Alexandra Instituttet og IO Interactive vil gøre spil endnu mere realistiske med ML

Illustration: Hitman
Alexandra Instituttet og IO Interactive samarbejder om at gøre animationer i spil endnu mere realistiske ved hjælp af kunstig intelligens.

Den berygtede lejemorder fra danske IO Interactive bliver snart endnu mere realistisk. Udvikleren af Hitman-spillene har indledt et forskningssamarbejde med Alexandra-Instituttet, DIKU og Innovationsfonden om at lave bedre spilanimationer med kunstig intelligens.

Ifølge Magnus Koch, der er computergrafikingeniør hos Alexandra Instituttet og netop indlejret hos IO Interactive, har animationer i spil nemlig nået et kvalitetsloft, der er uoverskueligt at bryde igennem med de nuværende teknologier.

Magnus Koch er computergrafiksingeniør hos Alexandra Instittuet Illustration: Alexandra Instituttet

»Når en spilkarakter for eksempel går ind i en væg, så stopper den ofte bare. Den interagerer kun med verden, når den får besked på at gøre det,« siger Koch. Og det vil han gøre noget ved.

Et edderkoppespind af animationer

Udfordringen ligger i de såkaldte state machines, ifølge Koch. En state machine i spilsammenhæng er et system til at binde animationsklip til input fra en spiller.

lavpraktisk er der tale om et stykke kode, der tjekker hvilken ’state’, en karakter har i hver eneste frame af spillet i realtime og afspiller den relevante animation.

Så når du trykker fremad i spillet, opfanges inputtet, og animationsklippet af din stillestående karakter skifter til en gående karakter.

Det bliver hurtigt en kompleks affære i moderne spil, når man har animationsklip til at gå, hoppe, falde og skyde mens kroppen drejer og påvirkes i et tredimensionelt rum. Og en af de store udfordringer er ifølge Koch at holde styr på de mange animationsklip, og hvordan de spiller sammen.

»En state machine i en spilmaskine ligner ofte et edderkoppespind med tusindvis af animationer,« siger Koch.

Motion matching en del af løsningen

Det nye paradigme i spilanimation hedder motion matching, hvilket er en teknik, hvor animationer, ofte optaget med motion capture, fodres til et program, der blander animationerne på kryds og tværs og spytter resultatet ud afhængig af input.

Teknikken ses f.eks. i animationer i de nyeste FIFA spil samt kampspillet For Honor.

Problemet her er, at systemet grundlæggende stadig er en state machine, og at det kan være svært at tilpasse animationerne til forskellige scenarier, da selve animationsprocessen er automatiseret.

Og det er her machine learning kommer ind i billedet. Den idéelle løsning, som Koch og hans samarbejdspartnere hos IO Interactive og Alexandra arbejder imod er, at træne en kunstig intelligens til simpelthen bare at vide, hvordan en menneskekrop bevæger sig, så den kan animere for dem.

»Vores idé er at lave en menneskekrop med muskler osv, og så vil vi lave en algoritme, der bedst finder ud af, hvordan man styrer den krop. En fysikbaseret model, kan man kalde det, som så også ved, hvordan kroppen skal påvirkes af sine omgivelser i spillet,« siger Koch.

Kan komme medicin og idrætsverdenerne til hjælp

Det er stadig tidlige dage for projektet, og Koch har kun været hos IO Interactive i en lille måneds tid. Han arbejder lige nu på at udvikle et motion matching-system til IO Interactives egen spilmotor kaldet Glacier 2, eller med hans egne ord »prøve dét af, som virker nu,« inden forsøgene med machine learning kan begynde.

Systemet skal også gerne være konfigurerbart og let anvendeligt, så det kan bruges af spildesignere uden kæmpe AI-indsigt, og det bliver sandsynligvis integreret med Nvidias PhysX framework for fysiksimulation i spil.

Får de succes, er det dog ikke kun spilbranchen, der kan få glæde af en kunstig intelligens, der forstår sig på menneskekroppen.

Metoderne, som Magnus Koch sammen med IO Interactive skal udvikle, kan muligvis også bruges i andre sammenhænge. Teknologien kan blive til gavn inden for f.eks. medicin eller idræt – eller andre fagområder, hvor der kræves en forståelse for den menneskelige fysik og krop ifølge Alexandra Instituttet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize