Forsker: Amazon-algoritmer forhøjer pris for kunder, der ikke abonnerer på Amazon Prime

Amazon udnytter sine digitale platforme til at hugge konkurrenters kunder og produkter.

Det begyndte som en online-boghandler – og så ekspanderede de til andre markeder. I dag kender de fleste til online-butikken Amazon, som på facaden ellers fremstår som en ganske normal forretning.

Men under Amazons facade er der en ambition om at lokke alverdens forbrugere ind i deres univers. Dermed får de adgang til ufattelige mængder data, som de kan udnytte til egen fordel. Med andre ord: en konkurrenceforvridende fordel.

Det fastslår en rapport fra august 2016 skrevet af Olivia LaVecchia, der er journalist og researcher ved det uafhængige institut The Institute for Local Self-Reliance (ILSR) i Minneapolis, USA.

Det er blevet dokumenteret, at internetgiganten bruger data til at kræve højere priser for folk, der ikke abonnerer på tjenesten ‘Amazon Prime’:

»Der er allerede beviser på, at Amazon bruger sin gigantiske mængde af data om vores købsvaner til at hæve priserne, og desuden er Amazon også begyndt at fjerne adgang til bestemte produkter, kræve højere priser og forsinke forsendelsestider for kunder, der nægter at tilslutte sig Amazon Prime,« skriver Olivia LaVecchia i sin rapport.

Amazons omsætningsudvikling

Ikke nok med det. Amazon er tillige begyndt at underbyde samarbejdende virksomheder. Det gør de ved at tilbyde virksomheder adgang til Amazons kundebase via platformen Marketplace.

Herefter indsamler de virksomhedernes data og udnytter det til egen fordel:

»Amazon er begyndt at udnytte data, som de har indhentet fra producenter, til at producere de selvsamme produkter,« hedder det i rapporten.

I den sammenhæng kan man kigge på Amazons videostreamingtjeneste Amazon Prime Video og sammenligne med Netflix eller HBO.

Amazon tager 2,99 euro pr. måned, godt 22 kr., for de første seks måneder. Herefter stiger prisen til det dobbelte, altså godt 44 kr. Til sammenligning koster Netflix som minimum 79 kr. om måneden, og det samme gør sig gældende med HBO.

Men det er altså ikke kun valuta i kroner og øre, der interesserer internetgiganten. Den kæmpe mængde data, som Amazon potentielt vil kunne tiltrække ved at underbyde konkurrenternes priser, er kernen i forretningen:

»Det ville være ligesom, hvis Walmart ejede alle vores shoppingcentre og gågader, bestemte på hvilke vilkår konkurrenter kunne opnå lejemål, og overvågede enhver salgstransaktion,« skriver Olivia LaVecchia i rapporten.

Amazon Prime kom til Danmark tilbage i 2016. Som abonnent får man mulighed for at streame film, serier, musik og endda også et medlemskab af Twitch – en streaming-tjeneste, hvor man kan se gamere spille diverse videospil.

Ifølge rapporten forventes en femtedel af den amerikanske detailhandelsomsætning på 3.600 milliarder dollars at foregå online, og heraf forudses Amazon at sidde på to tredjedele.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017

Affecto has the solution and the tools you need

According to GDPR, you are required to be in control of all of your personally identifiable and sensitive data. There are only a few software tools on the market to support this requirement today.
13. sep 2017