Alienware klar med sin Steam Machine i Danmark

Illustration: Dell
Dells Alienware Steam Machine er én af de første udgaver af Valves spilkonsol. Men pris og udvalg er hverken konsol eller pc.

Spilfirmaet Valve har haft stor succes med sin spildistributionsplatform Steam, som er tilgængelig på de tre pc-platforme Windows, Linux og Mac. Valve har også sin egen Linux-variant SteamOS, som selskabet håber vil blive brugt til pc-baserede spilkonsoller.

Nu er Dells Alienware-afdeling klar med en officiel udgave af en Steam Machine, som altså skal være en spilkonsol, hvor man kan spille spil fra Valves Steam-katalog.

Tanken er, at en Steam Machine både kan bruges som en spil-pc, en konsol i stuen og som en transportabel spil-pc. En Steam Machine skal altså være både kraftig, kompakt og nem at tilslutte.

Illustration: Dell

Det lever Alienwares maskine da også op til med udvendige mål på blot 20 gange 20 gange 7,6 centimeter, en Nvidia Maxwell-baseret grafikprocessor og en Intel Core i7-processor og otte gigabyte RAM.

Men sådanne specifikationer, der ligger et godt stykke over spilkonsoller som Playstation 4 og Xbox One, er ikke gratis. Den lille model med en Intel Core i3-processor koster således 4.690 kroner i Danmark, og den største model koster 7.290 kroner.

Det er priser, der er sammenlignelige med spil-pc'er, men foreløbig med en begrænsning på maksimalt to terabyte harddisk og otte gigabyte RAM, hvis man vælger de største og dyreste udgaver.

Steam-platformen har til gengæld et stort udvalg af spil, der spænder over både gratis MMORPG'er, casual-spil, klassikere og de nyeste pc-spil. Der er dog for Steam Machines den begrænsning, at det ikke er hele kataloget, der er tilgængeligt på SteamOS. Her er man begrænset til de udgivelser, der er udgivet til Linux.

Til gengæld får man med SteamOS og en Steam Machine de ekstra muskler fra pc-platformen sammen med noget af bekvemmeligheden ved en konsol.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (11)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Rune Jensen

som windows10 har på mobil. Ingen killer APPs. Ikke fordi, jeg ønsker faktisk begge success, det kan kun være til glæde for brugeren med så meget konkurrence som muligt... men hvor er statistikkerne som viser en potentiel succes. Hvor er den kømpe flok af programmører som bakker det op.

I tilfældet Steam Box, i forhold til hvad der diskuteres en del i Xbox/Playstation gamer folket imellem (lader det til), er betaling for online gaming. Det kunne da være en måde at sætte ind, hvis det var gratis. Men grafikken skal stadig være der, hastigheden skal stadig være der. Og spillene skal stadig være der.

Så jeg ville da gerne se argumenterne for en Steambox ifht. konkurrenterne, ligesom argumenterne for en windows10 mobil-enhed ifht. konkurrenterne.

Rune Jensen

Det der kan være en killer feature ved Steam OS er at det kan gå hen og blive det samme for konsoller som Android er for Smartphones.

Faktisk et udmærket argument, men er det tids nok? Har de andre ikke konsolideret sig allerede, udforsket og tilpasset sig markedet og sat sig på det? Hvornår kom AndroidOS ind på markedet - hvor lang tid efter det initielle OS, som satte standarden - og var det på en opadgående eller stabiliseret bølge? SVJH var Android med til at danne markedet. MS kunne have været ligeså hurtige og fået del i kagen (altså efter min mening).

Og så, hver gang man snakker med de her gamer-folk, så snakker de om AAA-titler. Dette SteamOS må vel nødvendigvis have sådanne titler og allerhelst en del eksklusivt for platformen... For én ting er et liberaliseret marked, men Valve er jo stadig hovedfirmaet bag "Spil APP centralen" om man vil, på SteamOS. Det ville undre mig, om de giver den fri. Det er hele deres indtjening, og der ligger jo også et helt community bag. Det skal så også gives fri i form af APIer eller lign.

Men jeg synes din tanke er spændende. Også fordi jeg er Linux bruger. Det ville SVJKS gavne mig en del hvis SteamOS fik succes på et Linux-baseret OS. Man kan vel altid håbe her, men grafik-drivere har altid suttet på Linux. De må naturnødvendigt blive bedre udviklet for SteamOS at virke konkurrencedygtigt.

Rune Jensen

Jeg ser det som en fordel, jeg skal ikke ud og købe nye "apps" (spil) for at bruge konsollen.

Ikke 100% hvad du mener. Der er gatis spil på Steam også til Linux, men de bedste koster penge.

Jeg har så en personlig aversion imod idéen om Steam et OS, om det så er Linux eller windows, jeg mener helt klart at Steam-klienten er som et OS i sig selv allerede. Og at starte Steam-klienten på min bærbare føles præcist som at gå i mobil-mode på en Windows8. Jeg synes bestemt ikke om det. Jeg ville hellere, at jeg kunne starte mit spil direkte udenom Steam-klienten. På den måde synes jeg det er klart nok, det vil føles bedre, når det er et OS på en konsol, hvor spillet er i konstant fokus. Det (Steam-klienten) har aldrig føltes "native" som et OS på et OS.

Jacob Nordfalk

For mig er de lige i øjet:
Børnene har nogle aldrende kontor-PC'er, der ikke trække de mere krævende spil.

Vi overvejede at erstatte den med bærbare, men bærbare som man rent faktisk kan spille på er kostbare... og det bliver for tunge (og risikabelt) at tage med i skolen (her er er en Chromebook et bedre valg).

Den her steambox vejer 1.8 kg og har specs der holder børnene kørende MHT spil de næste mange år. De kan tage den med til vennerne til en spilleaften, hvis de har et ledigt fjernsyn med HDMI. Den kan betjenes af en controller. Den kan betjenes med mus og tastatur. Man kan installere Chrome, Libreoffice, Minecraft etc etc på den.

Så den opfylder alle vores behov.

Mads Bendixen

Ikke 100% hvad du mener. Der er gatis spil på Steam også til Linux, men de bedste koster penge.


Jeg har allerede en PC og bruger i forvejen Steam. Køber jeg en SteamOS konsol, har jeg samme katalog tilgængeligt, som jeg har i forvejen. Jeg skal ikke ud og købe et spil en ekstra gang, for at kunne spille det på konsollen.
Det ville jeg skulle, hvis det var f.eks. en PS eller Xbox.

Thomas Løcke

Jeg tror at Valve med projekt SteamOS spiller på en meget lang bane, og at målet netop er som Magnus Jørgensen nævner: Et fælles og åbent OS for spilbranchen.

Personligt er jeg stor fan projektet, og der kommer helt klart til at stå en Steam Machine hjemme hos mig.

Der er dog nok ingen tvivl om at Valve har en hård kamp foran sig. De skal overvinde helt enorme mængder momentum for at få programmører og udviklerhuse med over på platformen.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize