Amerikansk internetudbyder vil give kunderne rabat mod at kunne videresælge data

Den amerikanske internetudbyder Comcast ønsker at bytte rabattilbud med muligheden for at videresælge data til reklameformål. Mobilindustrien benytter allerede modellen.

Hvad siger du til at spare lidt ekstra på internetregningen hver måned? For mange mennesker er det sikkert fristende, og det er lige præcis, hvad den amerikanske udbyder Comcast ønsker at kunne spørge deres kunder om.

I retur ønsker de til gengæld tilladelse til at videresælge dine internetdata til reklameindustrien.

Det skriver blandt andre Washington Post.

Læs også: Talk of it-town: Amerikanske Comcast i modvind efter ekstrabetaling og brud på netneutralitet

Comcast skulle angiveligt have afholdt møder med FCC (Federal Communications Commission), som er den amerikanske telekommunikaitonsmyndighed, hvor de har appelleret til, at ikke bare de, men også alle andre amerikanske internetudbydere får tilladelse til at lave den slags rabat-for-data-tilbud.

Mobilnetværksudbyderen AT&T er blandt dem, der bruger modellen, ligesom man også siger ja til, at ens data bliver registreret, når man besøger eksempelvis Netflix, Facebook og Google. Derfor mener internetudbyderne, at det kun er fair, at de får samme muligheder.

Læs også: EU og USA’s nye datapagt er officielt vedtaget

»Et tilbud om udveksling af oplysninger for service er en helt acceptabel og udbredt model i hele den amerikanske økonomi, herunder i internettets økosystem,« har Comcast skrevet i en regulativ ansøgning i kølvandet på mødet.

Modstandere af Comcasts forslag fremhæver, at der er en markant forskel. De mener, internetudbydere vil have en for stor viden om brugernes internetvaner. Eksempelvis er Netflix’ viden begrænset til, hvad kunderne laver på deres egen platform. De har ikke den samme viden om, hvordan adfærden er på konkurrenter som HBO eller Amazon, skriver Washington Post.

Læs også: Sådan kan Netflix håndtere at streame til 130 nye lande

En internetudbyder vil få den store fordel at have indsigt i, hvordan en bruger interagerer på alle tre sider.

Washington Post skriver, at Comcast har ikke nogen konkret plan for at udrulle tilbuddene, hvis de får medhold af FCC. FCC ventes at skulle udforme et nyt sæt privacy-regler for internetudbydere i år, og om ikke andet har Comcast rejst en debat og tydeliggjort internetudbydernes holdning.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Ulrik Rasmussen

Rabatten er vel bare spin over udmeldingen "vi sælger din data medmindre du hoster op og betaler beskyttelsespenge".

Comcast er generelt et rigtigt godt skrækeksempel på hvor galt det kan gå når internetudbydere får frit spil, og ikke bliver tilstrækkeligt reguleret. Hvis du laver infrastruktur, så må du IKKE have nogle forretningsinteresser i det konkrete indhold der bliver fragtet.

  • 8
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Comcast er et klasse-eksempel på, hvad der sker, når en virksomhed opnår monopol.

Vi så det også under Netflix-sagen, hvor de med vilje lod peering-portene mod Netflix' internetudbyder Cogent løbe tør for kapacitet, og på den måde tvang Netflix til at indgå en dyrt betalt peering-aftale med Comcast. Alternativet for Netflix var, at de ville tabe alle deres kunder på Comcasts netværk.

Netneutralitet er under pres som aldrig før.

  • 7
  • 0
Bent Jensen

Alternativet for Netflix var, at de ville tabe alle deres kunder på Comcasts netværk.

Hvis Comcasts kunder have et alternativ. Så kunne Netflix lade være med at betale. Så kunne Comcasts tabe kunder på grund af manglende Netflix.

Som da Xboks one, i starten krævet Xbox Live Gold abonnement for at man kunne se netflix, mener jeg det var. Selv om de ændret dette, så forsvandt den boks ud af huset, og blev afløst af en "gammel" PS3, hvor lyden ved afspilning af DVD/BR også er i orden. Facebook's Oculus Rift Virtual Reality Headset forsøgte samme nummer med DRM beskyttelse, så de bliver ikke valgt. Det stod så mellem HTC Vive og osvr.org og HDK2, som kun koster 1/3 og kan bestilles nu. Så på grund af prisen blev det sidstnævnte. Men laser fyrtårnene til positionsbestemmelse komme man nok til at mangle.

  • 1
  • 1
Michael Nielsen

Vi skal kæmpe for vores netneutralitet - et emne så vigtigt at selv John Oliver brugte 20 minutter på der i hans nyheds satire show(fantastisk udsendelse)

Jeg ser dog ikke det er et problem så længe det er et tilvalg, så deres kunder kan vælge det til og fra. Så længe de bliver informeret i et sprog der kan forstås hvad konsekvenserne er. Jeg er dog imod det vil blive standard i produktet, for der kan være områder hvor der ikke er en alternativ leverandør med passende kvalitet og pris.

Jeg forstår dog ikke så mange sælger deres data og hvor billigt de gør. Hvornår får vi en version af Twitter, Facebook osv hvor vi kan betale med penge og ikke data for den service

  • 1
  • 2
René Nielsen

Jeg forstår dog ikke så mange sælger deres data og hvor billigt de gør. Hvornår får vi en version af Twitter, Facebook osv hvor vi kan betale med penge og ikke data for den service

Den udgave kommer ikke - fordi folk er ligeglade med deres data.

"Folk" mener kort fortalt at de får mere end de afgiver.

Jeg har oplevet klasselærere i 7. klasse hvis IT-viden svarer til et analfabets stavekundskaber, kræve at eleverne skulle oprette en FB-gruppe, således at de kunne udveksle information som lektier.

Og det på en privatskole som har den helt store Office 365 pakke med egne Lync/Skype servere foruden skoleintra til alle elever.

Når sådanne rollemodeller præger de unge, så er det "opad bakke".

  • 9
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere