Amazons DevOps-strategi: Udviklingshold skal kunne mættes med to pizzaer

Verdens største cloududbyder har skrottet monolit-arkitektur til fordel for en DevOps-strategi med pizza-princip.

50 millioner kode-udrulninger om året - det er verdens største cloududbyder Amazon Web Services kommet op på efter en DevOps-strategi har gjort op med en monolitisk udviklingsstruktur.

De gældende organisationsprincipper sætter hårde begrænsninger for, hvor store udviklingshold må vokse, fortæller Eric Morales, der er AWS-chef for startups og spilvirksomheder i Norden.

Eric Morales, Amazon Webservices Illustration: AWS

»Vi har det princip, der hedder to-pizza-hold,« indleder han.

»Vi mener, at man skal være i stand til at give mad til sit hold med to pizzaer. Ellers er dit hold for stort,« siger Eric Morales til Version2.

Læs også: Cloud-teknologier kan hjælpe dig i gang med DevOps

Amazons pizza-princip er ikke den mest strømlinede organisationsstrategi, man kan forestille sig.

Man kunne forestille sig at appetitten svingede fra udvikler til udvikler. Ikke desto mindre har princippet katalyseret en DevOps-strategi, hvor AWS-løsningerne udarbejdes af tusinder af disse to-pizza-hold.

Hurtig livscyklus

DevOps begrebet er en sammentrækning af ordene Development og Operations. Alene det, at en virksomhed arbejder med DevOps, fortæller ikke synderlig meget, medgiver AWS Solutions Architect, Woody Borraccino.

»Der er ingen officiel definition af DevOps,« forklarer han.

Læs også: Er du obs på DevOps?

Hos Amazon selv er begrebet også kun løst defineret. I en standard livscyklus for software har man typisk udviklere, der skriver, tester og udgiver software, en kunde og et feedback-loop mellem de to.

I AWS’s bog dækker DevOps over alt, der gør den livscyklus hurtigere og mere effektiv.

Væk fra monolitten

Det har for AWS betydet et opgør med en monolit-struktur, fortæller Woody Borraccino. Strukturen - som stammer fra da AWS startede - bestod i et samlet program i en samlet platform, hvor til et stort hold af udviklere producere kode, som udrullet af få omgange.

Monolit-strukturen var fin da AWS startede, vurderer software-arkitekten. Men når tjenesterne skal innovere og udvikles på daglig basis, er det ikke velegnet.

Læs også: Amazon satser på små spilvirksomheder: Giver startups halv million i cloud-kredit

Derfor blev monolit-arkitekturen opsplittet i tusinder af selvejende hold, som udvikler til en separat del af et samlet system - en såkaldt microservice arkitektur, mens pipeline-strategien blev ændret til continous delivery. Alt i alt giver strukturen de førnævnte 50 millioner udrulninger om året.

Su kan ikke vente til du

Udviklingsformen med korte cyklusser og hurtig eksekvering passer virksomheden godt, mener AWS’s nordisk chef Darren Mowry

»Vi er et firma, der gerne vil arbejde hurtigt,« fastslår han.

Internt bruges begrebet ‘bias for action’ fortæller AWS-bossen. Et begreb der skal understrege, at man hælder til at prøve ting af og rykke på ideer frem for at analysere alting i bund.

Læs også: Amazons sky gør klar til at indtage Danmark: Jeg forstår godt, hvis I er nervøse

»Hvis vi har en ide, og vi tror den holder, så prøver vi den af. Hvis det virker, så investerer vi, hvis ikke - så skifter vi spor,« siger Darren Mowry.

Man kan i it-branchen ikke tåle at vente på, at man har regnet det hele ud, bemærker AWS-chefen.

»Når du har ventet på, at regne det hele ud, så har tingene ændret sig, før du er færdig.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Per Andersen

Dette er der altså ikke noget nyt i - allerede 1970-erne var erfaringent at en projektgruppe på mere end 4-5 personer kræver alt for meget arbejde med at kommunikere mellem deltagerne og holde styr på hvem der laver hvad.

  • 4
  • 1
Mogens Nørgaard

I min Premium Services-gruppe i Oracle i slut-90'erne opererede vi med det princip, at en gruppe skulle kunne være i en normal taxa, når de skulle ud til chefen og drikke øl. Så 4-5 mand passer meget godt.

Jeg går ud fra at vi enten taler om meget små udviklere i Seattle eller family-size pizzaer?

Mvh. Mogens

  • 3
  • 0
Lars Christensen

Det er da sjældent at virksomheder af Amazons størrelse ligefrem selv visualisere hvorfor de har så mange underlige kiks.
Det er logik for perlehøns, at mange bittesmå udviklingsteams næsten pr automatik betyder en uendelighed af tilpasninger af kravspecs, mållinier etc - men selvfølgelig er det langt lettere at få finansieret bittesmå budgetter, fremfor store.
En anden løsning kunne jo være at bruge velkvalificerede projektledere bakket op af meget erfarne projektkoordinatorer - men de er selvfølgelig ikke billige på den korte bane....

  • 0
  • 2
Sune Keller

"Jeff Bezos, CEO of Amazon.com, also believes in small, independent teams; he calls them two-pizza teams. A two-pizza team is the number of people that can be fed with two pizzas. Amazon’s cloud is a service-oriented architecture in which each service is owned by a two-pizza team. The team is responsible for the service from cradle to grave: determining what is needed, development, operations, support – everything."

http://www.informit.com/articles/article.aspx?p=1380369

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere