Amazon: Nødvendigt at bringe computerkraft tættere på kunderne

Hos Amazon Web Service er det kunderne, der driver innovationen, og lige nu vil de have edge computing, hvor cloud har sine begrænsninger.

Nogle mener, at edge computing har potentialet til at blive hjernen bag Internet of Things-bevægelsen.

Og selvom Julien Simon, der er Principal Technical Evangelist i Amazon Web Service, mener at det er et modeord, så forholder han sig til fakta: Kunderne vil have edge computing.

»Vi ser en trend blandt vores kunder, som gerne vil være i stand til at køre og indsætte applikationer på infrastruktur, der ikke er lokaliseret i deres datacenter,« siger Julien Simon, der er keynote på eventet Version2 Datacenter & Cloud 2017 i maj i Øksnehallen i København.

»Cloud har med stor succes hjulpet virksomheder til at blive hurtigere og generelt fået forbedret deres infrastruktur for alle former for applikationer. Men i dag efterspørger vores kunder, at de også har lagring og computerkapacitet uden for deres datacentre og tættere på kunderne,« fastslår han.

Nemmere og billigere

Det er her edge computing kommer ind i billedet og dermed også de seneste skud på stammen, Lambda@edge og Snowball Edge, der begge er udviklinger af eksisterende services, samt Greengrass.

I dag har AWS cloud 16 regioner rundt i verden, men hvorfor er det pludselig ikke nok for nogle organisationer? Det har sine begrænsninger, lyder svaret fra Julien Simon. Særligt i en tid, hvor IoT-bevægelsen buldrer derudad.

»Det kan være unødvendigt dyrt og kompliceret at få data hele vejen til den region, du bruger, så der er meget data, der aldrig kommer frem. Derfor skal vi have bragt lagrings- og computerkapacitet helt ud der, hvor dataet genereres.«

Og selvom langt de fleste har nok i cloud-teknologien, kan der findes mange eksempler på arbejdsgange, der har brug for at arbejde helt lokalt. Oftest handler det om netværksforbindelse.

»Forestil dig, at du bruger IoT-ting på en boreplatform eller på agrikulturelle maskiner i marker midt ude i ingenting. Her kan du ikke regne med en troværdig netværksforbindelse. Og selv hvis du har det, så er det meget dyrt. Der ønsker du at bearbejde så meget data som muligt lokalt. Og først når der er brug for det, forbinder du til clouden og sender den relevante data til din egen infrastruktur,« siger Julien Simon.

90 procent er kundernes visioner

Man skulle tro, at AWS ved, hvad de snakker om. Hvis de da ellers lytter til deres millioner af kunder, som blandt andet tæller 2.300 regeringsenheder og 7.000 uddannelsesinstitutioner.

Det gør de ifølge Julien Simon. Meget endda.

»Vores måde er at lytte til kunderne, få en masse feedback og bruge den til at bygge services og forbedre dem. Mere end 90 procent af vores roadmap er fuldt ud drevet af kundefeedback,« siger Julien Simon og tilføjer halvt i spøg:

»De sidste 10 procent er noget, vi læser mellem linjerne. Vi prøver at forstå, hvad kunderne vil have, og så bygger vi det.«

I skrivende stund betatester AWS Lambda@edge blandt en særligt udvalgt kundeskare. Den bygger oven på infrastrukturservicen Lambda, der har vundet stor popularitet på sin evne til at bygge serverløse applikationer. Julien Simon tror dog på en lignende succes for Lambda@edge, idet han mener, at 99,9 procent af AWS’ kunder vil få glæde af den.

Det samme gælder Snowball edge, som får sin computerkapacitet fra Greengrass-teknologien. De tre teknologier, der udgør rygraden i AWS’ nye satsning på edge computing, arbejder alle sammen mod den samme vision - kundens forstås.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Følg forløbet

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)
Bente Hansen

Først Ude.
Så hjemme
Så ude
Så Hjemme
Så ude
Så Hjemme IGEN.
.....
Og så alt der ude, hjemme.
Kan huske da hele Internet kunne ligge på en DVD :-)
OG snart får biler, fjernsyn, telefoner mere datakraft end skyen, så hvorfor betale med sin sjæl, for at bruge det.

For dem der ikke helt forstår det, så kan ude, udskifte med oppe, eller i skyen,.

Peter Makholm Blogger

Dette er klart en artikel som forsøger at sælge et nyt produkt fra Amazon. Det ville derfor være informativt hvis journalisten i helt enkle termer kunne forklare hvad produktet går ud på.

De få soundbites der er udvalgt i artiklen er lidt forvirende: Kunderne ønsker datakapacitet uden for deres datacentre og tættere på kunderne?!?

Hvis jeg hurtigt slår Lambda Edge op, så får jeg en opfattelse af:
- Amazon skal ikke længere have 14 store datacentre, men hundredevis mikrodatacentre
- Som (Amazon) kunde skal man ikke længere vælge et datacenter, men koden kørere automatisk på det mikrodatacenter der er tættest på slutbrugeren.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Pressemeddelelser

Affecto Denmark reaches highest Microsoft Partner level

Affecto Denmark, a leading provider of data-driven solutions, has reached the highest level in the Microsoft partner ecosystem: Managed Partner.
22. jun 2017

Innovate your business with Affecto's IoT Explorer Kit

Are you unsure if Internet of Things fits your business strategy?
31. maj 2017

Big Data Lake Summit: Fast and Trusted Insights

If you want to outpace, outsmart and outperform your competition in a digital world, you need trusted data that can be turned into actionable business insights at speed.
24. apr 2017