Alt håb ude for døde diske: Hostingfirma går nu til plan B

Rekonstruktion af data fra harddiskene hos det nedbrudsramte hostingfirma DCmedia Hosting mislykkedes. Nu forsøges en manuel reetablering af kundedata.

Det er ikke lykkedes eksterne eksperter i data recovery at redde indholdet på harddiskene hos det nedbrudsramte hostingfirma DCmedia Hosting i Odense. Det oplyser virksomheden i en kundemeddelelse.

Dermed slutter forsøget på en egentlig rekonstruktion af kundernes data fra de beskadigede diske ? plan A.

I stedet fortsætter DCmedia Hosting nu med plan B ? en manuel, teknisk reetablering af kundernes hjemmesider med hjælp fra eksterne konsulenter.

En plan, som har kørt sideløbende med plan A og nu anses for at være det eneste reelle håb for kundernes data.

»Det er med stor beklagelse, at vi må meddele, at det desværre ikke har vist sig muligt at reetablere data ud fra de fysiske medier (harddiske), der efter nedbrud blev fremsendt til specialister i datarekonstruktion. Derfor må vi nu konstatere et reelt datatab, og anser således ikke længere Plan A (datarekonstruktion) som en mulighed,« oplyser DCmedia Hosting i kundemeddelelsen.

Som tidligere beskrevet på Version2 ramte uheldet DCmedia Hosting som en forhammer torsdag den 10. februar.

Læs også: Servernedbrud og fejl på backup kostede et halvt års data hos hostingfirma

En serie af uheldige hændelser resulterede i, at data på diskene i hostingfirmaets RAID 6-setup blev korrumperede. Da en backup blev forsøgt indlæst, fejlede også den proces.

Dermed mistede 91 af DCmedia Hostings kunder i større eller mindre omfang data på deres websteder, som er baseret på content management-systemet TYPO3.

Læs også: Hosting-firma efter backup-kaos: Aldrig, aldrig mere!

Én af de berørte kunder var Justitsministeriet, hvis hjemmeside, jm.dk, var nede i det meste af uge 7.

Læs også: Justitsministeriet i hosting-nedbrud: Redder måneders ændringer med egen backup

Med plan B håber DCmedia Hosting at kunne genskabe kundernes hjemmesider til det samme niveau rent teknisk som før nedbruddet.

Ved siden af konsekvenserne for kundernes data, ser nedbruddet ud til at blive en økonomisk bekostelig affære for DCmedia Hosting.

Virksomheden har tidligere oplyst, at plan B ventes at koste omkring 250.000 kroner. Dertil skal lægges udgifter på omkring 400.000 kroner, som DCmedia Hosting vil investere i et ekstra backup-system for at være bedre sikret mod lignende nedbrud i fremtiden.

Alle berørte kunder hos DCmedia Hosting er blevet orienteret om den nyeste udvikling i sagen.

Det er ikke lykkedes at indhente en kommentar fra kundeansvarlig i DCmedia Hosting, Lars Pedersen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#3 Peter Makholm Blogger

RAID-6 kan overleve to fejlende diske, spejlede diske (aka. RAID-1) kan kun overleve en fejledne disk. Så DCmedia gør altså mere end du efterspørger.

Desvære fejler diske oftere samtidigt end man umidelbart skulel tro hvis man bare naivt regner på "mean time before failure". Mange fejl skyldes og bluiver trigget af miljøpåvirkninger og diske i samme maskine bliver ofte udsat for stort set samme miljøpåvirkninger. (Frigivelse an inergen-gasser for eksempel, fejl i controler, strømforsyning eller køleanlæg, ...)

En anden klasiker er at genopbygningen af et RAID belaster resten af disksystemet lige præci nok til at trigge nye disk-fejl. Det gælder især hvis man generelt kører med gammelt hardware.

Derfor RAID [b]ikke[/b] en erstatning for rigtig backup. Det fjerner højst behovet hvis man elelrs er heldig at kunne nå at rebuilde sit RAID.

  • 0
  • 0
#5 Peter Mogensen

RAID-6 kan overleve to fejlende diske, spejlede diske (aka. RAID-1) kan kun overleve en fejledne disk.

Well.. det kommer jo an på hvor mange diske der er i spejlet. :) Som jeg forstod problemet her, så var det også at RAID-systemet (controller/firmware/software?) selv smadrede resten af diskene da de forsøgte at re-etablere raid'et. Det kunne ske med et hvilket som helst RAID system.

Og bl.a. derfor har du ret: RAID er ikke en erstatning for backup.

Men det havde de jo også - hvorfor den ikke reddede dem er vist det mest interessante spørgsmål.

  • 0
  • 0
#6 Jakob Holm Hansen

Og bl.a. derfor har du ret: RAID er ikke en erstatning for backup.

Men det havde de jo også - hvorfor den ikke reddede dem er vist det mest interessante spørgsmål.

Ja, det er bestemt interessant.

Det kunne tyde på at backup'en ikke var restore-testet. Det sker desværre alt for tit, med begrundelsen: "Jamen vi restorer filer hver eneste uge", men det er jo ikke det samme som at genetablere et eller flere komplette systemer fra en backup.

  • 0
  • 0
#7 Abdul Karim

Artiklen afsluttes med "Det er ikke lykkedes at indhente en kommentar fra kundeansvarlig i DCmedia Hosting, Lars Pedersen". Som kunde har jeg også haft utroligt svært ved at komme igennem til dem. Det er vist ikke kun deres backup-systemer som har problemer, men også deres kundesupport :-(

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere