Alvorligt nedbrud på MitID: Professorer kritiserer sårbar opsætning


Onsdag aften blev MitID ramt af et omfattende nedbrud, der betød, at tjenesten var helt utilgængelig i knap to timer.
Kort tid før de 14 politiske partier tørnede sammen i valgkampens første partilederdebat, var det ikke muligt at tilgå sin netbank eller rette oplysninger på Borger.dk.
17.40 oplyste Digitaliseringsstyrelsen nemlig, at der var problemer med adgangen til MitID, men forsikrede om, at Nets, der driver tjenesten, arbejdede på at løse problemet.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Det er dog det tåbeligste, jeg endnu har hørt, at offentlige tjenester benytter sig af Twitter til at udsende vigtige informationer!! :-( Hvad med alle os, der ikke har en Twitter-konto? Eller en hvilken som helst anden "social platform" for den sags skyld!? Dertil er det også helt skørt, at en privat virksomhed i et andet land (uden for EU) skal drive et system, som alle Danmarks borgere er afhængige af! Og endnu værre, at de ikke har et alternativt system, der kan træde i kraft i tilfælde af nedbrud!! De moderne data-nørder har åbenbart ikke hørt om begrebet risikoanalyser - den slags gjorde man i den analoge tidsalder (hvor begrebet endnu ikke var opfundet!!!)
I england har de flere operatører.. Men jeg TROR at det er sådan at man kun kan blive "godkendt" af den man anvender? eller har de løst dette problem?
selvfølgelig er det twitter du skal gå til, det er jo styrelsen for det nyudviklede og totalt lige så usikre hvis ikke værre end det gamle login-system som ikke kan installeres på sikkerhedsorienterede varianter af android af sikkerhedshensyn.
Det er dog en stakket frist, at bruge NemID som erstatning for MitID. Nets og Digitaliseringsstyrelsen er nemlig i gang med at afvikle tjenesten, som endeligt bliver lukket når alle danskere er flyttet over på MitID.
Det hjælper ikke meget, når ens netbank kun accepterer MitID. Så ja tak, til mindst to operatører.
Og så skal Digitaliseringsstyrelsen opdatere deres status via MitID, det er ikke alle der bruger Twitter. Men det er måske ikke bygget ind i systemet?
Det er et sjovt tidspunkt i processen, at man tænker på redundans...
Der er opstået et pludseligt designproblem ...
Se det ville være en ærlig udmelding.
Nå, det var det var i vejen. Jeg fik en "der skete en fejl" og en knap "Prøv Igen" ved indtastning af bruger-ID. Jeg tænkte om MitID havde implementeret nye logikker for at modgå de loginforsøg, som Version2 beskrev den anden dag. Jeg søgte på MitID.dk efter noget om drift, men der er intet at finde. Det er Twitter, man skal gå til...