Amazon erhverver patent, der skal forhindre kunder i fysiske butikker i at tjekke online-priser

Det er ironisk, at det netop er Amazon, som er kendt for sine onlinebutikker, der har fået patentet.

Netgiganten Amazon har netop taget patent på noget, den kalder 'Physical Store Online Shopping Control.' I al sin enkelhed er der tale om en software, der lægges ned over en butiks wifi, og som sørger for, at netværket ikke vil tilgå URL'er tilhørende konkurrenten eller søge efter butikkens varer på nettet for at se, om det kan findes billigere et andet sted.

Læs også: Passwordmanager ramt af datalæk

I patentet beskriver Amazon ifølge theverge.com, hvordan teknologien - ud over at kunne blokere diverse sites - kan bruges til at sende kunden tilbud fra Amazons egne butikker, alt efter hvad kunden søger på over butikkens wifi.

Læs også: Amazon lancerer algoritme der filmer og fortæller dig, om du er med på moden

Der er tale om en totalløsning, der også kan triangulere kundens position og finde ud af, hvor vedkommende befinder sig. Butiksejeren kan så sende en medarbejder hen til den handlende, måske endda medbringende den pågældende vare, som kunden har søgt på.

Som det umiddelbart fremgår af patentet, kræver det, at butikken har kontrol over dataforbindelsen, så man kan omgå softwaren ved blot at bruge sine mobile data i stedet. Patentet blev oprindeligt søgt tilbage i 2012.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (13)
Robert Winther

'Amazon erhverver patent der skal fratage kunder lysten til at bruge Wi-Fi i fysiske butikker.'

PS: En anden årsag til at Amazon har erhvervet patentet kan jo være for at forhindre ANDRE i at udnytte det. Måske har de bare tænkt sig at lægge det i en skuffe, for kun at hive det frem hvis andre udvikler lignende teknologi.

Amazon må trods alt have mere at vinde end at tabe ved, at kunder har mulighed for at tjekke og sammenligne priser når de står i en fysisk butik.

Henrik Madsen

Er jeg den eneste som alligevel aldrig ville drømme om at logge på "elgiganten wifi" eller lignende hvis jeg stod i elgiganten, men blot bruge min udmærkede og rigeligt dækkende datapakke.

Er jeg den eneste som ville tænke "Jeg smutter da lige over på mobildata" hvis jeg stod et sted og rent faktisk VAR koblet på deres wifi og ikke kunne besøge konkurrentens site for at se hvad de skal have for denne vare.

Jakob Damkjær

Patentet er sikkert lovligt og vil kunne bruges til at butikker i andre dele af verden end Europa/USA/Australien ikke bruger den slags teknologier uden at betale licens til Amazon.

Men et defensivt patent som det her nok er givet amazons forretning vil kunne karakteriseres som en dæmper på udviklingen af sådanne konkuranceforvridende systemer til butikker... Givet amazons størrelse og juridiske rækkevidde...

Poul Pedersen

Hvorfor laver de ikke i stedet en smartere løsning, hvor kunderne fik nogle hjemmesider tilbudt med meget højere priser hos konkurrenterne?

Det er da oplagt når man allerede har phishet kunderne ind på sit wifi.

Henrik Madsen

Hvorfor laver de ikke i stedet en smartere løsning, hvor kunderne fik nogle hjemmesider tilbudt med meget højere priser hos konkurrenterne?

Det er dælme ellers en fiks tanke.

Sørg for at prisen hos konkurrenten altid ser ud til at være højest og hvis de besøger pricerunner så sættes prisen for alle andre op så man kan indsætte sig selv på 1. pladsen :)

Nok næppe lovligt dog, men omvendt er det da også rimeligt shady at sende folk til ens egen side hvis de forsøger at besøge en konkurrents.

Gert G. Larsen

I Danmark kan vi grine lidt af det med åbne wifi i butikkerne, da vi har så godt 3G/4G-net.
I USA er det meget normalt, at folk har meget dyrere dataabonnement og meget dårligere dækning. Så der bliver alle de der "free wifi" ude i butikkerne, centrene, cafeerne osv. brugt.

Ikke at løsningen lyder smart af den grund..

Henrik Madsen

Kunne de vel også købe patentet for at putte det i skuffen og forhindre nogen i at bruge det.

Der går jo rygter om at olieindustrien har en hel masse patenter på brændstofbesparende teknologi liggende i deres skuffe for at forhindre fabrikanter i at lave en motor som gør at olieindustrien sælger mindre af deres olie.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017

Affecto has the solution and the tools you need

According to GDPR, you are required to be in control of all of your personally identifiable and sensitive data. There are only a few software tools on the market to support this requirement today.
13. sep 2017