Amazon og Microsoft alene på cloud-markedet - IBM er langt bagud

Foto: Gartner
Det er kun Google, som er tilnærmelsesvis inden for synsvidde af de to store cloud-udbydere, fremgår det af Gartner-analyse, som dog også kommer med væsentlige fodnoter.

Cloud-markedet har i dag reelt kun to aktører: Amazon Web Services og Microsoft Azure. Alle andre er forvist til at forsøge at finde deres nicher eller kæmpe sig en meget lang vej op til de to i front. Det er den overordnede konklusion af den seneste udgave af Gartners 'magiske kvadrant' for Infrastructure-as-a-Service-markedet.

Det kommer dog også med en række væsentlige fodnoter, påpeger it-mediet The Register.

Eksempelvis er Gartners definition af, hvad der er Infrastructure-as-a-Service kontra Platform-as-a-Service ikke nødvendigvis ideel til at få et komplet billede af, hvordan konkurrencesituationen ser ud for især de store, traditionelle virksomheder, hvor platforme som SAP eller Oracle kan diktere cloudstrategien.

Netop Oracle er ifølge Gartner forvist til den kategori, analytikerne kalder for 'de visionære'. Gartners magiske kvadrant forsøger at plotte leverandørerne ud fra to dimensioner: Hvor langt de er med deres vision, og hvordan de formår at eksekvere denne vision. Det er en relativ målestok, der defineres ud fra dem, Gartner vurderer er længst fremme.

Google er i nærheden af at nærme sig

Dermed kan en leverandør godt stå stærkere på visse punkter, men de bliver målt i forhold til den, der scorer højest samlet set. Og det er i dette tilfælde Amazon.

Google er den eneste leverandør, som er i nærheden af at nærme sig den 'markedsførende' kvadrant, hvor Amazon og Microsoft befinder sig. Men Gartner påpeger, at Google lige nu er i færd med at gå fra en platform, som har et solidt tilbud til udviklere og cloud-fødte applikationer til mere rå infrastrukturydelser, hvor Google blandt andet er gået i aggressiv priskrig med især Amazon.

Den leverandør, som umiddelbart klarer sig dårligst, er IBM. Selvom IBM er langt fremme på den visionære akse, så kniber det med eksekveringen. Som The Register påpeger, så er det problematisk for en leverandør, som har satset hele butikken på at være førende inden for cloud-tjenester. Igen skal det dog bemærkes, at Gartner ser på IaaS som helhed, og derfor kan der være enkeltområder, hvor IBM's tjenester står stærkere end de øvrige leverandører.

Som Gartner blandt andet påpeger, så er Oracle måske i færd med at etablere sig inden for nogle bestemte typer tjenester snarere end som en generel udbyder af processorkraft og lagerplads, hvor Amazon er svær at indhente.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Kommentarer (5)

Rene Nejsum

For nogle år siden på en cloud konference gav jeg Thomas Watson, IBM ret i hans forudsigelse*) fra 1943 om at der var et behov for måske fem computere i verden.

Jeg mente det ville blive Amazon, Microsoft, Google, IBM og Salesforce.

Men, måske er to nok? :-)

*) Ved godt at det har han nok aldrig sagt

Jonas Finnemann Jensen

Og så er der altså mere i AWS og Azure end bare basic IaaS som fx Digital Ocean tilbyder.

Bestemt, men vi ser allerede DO ude med blob storage...

Det bliver lidt interessant at se hvilken retning container orchestration bevæger sig.. På den ene side er RDS/cloud-sql utroligt nemme at have med at gøre. Men så ser vi også ting som cockroachdb, og persistent storage i k8n.

Så selvom serverless er det helt store hype lige nu, så tror jeg ikke cloud portability er på vej ud. Tværtimod.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Pressemeddelelser

Affecto Denmark reaches highest Microsoft Partner level

Affecto Denmark, a leading provider of data-driven solutions, has reached the highest level in the Microsoft partner ecosystem: Managed Partner.
22. jun 13:45

Innovate your business with Affecto's IoT Explorer Kit

Are you unsure if Internet of Things fits your business strategy?
31. maj 2017

Big Data Lake Summit: Fast and Trusted Insights

If you want to outpace, outsmart and outperform your competition in a digital world, you need trusted data that can be turned into actionable business insights at speed.
24. apr 2017