Amerikansk topforsker advarer mod ChatGPT: »Vi har lært, at der ikke er noget, vi kan gøre mod teknologien. Det er den farligste tilstand overhovedet«

Plus6. marts kl. 13:421
Shoshana Zuboff
Illustration: PR.
»Vi har alle sammen lært, at der ikke er noget, vi kan gøre mod teknologien. Det er den farligste tilstand overhovedet, for så kan chatbots bygge på præcis det samme fundament som resten af overvågningskapitalismens manifestationer,« siger professor i socialpsykologi ved Harvard University Shoshana Zuboff.

Vi skal kæmpe imod den overvågningskapitalisme, som også chatbots som ChatGPT er et produkt af, lyder det fra Shoshana Zuboff, der er professor i socialpsykologi ved Harvard University i USA.

Læs også: EU opgiver delvist anklager mod Apple om konkurrence-fup

close
Gratis adgang i 30 dage
Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement.
remove_circle
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
Tak !
Vi har sendt en kvitteringsmail til .
Du bliver viderestillet til artiklen om få sekunder.
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Version2 og Ingeniøren
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
6. marts kl. 15:19

Dette er en utilsigtet konsekvens af skyen og social media platforme som Facebook og Twitter. Det er ikke kun store firmaer der har noget at frygte ved at bruge disse tjenester. Det er også helt almindelige mennesker. GDPR er bestemt i skridt i den rigtige retning for at få styr på disse fænomener. Men spørgsmålet er om det er nok?