Amerikanere vil have flytbare e-mailadresser

Hvis mobiltelefonnumre kan porteres, kan e-mail vel også videresendes, kræver amerikanere.

Mange amerikanere føler sig svigtet af deres internetleverandør, skriver news.com.

De har nemlig oprettet en e-mail-adresse, som er knyttet til leverandørens domæne. Når de så skifter leverandør, kræver de nu at kunne tage deres oprindelige mail-adresse med.

Internetleverandøren er på den anden side ikke interesseret i for evigt at videresende post.

Det fører nu til en række retssager, som efter manges mening er tåbelige. Domænenavne er flytbare, men det er individuelle mail-adresser ikke, hvorfor mange opfordrer folk til at have en mail-adresse, der ikke er afhængig af deres leverandør.

Som privat og professionel kan dette sagtens lade sig gøre - enten gennem eget domæne eller ved at anvende Google, Yahoo eller en af de mange andre uafhængige leverandører, der stiller gratis mail til rådighed.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#3 Michael Kjeldsen

Ligesom man ikke kan forvente det i Danmark (der ellers skulle være langt fremme, it-mæssigt), så mener jeg absolut heller ikke man kan forvente af Mr. & Mrs. Smith, at de har styr på domæner, hotmail, gmail og lignende.

Ligesom i Danmark, så vælger mange at benytte deres givne email af stofanet eller webspeed, uden at tænke længere end det, for "vi er godt tilfredse med vores internetselskab".

Jeg mener faktisk ikke, at det er et urimeligt krav - set i forhold til det med telefonnummeret, kan folk jo også bare vælge at købe deres egen nummerserie... men det sker bare ikke.

  • 0
  • 0
#5 Arild Haugstad

Jeg kan i nogen grad forstå problemet --- hvis man ikke kender tekniske detaljer kan det måske virke "indlysende" at man beholder sin e-mail-adresse når man bytter leverandør.

Imidlertid har man som bruger så allerede gjort et valg: Man vælger at betragte e-mail-adresser som noget tilsvarende telefonnumre fremfor noget tilsvarende fysiske adresser. Fra et ikke-teknisk synspunkt burde begge sammenligninger være lige gode eller dårlige.

Men jeg har aldrig hørt eller set nogen internetleverandør forklare e-mail med analogier til telefonsamtaler --- det handler altid om hvordan e-mail tilsvarer at modtage brev med posten. Og man brokker sig normalt ikke over, posten kun vil videresende post i en begrænset periode...

Selv om jeg altså er overbevist om, at dem der klager ikke forstår hvad de faktisk beder om, så virker det for mig usandsynligt at det handler om en misforståelse der er opstået i god tro...

  • 0
  • 0
#6 Ulrik Gerdes

Det er nu over 9 måneder siden at strukturreformen trådte i kraft, men jeg har stadig en mail-adresse på mit arbejde, som refererer til postserveren 'aaa' i det nu hedengangne Århus Amt.

Det er lidt træls, men jeg burde i lyset af det ovenstående måske i virkeligheden glæde mig over langsommeligheden i Region Midtjylland? Måske er den stadig aktiv om 5 år? Kanon!

  • 0
  • 0
#7 Deleted User

Taget i betragtning hvilket folkefærd er så er det nok ikke bolden de jagter mere, men spilleren.

At flytte sin mail er nok også dovenskaben og troen på at "Man sagsøger dem jo bare, så er det problem løst og en virksomhed mindre at tænke på"

// De er skøre de Amerikanere

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere