Alle 7-Eleven butikker genåbnet efter ransomwareangreb

12. august kl. 09:252
7-Eleven
Illustration: TriBeCa/Wikimedia Commons.
Mandag blev butikskæden 7-Eleven ramt af et ransomwareangreb, der lukkede samtlige 176 butikker. I dag er alle genåbnet.
Artiklen er ældre end 30 dage

Alle 7-Eleven 176 butikker i Danmark er nu genåbnet efter ransomwareangrebet, der ramte butikskæden mandag d 8. august, og som lukkede samtlige butikker, da ansatte hverken kunne bruge kasseapparater eller modtage betaling.

Det skriver 7-Eleven i et opslag på Facebook.

Læs også: It-branchen sætter ny omsætningsrekord: »Den danske kvalitet har rygtet sig i udlandet«

»Vi er glade for at meddele, at alle vores 176 butikker nu igen er åbne og oplever stabil drift gennem et backup-system,« lyder det i opslaget. »Teknikere er i gang med at genetablere flere betjeningskasser, der skal nedsætte ekspeditionstiden yderligere.«

Artiklen fortsætter efter annoncen

Læs også: Rapport: Offentligt bureaukrati bremser rekruttering af it-specialister

Onsdag bekræftede 7-Eleven, at der er tale om et ransomwareangreb, og at intet tyder på, at kunder, samarbejdspartnere eller leverandører er ramt af hackerangrebet.

»Udrulning af kortbetaling forløber som planlagt, og alle butikker uden for togstationer tager nu imod VISA, Mastercard, Dankort og de fleste udenlandske kort. Butikker på samtlige togstationer tager imod Dankort, og vi forventer, at disse også vil kunne tage imod VISA, Mastercard og de fleste udenlandske kort i løbet af dagen. Alle butikker tager imod MobilePay og kontanter som hidtil,« skriver 7-Eleven.

2 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
12. august kl. 16:39

Kl. 10:53 var Fredericia ikke op at køre igen... godt, jeg havde kontanter på mig!

2
13. august kl. 14:26

Jeg ved ikke med sikkerhed om det var "Ransomware", men min bærbar ville pludselig ikke starte normalt. Der kom en "hjemmeside" som angivelig skulle stamme fra "BitLocker" og jeg skulle indtaste en tal - som jeg ikke anede hvad var.

Flere dage senere tænkte jeg, at jeg ville prøve at lave en "Recovery Disk".

Begge bærbare er af samme mærke og var født med Windows 10. Så jeg lavede en Recovery disk på et USB drev på den (ældre) computer der stadig virkede og som brugte stadig Windows 10. Den kan ikke køre 11.

Det tog lang tid, men når disken var oprettet, bootede jeg fra Recovery disken på den nyere "låste" computer.

Og det virkede!

Jeg fik geninstalleret Windows 10 og har nu (igen) opdateret den nyere computer til Windows 11.

Jeg skriver fra den her ;-)

Et godt råd:

Når du anskaffer en computer, så køb et USB drev og opret en Recovery Disk som noget af det første.

For en sikkerheds skyld.

Cheers