Alle netbanker ramt af stort NemID-nedbrud

I to en halv time torsdag aften var NemID ude af drift. DanID beklager problemerne.

Tekniske problemer lagde torsdag aften login-tjeneste NemID ned fuldstændigt. Kort før klokken 18 holdt NemID op med at virke, og klokken 20.34 var problemet lokaliseret og løst.

Dermed var alle landets netbank-brugere, som er skiftet til NemID, ude af stand til at logge ind, ligesom login på offentlige hjemmesider var umulig.

Antallet af NemID-brugere har netop rundet én million danskere, da bankerne i løbet af efteråret flytter alle netbank-kunder over til login via NemID.

DanID, der driver NemID-tjenesten, forklarer nedbruddet med driftsproblemer og undskylder ulejligheden.

»Vi beklager de gener, problemet har haft for brugerne af NemID«, siger Søren Winge, pressechef for DanID's ejere Nets, til politiken.dk.

Fredag den 1. oktober om eftermiddagen var den også gal med NemID. Her var der fejl på den ene af de to servere, DanID bruger til tjenesten, hvilket betød, at en stor del af brugerne ikke kunne logge ind. Problemet blev løst efter omkring tre timer ved at køre al trafik over kun én server, hvilket så til gengæld gav længere svartider.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Kommentarer (21)

Ove Andersen

DanID, der driver NemID-tjenesten, forklarer nedbruddet med driftsproblemer og undskylder ulejligheden.

Det kalder jeg en abstrakt fejlbeskrivelse.

Burde de ikke have en drift side, hvis vi skal til at vænne os til at al vores adgang til banker m.v. skal have en nedetid på procenter? Ellers ender det jo med ligesom sidst, hvor folk fik spæret deres adgang fordi de fik at vide deres adgangskode var forkert, selvom den var korrekt.

Jeg kender ikke mange firmaer der er tilfredse med så ustabile services. Men måske det bare er børnesygdomme?

Peter Eriksen

Det burde ikke være så svært, at drive et redundant system.

Helt ærlig DanId - en ting er jeres katastrofale arkitektur i NemId, men at I så oven i købet ikke engang kan magte og holde jeres service i live?

Det er sagt før, men jeg siger det gerne igen: Det er en om'er!

Ove Andersen

Hehe lidt uheldigt at kæmpe om hvem der har den bedste backupløsning, når den primære løsning burde virke.

Der var engang hvor "six nines" (99,9999%) stadigt var en ære. Men måske de kun har hørt om "two nines" (99%) ;)

Thomas L

Lad mig gætte, i havde glemt at sætte nogle jobs op der rydede op i filsystemet og det løb fuld?

(det plejer at være sådan serverne crasher for nybegyndere)

Er det en aktiv/aktiv cluster løsning? eller aktiv/passiv i har kørende???

Hvis det er aktiv/passiv, hvorfor svingede systemet så ikke automatisk over på den passive?

Hvis det var aktiv/aktiv, så var det begge noder der gik ned, har i lavet test af jeres system og set at i kan køre på kun en node???

eller har i sat hele danmarks system op på en enkelt server, både database, applikation og web og smidt serveren ud i DMZ????

Ja undskyld mig, men min tillid er vist efterhånden væk

Michael Thomsen

Dermed var alle landets netbank-brugere, som er skiftet til NemID, ude af stand til at logge ind

Undtagen kunder i Danske Bank, som åbenbart er den eneste anstændige bank i Danmark, eftersom de har en backupløsning når besværlID klokker rundt i det..

Men det største problem er i min optik, at dan-id/nem-id IKKE har en statusside på deres hjemmeside som oplyser om driftsproblemer. Det eneste sted man kan se, at der er tale om et dan-id/nem-id problem (og ikke en fejl på ens computer/hackerangreb) er ved at gå ind på Danske Banks hjemmeside og se, at backupløsningen er aktiv.

Jesper Hansen

Hvorfor er det, at hver gang man skriver noget negativt om NemID/DanID så får man en masse thumbs up?

Selv når man kun gætter på, hvad der eventuelt kunne være gået galt giver det pote. Man griber noget tilfældigt og tilføjer, ganske nedladende, "det plejer at være sådan serverne crasher for nybegyndere". Definitionen på nybegynder er nok lidt flydende, men at drive et system med ca. en million brugere kræver vel i sig selv en smule erfaring.

Og at begynde at blande sikkerhed ind i sagen er da også lidt sort... Nedbrud = Usikkert?! Giver det overhovedet mening??

De brømte "six nines" er vel også lidt "sjove" at bruge på et system der kun har være oppe i ca. 5 måneder. Et hvert nedbrud i den periode på mere end få sekunder vil jo gøre det umuligt at holde de mange 9'ere. De ligger i nærheden af 99.9% (efter et ganske hurtigt overslag - ret mig gerne). Det er det samme som Gmail i 2009 [1]. Er Googles serverfolk også nybegyndere som man ikke kan have tillid til?

1: http://www.zdnet.com/blog/btl/google-aiming-for-9999-percent-uptime-with...

Ebbe Kristensen

Undtagen kunder i Danske Bank, som åbenbart er den eneste anstændige bank i Danmark, eftersom de har en backupløsning når besværlID klokker rundt i det

Hvilken backupløsning er det du refererer til?
Da jeg gik over til at bruge NemID hos Danske Bank, holdt den gamle loginmetode op med at virke. Da jeg prøvede at bruge den, fik jeg at vide at nu skulle jeg bruge NemID fremover.

Michael Thomsen

Hvilken backupløsning er det du refererer til?
Da jeg gik over til at bruge NemID hos Danske Bank, holdt den gamle loginmetode op med at virke. Da jeg prøvede at bruge den, fik jeg at vide at nu skulle jeg bruge NemID fremover.

Ja, siden er jo kun aktiv, når nemid er nede; men dette fra deres faq beskriver løsningen:

Hvad gør jeg, hvis der er driftsproblemer?

Skulle der være driftsproblemer, som forhindrer dig i at logge på Danske Netbank med NemID, kan du alligevel komme i netbanken med vores backup-løsning. I stedet for NemID kan du midlertidigt benytte dit betalingskort og din mobiltelefon til at logge på Danske Netbank – det kræver dog, at du har oplyst dit mobilnummer til banken.

Thomas Vestergaard

Jesper, kom nu lige ind i Facebook-alderen. "Thumbs up" har ikke noget at gøre med kvaliteten af indlægget, men indikerer udelukkende at n personer "synes godt om" det.

F.eks. gav jeg Per Hansen thumbs up for hans humoristiske tag på dualiteten mellem sikkerhed og tilgængelighed. :)

Men ja, der er da klart en tendens her på V2 til, at man stemmer med dem man godt kan lide, og rakker ned på folk, der kommer med "ubelejlige" indlæg. (Som f.eks. at Microsoft måske ikke er så onde/uduelige, som "man" gerne vil gøre dem til.)
Den slags bliver man bare ikke populær på.

Ove Andersen

Thumbs down til dig, Thomas, for at sige det :P

Men kan kun give dig 100% ret. Det har ikke noget med kvaliteten, snarere om følelser og at føle sig trådt over.

Måske det burde hedde "Relevant", "Ikke relevant", og så stod der, at "7 af 19 fandt dette indlæg relevant".

Thomas L

Måske kunne det være at jeg skriver nybegynder fejl fordi må være nybegyndere siden de ikke kan holde en løsning i luften? specielt en løsning som er ingangen til en del offentlgie services på nettet og samtlige danske banker...

ps. Jeg spekulerer, fordi de ikke har givet en årsag. Hvis danID skriver hvorfor, så behøver man jo ikke at spekulerer.

De kunne også bare skrive, ups. vores servermand snuplede over ledningen. så var den forklaret.

Jesper Hansen

Jah, jeg er nok ikke helt med på Facebook moden og var ikke klar over at moden var så smitsom som tilfældet synes at være :)

Min anke var ikke rettet imod humoritiske indlæg som det Per Hansen skrev, men mod de indlæg jeg kommenterede i mit indlæg.

Indlæg omkring deres manglende driftstatus og at det kan blive en
konkurrenceparameter i fremtiden er da interessante. Det er vel også den eneste slags indlæg man kan poste med baggrund i den meget lidt uddybende forklaring DanID kommer med.

Det er da mærkeligt, at man i "IT" fora kan få "synes godt om dette" ved at skrive indlæg som ikke indholder noget som helst andet end gæt og tilfældige beskyldninger...

Det har ikke noget med kvaliteten, snarere om følelser og at føle sig trådt over.

Tja, det er vel hvad vi gør det til...

Men nuvel, jeg må vel bare acceptere virkeligheden som den er...

Jesper Hansen

@Thomas L.

Måske kunne det være at jeg skriver nybegynder fejl fordi må være nybegyndere siden de ikke kan holde en løsning i luften?

Den havde jeg fanget, jeg prøvede såmænd bare at give udtryk for, at jeg ikke mener det giver mening - overhovedet... Hvad skal deres oppetid være før du mener at de "holder den i luften"?

ps. Jeg spekulerer, fordi de ikke har givet en årsag. Hvis danID skriver hvorfor, så behøver man jo ikke at spekulerer.

Ja, du spekulerer - og det er sådan set også i orden. Jeg kan bare ikke se hvorfor du skal delagtigøre os andre i de tanker. Er det relevant for historien hvad du mener at der kunne være gået galt? Det klar at man skal skrive hvad man mener, men at komme med total tilfældige bud på hvad der eventuelt kunne være gået galt har jo ingen værdi.

Kenneth Østrup

DANID ER AKKURAT LIGESÅ GODE, MÅSKE ENDDA EN GRAD BEDRE, END PBS HAR VÆRET, TIL AT OPLYSE OM ÅRSAGER TIL NEDETID. OG I DET HELETAGET, AT HAVE EN ORDENTLIG DRIFTS INFORMATIONSSIDE. HVOR ER DEN?

CAPS LOCK DAY.

Morten Saxov

Det er det samme som Gmail i 2009 [1]. Er Googles serverfolk også nybegyndere som man ikke kan have tillid til?

Kig på Googles SLA, for at se deres defination af downtime:
http://www.google.com/apps/intl/en/terms/sla.html

Altså 10 minutter i træk med mere end 5% user error målt af deres server(e).
Dvs. de skal bare svare på 95.000001% request hvert 10. minut, for at have 100% oppetid.

Jesper Poulsen

Hvad skal deres oppetid være før du mener at de "holder den i luften"?

Six nines må være et seriøst krav til en virksomhed med den position i samfundet som DanID har.

E-boks.dk har en lignende central position og de har ikke problemer med oppetid og tilgængelighed.

Jens Madsen

Men sjovt nok først, når jeg vil kvittere for overførsel af penge...

tror ikke det meget er fejl på deres servere, som det er performance problemer...

Til den pris, som nemID har kostet, så burde man kunne forvente bedre, og mere omfattende performance tests, eller....

Det er jo et halv-offentligt it-projekt...

mener ellers at banksektoreren plejer at klappe sig selv på skulderen over, hvor meget de gør ud af tests og performance tests ?!?

Per Lind

Ja meget har man set! Men den arrogante holdning som udviklerne og gatekeeperne har haft, saa burde hele projektet smides i skraldespanden. Det kan ikke passe at hovedloese bureaukrater sidder og lave saa taabelige beslutninger hen over hovedet paa danmarks befolkning!

Hvor er i oevrigt TV daekningen omkring disse katestrofale fejldispositioner?

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Pressemeddelelser

Affecto Denmark reaches highest Microsoft Partner level

Affecto Denmark, a leading provider of data-driven solutions, has reached the highest level in the Microsoft partner ecosystem: Managed Partner.
22. jun 13:45

Innovate your business with Affecto's IoT Explorer Kit

Are you unsure if Internet of Things fits your business strategy?
31. maj 2017

Big Data Lake Summit: Fast and Trusted Insights

If you want to outpace, outsmart and outperform your competition in a digital world, you need trusted data that can be turned into actionable business insights at speed.
24. apr 2017