Amerikansk telegigant vil lade virksomheder købe dine data

8. januar 2014 kl. 12:40
Teleselskabet AT&T vil lade virksomheder byde på deres kunders dataminutter. Det skal påvirke brugernes valg af internet-services.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Den amerikanske teleudbyder AT&T har lanceret en ny service, der kaldes sponsoreret data. Det skriver The Verge.
Sponsoreret data går ud på, at forskellige virksomheder, der udbyder online-tjenester, kan tilbyde at betale regningen for den mængde data, som en bruger bliver afkrævet betaling for, mens vedkommende bruger en given service.

Det fungerer på den måde, at hvis AT&T har en aftale med eksempelvis Apple om filmstreaming, så vil der på kundens smartphone figurere et ikon, der betyder sponsoreret data, når der streames film fra den pågældende side – og det vil ikke tælle med i kundens dataregnskab.

Hvis kunden derimod bruger en konkurrerende service, der ikke har en aftale med teleudbyderen, så skal der betales.
Ifølge AT&T skal det komme deres kunders økonomi til gode, ligesom det er til fordel for virksomhederne, der har aftaler på plads.

Men sponsoreret data bliver kritiseret fra flere kanter og kaldt markedsforvridende og i strid med netneutraliteten.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Netneutralitets-gruppen Public Knowledge kritiserer det nye tiltag i skarpe vendinger mener, at sponsoreret data giver teleselskaber magt til at vælge, hvilke services, der skal klare sig godt på internettet.

»Det firma, der forbinder dig til internettet, bør ikke kunne diktere, hvad du bruger internettet til«, siger Michael Weinberg, der er leder af gruppen.

USA har relativt omfattende regler for netneutralitet, men de omfatter ikke i samme grad mobildata, og derfor er det muligt at indføre sponsoreret data.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger