Algoritmer erstatter Amazons indkøbere

Amazon erstatter i stigende grad mennesker med skræddersyede algoritmer, når de skal bestille varer.

Amazon har hidtil brugt mennesker til at forudsige efterspørgslen på udvalgte produkter. Dermed kunne Amazon købe et lager af de varer hjem i god tid. Denne beslutningsproces er løbende blevet automatiseret og erstattet af kunstig intelligens, som nu foretager forudsigelserne, kontakter producenter og bestiller varer hjem.

Det skriver Quartz.

Overgangen til automatiserede systemer og en algoritme-baseret tilgang, skyldes to faktorer. »Hænderne af rettet« projektet startede for flere år siden, og tillod en algoritme at udvælge de produkter, som Amazon skulle skaffe.

Oprindeligt kunne en menneskelig analytiker umiddelbart trumfe enhver beslutning truffet af algoritmen. Som algoritmen har fået tid til at vise sit værd, kræver Amazon nu en begrundelse for menneskers indgriben, som ikke længere må gennemføres uden.

Samtidig har Amazon udviklet algoritmer, som kan forhandle pris med producenter og virksomheden. De forhandler priserne baseret på hvad sælgerne tidligere har vist sig villige til at tilbyde.

»Computere ved hvad de skal købe, og hvornår de skal købe, hvonår de skal lave et tilbud, og hvornår de ikke skal,« siger Neil Ackerman, en tidligere leder i Amazon.

»Algoritmerne anvender tusindvis af input, kører altid og kører hurtigere end noget menneske.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017