Amerikansk sundhedsforsikring hacket: Mister 80 millioners personfølsomme data

5. februar 2015 kl. 12:153
Amerikansk sundhedsforsikring hacket: Mister 80 millioners personfølsomme data
Illustration: ever/Shutterstock Inc.
USA’s anden største sundhedsforsikringsselskab er blevet hacket. Databasen indeholdt bl.a. personfølsomme oplysninger om 80 millioner kunder.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Det amerikanske sundhedsforsikringsselskab Anthem Inc. er blevet hacket, og 80 millioner kunders personfølsomme data er faldet i hackernes hænder. Det skriver The Next Web.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Oplysningerne, der er blevet stjålet om kunderne, inkluderer bl.a. navne, fødselsdage, CPR-numre, adresser, telefonnumre, e-mail-adresser, ansættelses- og indkomstoplysninger. Der skulle ifølge [Anthem] være tale om oplysninger om både nuværende og tidligere kunder. Ifølge Anthem er der intet, der tyder på, at kreditkortnumre, medicinske oplysninger, diagnoser eller behandlingsinformationer er blevet stjålet.

Hackerangrebet skulle efter sigende været sket i sidste uge. Anthem oplyser, at de kontaktede forbundspolitiet FBI lige så snart, angrebet var opdaget. Sikkerhedsfirmaet Mandiant er i øjeblikket i gang med at evaluere Anthems systemer.

3 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
6. februar 2015 kl. 12:58

for data var selvfølgelig stærkt krypteret ... for data var selvfølgelig ... for data var ... let tilgængelige?

Jeg beundrer den formidable inkompetence og ligegyldighed, hvormed personfølsomme data til stadighed behandles.

Hver gang det sker, kan man konstatere at den franske kong Louis princip stadig følges: "intet lært, intet glemt"