Amerikansk forsikringsselskab vil nu kun forsikre kunder med fitness-ure

21. september 2018 kl. 08:2425
Det amerikanske forsikringsselskab John Hancock vil fremover kun sælge livsforsikringer til folk med eksempelvis et smartwatch, der kan sende data om kundens træning og sundhed til forsikringsselskabet.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Et amerikansk forsikringsselskab vil nu kun sælge såkaldte »interaktive« forsikringspolicer, som automatisk skal indhente information om kundernes sundhed. Det skriver BBC.

Det er muligt, hvis kunderne har en aktivitetstracker som Apple Watch eller Fitbit, og de to giver John Hancock, forsikringsselskabet, rabat på, hvis man vælger særlige planer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvis kunderne opnår særlige træningsmål, kan de få rabatter på forsikringen eller præmier som f.eks. gavekort. John Hancock oplyser, at det ikke er obligatorisk at nå målene, men at man i så fald ikke får del i rabatterne.

Tidligere har forsikringsselskabet haft ordningen som et frivilligt tilbud, men nu skal ordningen gælde for alle livsforsikringerne i selskabet.

Ifølge BBC har selskabet udtalt til Reuters, at de endnu ikke kan sige, om de betaler for færre skadesanmeldelser efter den nye ordning.

25 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
24
24. september 2018 kl. 07:58

Martin øding-thomsen:

Det er en logical fallacy.

Du antager at din konklusion er korrekt, for derefter at bruge det til at argumentere for at din konklusion er korrekt.

Min tlf driller lidt, så jeg kan ikke lige indsætte et link, men søg efter "circular reasoning"

23
22. september 2018 kl. 12:27

til at jeg er 'paranoid'.

Det er grunden til at jeg som udgangspunkt nægter at svare på bare halv-personlige spørgsmål fra offentlige instanser.

Det er en stakket frist med denne 'holde kortene tæt ind til kroppen' - udviklingen må og skal vendes hvis vi ikke vil ende i tekno-apartheid.

22
22. september 2018 kl. 11:12

.... For det kan vel ikke være andre end forsikringsfolk, som giver thumbs down til de fleste til artiklens indhold kritiske kommentarer i denne tråd?

Jeg er ikke sikker. Det kan være mere organiseret, men vi kan ikke vide det. Hvis man kigger på denne artikel, så er kommentarerne (som ikke er mine) rimeligt neutrale, - og alligevel er alle 6 kommentarer på cirka samme tid (altså alle 6 over én kam) gået fra først nul thumbs down til 1 og senere 2. Jeg sér det lidt som at "mågebrigaden" har været forbi, og ukritisk 'klattet' >thumbs down< ned over alle kommentarer.

Misforstå mig ikke; jeg er totalt ligeglad med >thumbs down<, og giver dem næsten aldrig, - og absolut aldrig til et indlæg, som jeg (mod)svarer.

Det er bare en tendens jeg har observeret i flere tråde.

K

21
22. september 2018 kl. 10:57

Ja, men det er lige så ligegyldigt som hvis du f.eks. lovede at give en million væk, hvis der var to torsdage i en uge. Det sker aldrig og derfor giver du ikke en million væk.
Lad os lige tage den rent logisk:

Overdrivelse fremmer forståelsen. Jeg overdrev åbenbart ikke nok....

Som mangeårig 'bærer af sølvpapirshat', har jeg oplevet din måde at argumentere på mange gange før. Tidligere erfaringer siger at skeptometeret er drejet helt ned på "0"(nul) når fortræffelighederne ved den kortsigtede gevinst skal diskuteres, hvorefter skeptometeret stilles på "Max" når nogen siger: "Jamen er dét ikke en glidebane, for - helt logisk - vil man kunne udnytte dette til ....?"

Jeg tror ikke jeg vil prøve med tykkere pap.

K

20
22. september 2018 kl. 00:03

Hvilket svarer til kun at ville forsikre kunder med fitness-ure.

Ja, men det er lige så ligegyldigt som hvis du f.eks. lovede at give en million væk, hvis der var to torsdage i en uge. Det sker aldrig og derfor giver du ikke en million væk. Lad os lige tage den rent logisk:

Vi antager at de sætter normalprisen helt vildt op. Derefter mister de langt de fleste kunder. Det ville være absurd at gøre. Ergo sætter de ikke prisen helt vildt op. At sætte prisen helt vildt op ville svare til kun at ville forsikre kunder med fitness-ure. Da det er bevist at de ikke vil sætte prisen helt vildt op, kan man ikke slutte at de kun vil forsikre kunder med fitness-ure.

19
21. september 2018 kl. 23:40

Det er da i det mindste lidt ærligt. Du giver data til er forsikringsselskab og ikke til suspekte mellemmænd.

Faktisk kunne forsikringsselskabet købe data der ligner fra Google. Google ved om du har været i motionscenter, om du har løbet en tur o.s.v. De ved sikkert også hvad du har spist til aftensmad, fordi de kan se hvilke opskrifter du læser.

Der er behov for en regulering, af hvad man må sælge indsamlede data til. Men afgiver man data til et forsikringsselskab, så er man nu selv ude om det.

15
21. september 2018 kl. 19:45

Version2 er nødt til at ændre overskriften. Den er direkte forkert. Det passer ikke at "Amerikansk forsikringsselskab vil nu kun forsikre kunder med fitness-ure". Derimod vil alle deres livsforsikringspolicer fremover give mulighed for rabat hvis man logger data fra et fitness-ur hos dem, men de kræver ikke at man bruger det.

Hvordan adskiller denne tvang om et måleapparat sig fra en fodlænke, gule armbånd eller andet tvang i gennem menneskets historie?

Adskiller sig ved at man ikke er tvunget. Som Reuters skriver:

Customers do not have to log their activities to get coverage even though their policies are packaged with the Vitality program.

14
21. september 2018 kl. 18:19

.... For det kan vel ikke være andre end forsikringsfolk, som giver thumbs down til de fleste til artiklens indhold kritiske kommentarer i denne tråd? Og som åbenbart er uenige i, at "With great power comes great responsibilities" og "Hvis man er meget, meget stærk, må man også være meget, meget klog"?

Nogen gange er det altså svært at gennemskue, hvad det er folk reagerer på. Der må være nogen, som denne artikel har gjort rigtigt ondt på - fordi de måske normalt benægter, at artiklens indhold vil kunne ske, når vi andre sølvpapirshatte udtrykker bekymring overfor den uhæmmede dataindsamling med forsikringsbranchen som eksempel på farerne?

12
21. september 2018 kl. 14:33

Et citat, der er værd at huske på og er gældende i alle sammenhænge - ikke mindst, når man opfinder og udvikler produkter i allerbedste mening og med de bedste hensigter.

Hvis et produkt har et formål og en positiv nytteværdi for brugeren, så har det stensikkert også en bagside, hvor produktet kan misbruges og blive til en ulempe for samme bruger, til hvem produktet var udviklet til i positiv ånd.

Konspirationsteorier eller sølvpapirshat til trods, så er netop de øgede teknologiske muligheder for masseovervågning af den enkelte en bombe under vores nuværende demokrati - og holdningen om, at det da ikke er noget problem at blive overvåget, hvis man ikke har gjort noget forkert, er dødsensfarlig. For hvordan er det lige man styrer et diktatur? Er det det, vi ønsker?

Nogle vil tænke - voldsom reaktion, det er jo "bare" en aktivitetstracker og hvem vil ikke gerne slippe billigere i forsikring? Tjah, det er en måde at se det på - for mig er det blot endnu et skridt mod misbrug af teknologi til masseovervågning og indsamling af persondata, der kan bruges eller misbruges...

11
21. september 2018 kl. 13:33

forudser jeg professionelle motionister, som lufter 30 fitness-ure på hver arm.

Der kan selvfølgelig blive nogle problemer med at forklare, hvordan 60 forsikringstagere er blevet så dygtige til at løbe i takt uden fejl - og så oven i købet på præcis samme position...

10
21. september 2018 kl. 12:56

Det er jo sådan noget de ting vi laver bliver brugt til, så vi er nød til at forholde os til det.

Tjah, dét er så dér det viser sig, at holdninger til IT samt indførelse og (mis)brugen heraf, helst skal 'være i tråd med' den redaktionelle mening, for ikke at falde udenfor begrebet "IT-fagligt".

Dette gør det 'svært' at kommentere på artikler som denne, - fordi alle kommentarer kan være "uden IT-faglig substans".

Nu kommer der forsikringselskaber der vil bruge det til at overvåge deres kunder på en måde så det minder om en elektronisk fodlænke.</p>
<p>Det er også naivt at tro, at udviklingen stopper her. Det næste logiske skridt er, at sælge folks data eller der sker datalæk. Kommer vi derhen hvor man kun kan få en forsikring til en rimelig pris hvis man har sådan én på hele tiden?

Fuldstændigt rigtigt. Jeg har 'sagt det' de sidste 15år, og hvergang bliver man stemplet som "sur mand med sølvpapirshat". Det er en sølle trøst at kunne konstatere at have haft ret. Jeg forudser det kun bliver værre, hvis ikke vi - på én eller anden måde - kan frembringe den virtuelle pendant til "fakler og høtyve".

K

9
21. september 2018 kl. 12:31

Det er svært at begrunde min holdning til dette, - med IT-faglig substans

Det er jo sådan noget de ting vi laver bliver brugt til, så vi er nød til at forholde os til det. Først en løbe-GPS, så et fitness ur. Alt sammen fine værktøjer til dem der vil bruge det. Nu kommer der forsikringselskaber der vil bruge det til at overvåge deres kunder på en måde så det minder om en elektronisk fodlænke.

Det er også naivt at tro, at udviklingen stopper her. Det næste logiske skridt er, at sælge folks data eller der sker datalæk. Kommer vi derhen hvor man kun kan få en forsikring til en rimelig pris hvis man har sådan én på hele tiden?

8
21. september 2018 kl. 11:59

Tjah. Volatilitet er ikke en ting mere?

Når man sorterer i kunderne (endda på een faktor), så forringer man jo det statistiske grundlag for beregningen af risiko. Det kunne jo, f.ex, være at fit-bit folket også ryger, drikker og tager stoffer mere fordi de “fortjener det” nu de træner hårdt og er meget sunde. Måske har de mennesker højere indtægter end gennemsnittet så hver hændelse også leder til større udgifter?

Eller at “Ryanair-segmentet” vil gå for det her, de som glædes ved at navigere mange regler og websider for at finde netop den grå-i-grå checkbox som sparer dem 50 kroner. Der er bare heller ikke noget statistik som siger at netop disse kunder også har færre forsikrings hændelser.

7
21. september 2018 kl. 11:55

Hvordan adskiller denne tvang om et måleapparat sig fra en fodlænke, gule armbånd eller andet tvang i gennem menneskets historie?

Det må, helt åbentlyst, blive erklæret ulovligt at forskelsbehandle, herunder afvise, kunder så markant.

6
21. september 2018 kl. 11:41

Man skal barbere en plet på hunden for at puls målingen fungerer. ... Har jeg hørt.

4
21. september 2018 kl. 08:52

Er det ikke bare at spænde uret fast til noget som når alle målene, fx. en idrætsudøver eller måske en lille anordning der får det til at se ud som at man bevæger sig det man skal.

3
21. september 2018 kl. 08:43

Tak, Kenn - nu er det it-faglige alligevel ikke lige min hjemmebane, så det er helt fint med mig :-)

1
21. september 2018 kl. 08:29

Jeg vil ikke sige "Var det ikke det, vi sagde"?

Det er næsten for ondt.....