Næsten hvert tiende amerikanske Facebook-bruger har slettet sin profil fra det sociale medie, viser et studie, der har spurgt 1.000 amerikanere.
17 pct. har slettet Facebook-appen fra sin telefon pga. privacy-bekymringer 35 pct. siger, de bruger Facebook mindre end tidligere, efter sagen er kommet frem 9 pct. siger, de har slettet deres Facebook-profil 39 pct. siger, de er »meget opmærksomme« på Cambridge Analytica-skandalen, mens 37 pct, siger de er »nogenlunde opmærksomme« *Kilde: Tech.pinionsFacebook-tal efter Cambridge Analytica-skandalen:
Det er i skærende kontrast til, hvad Zuckerberg fortæller kongressen, hvor han påstår, at der ikke er et betydeligt antal brugere, der har forladt det sociale medie, skriver Business Insider.
De sidste par uger har #DeleteFacebook løbende poppet op på sociale medier, men hvorvidt der reelt er masseflugt har ikke været tydeligt - og Facebook selv lukker ikke brugertal ud til offentligheden.
Man kan naturligvis diskutere, hvor retvisende en undersøgelse af 1.000 tilfældige er - og om de har svaret ærligt eller ej - men selv hvis antallet af slettede profiler ikke er helt så højt, så vil faldet i aktivitet og den generelle bekymring i sig selv blive et problem for Facebook.
89 pct. vidste ikke, de blev overvåget
Holdet bag siden Blind spurgte deres Android-brugere, om de følte, de havde givet Facebook lov til at få adgang til både telefon- og sms-historik.
Her svarede 89 pct., at det følte de ikke, de havde. Facebook er tydeligvis opmærksomme på, at folk er utilfredse med at blive overvåget uden at have givet samtykke til det, og derfor skrev Facebooks CTO, Mike Schroepfer i sidste uge, at:
»Call and text history is part of an opt-in feature for people using Messenger or Facebook Lite on Android. This means we can surface the people you most frequently connect with at the top of your contact list. We’ve reviewed this feature to confirm that Facebook does not collect the content of messages — and will delete all logs older than one year. In the future, the client will only upload to our servers the information needed to offer this feature — not broader data such as the time of calls.«

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.