgende, fordi de ikke lever op til GDPR.

Den europæiske persondataforordning er trådt i kraft i dag, og europæiske borgere er de seneste dage blevet bombarderet med e-mails fra virksomheder, medier og online-tjenester, der skal have styr på samtykke i sidste øjeblik.

Illustration: Screendump fra Los Angeles Times

Men en række store amerikanske medier har kastet håndklædet i ringen og blokeret for europæisk adgang, fordi de ikke lever op til de nye regler.

Det gælder blandt andet en af USA's største aviser, Los Angeles Times.

»Vores hjemmeside er desværre utilgængelig i de fleste europæiske lande i øjeblikket,« lyder beskeden, når man besøger mediet fra Danmark.

»Vi arbejder på sagen og kigger på muligheder, der understøtter alle vores digitale tilbud på det europæiske marked.«

Også Arizona Daily Star, New York Daily News, Chicago Tribune og Orlando Sentinel er blandt de store medier, der pt er utilgængelige fra EU.

Også den populære tjeneste Instapaper, der bruges til at bogmærke interessant online-indhold på tværs af platforme, har blokeret for europæiske besøgende.

Illustration: Adam Fribo
Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (13)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Claus Futtrup

Jeg synes det er helt OK at man på denne måde blokerer, når man erkender at man p.t. ikke overholder GDPR lovgivningen - meget bedre end ikke at gøre noget. Det er der måske også en del europæiske sider, som burde gøre.

  • 11
  • 0
Claus Futtrup

Hej Povl, jeg synes ikke man skal undervurdere os her i Europa. BNP (eng.: GDP) i USA er 19,4 mod 17,3 i EU ( https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal) ) og befolkningen i EU er større (ca. 508 mio. mod 327 mio. i USA). Det betyder at et amerikansk medie kan vælge at frasortere en meget stor gruppe mennesker, hvis de vil, men det er ikke uden konsekvenser for dem. Det er derfor at GDPR osv. virker ...

  • 7
  • 1
Claus Futtrup

Hej - i øvrigt som et godt eksempel på et firma, der annoncerede og fandt ud af at deres annoncørere ikke havde styr på GDPR, og som derfor valgte at stoppe helt op - det er Volvo. Se: https://www.dn.no/etterBors/2018/05/25/1711/Markedsforing/subject-frys-a... - jeg synes det giver god mening, og flere europæiske firmaer burde snart begynde at tænke sig godt om mht. hvordan de håndterer persondata, også selvom det ikke lige bliver gemt ned i deres egne databaser.

  • 2
  • 0
Hans Nielsen

Firmaer der har ignoreret os indtil nu, hvorfor skulle de ændre holdning, nu hvor det er blevet mere besværligt ?

Af flere grunde, nogle få her. Der er sikkert mange andre ?

Hvis de ikke passer mere på, og fortsat misbruge persondata på den groveste. Så kan det ende med at USA også indføre GDPR lignende love.
Australien, New Zealand, Canada og måske lande i Sydamerika kan også følge efter.

Det er ikke deres egne sider der er problemer. Men de 3part aktører de samarbejder med. De er interesseret i at bibeholde en snabel nede i den største økonomi i Verden.

At de også kan gøre sig selv uvedkommende, det går meget hurtigt på nettet. Hvis vi ser på klik og link i den vestlige verden. Så står lande inden for GDPR, for måske 1/4 af click. At miste dem, og glide ned på side 2 eller 3 i google har sin (meget store) pris.

Hvis man som international avis, kun bliver læst i USA. Så er man ikke meget international. Og bliver derfor "bare" til en lokalavis.

Hvis man er presset på reklame og kundegrundlag. Så er det dumt at sige nej til måske 1/4 af de læser som også har allerflest penge at bruge.

  • 0
  • 1
Povl Hansen

“Hvis de ikke passer mere på, og fortsat misbruge persondata”
Det kræver jo at man mener der har været et misbrug

“De er interesseret i at bibeholde en snabel nede i den største økonomi i Verden.”
De her firmaere vi snakker om her har aldrig udtrykt ønske om at handle med nogen uden for USA ( muligvis ikke engang uden for egen stat)

“Hvis vi ser på klik og link i den vestlige verden. Så står lande inden for GDPR, for måske 1/4 af click”
For de firmaere vi snakker om står de for 0 click

“Hvis man som international avis,”
Hvad hvis man faktisk er en lokal avis og kun skriver hvad der sker i amtet

“Hvis man er presset på reklame og kundegrundlag.”
Hvis nu lokal avisen der kun dækker amtet har en reklame med af der et sted med softice til halv pris i weekenden, vil du så tage flyveren til USA for at spise billig softice ?

  • 1
  • 1
Hans Nielsen

Så stopper jeg. det sidste mit indlæg fra min side, angående dette, i denne tråd.
Vi bliver nok ikke enige, når vi lever på hver sin planet. Og skal diskutere om de er flade :-)

Når du ikke siger der har været et misbrug, så fornægte du også Edward Snowden og Cambridge University misbrug sammen med Facebook. Eller medisinal industrien snabel nede i Danskeres sunheds data.
Det svarer til, set fra min side, at fornægte månelandingen. Når man har det sådan, synes jeg at videre diskussion er omsonst. Beklager det er nok min fejl.

Når du samtidigt ikke mener mener at USA 4 største avis LAT er en lokal avis samt at facebook, google og lignende firmaer ikke har kunder i EU. Så synes jeg du mistede hele overblikket, for at sige det pænt.


I det store og hele tror jeg at aviserne åbner op igen, meget snart. Dette er dyrt for dem, også imagemæssigt. Men det de nu laver, er et politisk statement,mod GDPR. hvor de spiller lidt pigefornærmet. Mens de håber at vise andre lande/regioner hvad der kan hænde dem, hvis de laver lignende tiltag. Eller har en tåbelig tror på at EU, vil krybe til korset, og acceptere deres adfærd igen. Men ligesom med musik og filmindustrien, bliver de i den sidste ende de store tabere. Vi kan undværede dem, eller finde andre kanaler. Det kan de ikke.
Eller så er de virkelig blevet taget på sengen, og de har ikke forstået budskabet fra EU. At vi mente databeskyttelsen alvorligt. De er så blevet grebet af panik.
Det kan også være at du har ret, at de ikke synes at de få klik fra kunder fra EU, er besværet, eller risikoen værd. Men her tror jeg igen at de vil lide på dette også indadtil.

"Vi kan ikke vis vores hjemmesider til EU borger, da deres databeskyttelse love, ikke tillader at vi misbruger deres privatliv."

  • 3
  • 4
Povl Hansen

Hvis en bil kører 75 km/t på et sted hvor man må køre 80, så kan han ikke få en bøde for at køre for hurtigt
Heller ikke selv om du er blevet forarget over det

Det er nøjagtigt det samme med facebook data

Hvordan du får ikke-europæiske firmaer, til kun at være LAT, undrer jeg mig over, glemte du at læse hvad du svarede på ?

Mener du seriøst at alle firmaere i USA, har europæiske kunder, alle helt uden undtagelser ?

  • 2
  • 1
Jan Juul Mortensen

Hvis man tilgår de Amerikanske sider via en VPN forbindelse til U.S.A., så vil deres filter ikke klassificere en som Europæer, men de skal fortsat leve op til GDPR.

Derfor er deres løsning ikke helt fin.

  • 0
  • 0
Baldur Norddahl

Så skal VPN udbyderen leve op til GDPR

Det gør de sikkert også. De kan naturligvis ikke live op til GDPR på vegne af hele internettet og det behøver de hellere ikke. De skal bare følge reglerne for de oplysninger de selv behandler.

Men hvis du bruger VPN for at omgå en spærring, så kan du ikke forvente at europæiske regler stadig gælder. Så er den på dine skuldre. Det handler om at virksomheden har gjort et reelt forsøg.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere