Ambitionen med webbrowseren Brave er ikke blot at blokere webannoncer, men helt at erstatte dem med egne annoncer og dele indtjeningen med både udgivere og brugere.
»Vi er nødt til at rengøre swimmingpoolen, og hælde godt med klor i. Det er den eneste måde, vi kan bygge en bedre forretningsmodel for såvel udgivere og brugere,« udtalte Brendan Eich, tidligere chef for Mozilla og direktør for Brave tidligere på året.
Det er imidlertid ikke en forretningsmodel, som får de store amerikanske aviser som The New York Times, Washington Post, Wall Street Journal med flere til at klappe begejstret. Tværtimod truer de via brancheorganisationen Newspaper Association of America med at hive Brave i retten.
Det skriver webmediet CNet.
»Deres plan med at bruge vores indhold til at sælge egne annoncer er ikke til at skelne fra en plan om at stjæle vores indhold og udgive det på Deres eget website,« lyder det i skrivelsen fra Newspaper Association of America.
De amerikanske avisudgivere beskylder Brave for uretmæssig videreudnyttelse af indhold, og for at være i strid med avisernes ophavsret, varemærke og brugsbetingelser for deres websider.
Brendan Eich mener, at avisudgiverne har misforstået Brave og browsere generelt, og udtaler blandt andet: »I modsætning til de forkerte oplysninger i brevet fra Newspaper Association of America, så er Brave løsningen, og ikke problemet, for brugere og udgivere.«

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.