Amazon overvejer 'selfie'-betaling online

Det er ikke altid let at angribe en touchscreen med klodsede fingre, når koder skal indtastes. Nu arbejder Amazon på at lancere deres eget patenterede system til ansigtsgenkendelse, som måske snart kan klare betalingerne

Indkøb ved ansigtsgenkendelse er et påfund med potentiale.

Sådan lyder det fra den store digitale indkøbsportal Amazon. De har netop udfyldt en patentsøgning for deres egen teknologi til formålet. Det skriver CNN.

Konceptet er nogenlunde så simpelt som det lyder. Kunden tager et billede eller en kort video af sig selv som verifikation ovenpå sin betaling.
Herfra slår det nye ansigtsgenkendelsessystem fast at købet gøres af kunden og ikke af en dobbeltgænger med en dårlig intention.

Læs også: Amazon trækker i land: kryptering af Fire Phone og Kindle bliver genindført

Skulle der være tale om en ægte dobbeltgænger, er der også taget hensyn til det. Systemet kræver nemlig, at kunden blinker, smiler eller vipper deres hoved, når de tager deres billede.

Med andre ord bliver ”selfie”-udtrykket til en slags ny digital signatur. Ifølge Amazon er ansigtgenkendelse både mere sikkert og bekvemt end traditionelle kodeord. Også selvom man muligvis skal lave lidt grimasser imens.

Læs også: Derfor dropper Amazon kryptering på Android-tablet: Ingen brugte det

»Indtastning af adgangskoder på bærbare enheder er ikke altid brugervenlige, da de små touchscreen- eller tastaturer kan være svære at vælge præcist af en relativt stor menneskefinger«, lyder det fra Amazon i en pressemeddelelse.

Amazon er ikke de første, der er begyndt at eksperimentere med visuel afkodning til loginformål. I forvejen har MasterCard lanceret et lignende betalingssystem på baggrund af selfies og samme mulighed findes ved login til Windows 10.

Amazon har endnu ikke oplyst hvornår det nye betalingssystem er klar.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Følg forløbet

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Pressemeddelelser

Affecto Denmark reaches highest Microsoft Partner level

Affecto Denmark, a leading provider of data-driven solutions, has reached the highest level in the Microsoft partner ecosystem: Managed Partner.
22. jun 2017

Innovate your business with Affecto's IoT Explorer Kit

Are you unsure if Internet of Things fits your business strategy?
31. maj 2017

Big Data Lake Summit: Fast and Trusted Insights

If you want to outpace, outsmart and outperform your competition in a digital world, you need trusted data that can be turned into actionable business insights at speed.
24. apr 2017