Aldi sælger Eee-dræber i dag

6. august 2008 kl. 08:0330
Aldi sælger Eee-dræber i dag
Illustration: Privatfoto.
Supermarkedskæden Aldi er på banen med en konkurrent til dværg-pc'en Asus Eee og har fra i dag tilbud på en mini-bærbar til 3000 kroner. Andre producenter er også på vej med nye produkter i genren.
Artiklen er ældre end 30 dage

En liter letmælk og en minibærbar. De vejer næsten det samme, og fra i dag kan de mødes i indkøbskurverne hos discountkæden Aldi.

For 3000 kroner kan man blive ejer af Medions bud på en Asus Eee-dræber: Modellen, som går under navnet Akoya, kommer med 10-tommer skærm, 80 gigabyte harddisk, Intel Atom 1,6 GHz processor og Windows XP.

Dermed giver den på papiret baghjul til Asus Eee, der startede bølgen med bittesmå bærbare computere. El-giganten sælger en Asus Eee 900 til samme pris og skærmopløsning, men her må forbrugeren nøjes med en sløvere Celeron-processor og 16 gigabyte flash-baseret harddisk.

Aldis Medion-computer er dog også en smule større med 26 x 18 cm, hvor en Eee klemmer sig ned på 23 x 17 centimeter og vejer 200 gram mindre end Medion'ens 1,2 kilogram.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Asus svarer dog igen med en ny model, som får Intel Atom-kræfter under hjelmen, og som kan købes i Danmark fra midten af september.

Der er flere alternativer til de to ultrabærbare, for eksempel MSI Wind, der allerede kan købes i Danmark i dag, eller HP 2133 og Acer Aspire One, der kommer til landet i løbet af efteråret.

30 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
6. august 2008 kl. 08:27

Når vi kommer ned i de størrelser, så gider jeg ikke have en harddisk. Den vejer mere, larmer mere og bruger mere strøm.

Og hvad er der lige med WinXP... Det er ifølge Microsoft selv et forældet operativsystem, og har fået "end of life"-stemplet.

Med Linux på Asus EEE får man et operativsystem der er 100% opdateret med de nyeste teknologier. Og da det kommer præinstalleret skal man ikke bekymre sig om drivere. Det virker bare!

2
6. august 2008 kl. 08:36

Vil dog ikke sige at dette er et "Alternativ" til MSI Wind, en del kilder siger det er en rebadged MSI Wind, og hvis man kigger på hardware specifikationerne så er det nærmest identisk (minus bluetooth), og vil også sige at på billeder ligner de også meget hinanden :). Dette er dog ikke underligt da Medion i mange år har brugt MSI hardware i mange af de maskiner de har solgt igennem tiden.

4
6. august 2008 kl. 09:03

Kan vi ikke snart blive fri for det tåbelige udtryk!!!!

Og bortset fra den er meget nuttet, så kan man ikke sammenligne Medion'en (som er en OEM udgave af MSI, dog med et par svagheder) med Asus'en.

Asus kan i øvrigt købes hos Expert for 2500, med et rigtigt nutidigt OS.

Og så kommer Acer Asphire One A110 forhåbentlig snart til Danmark, den kan fås i Norge:http://prisguide.hardware.no/product.php?product_id=97212

/Christian

5
6. august 2008 kl. 09:39

Jeg er absolut tilhænger af minibærbare som Eee, Aspire One, osv. Jeg har i mange år købt sådanne, først en Libretto 50CT (http://resource.toshiba-europe.com/europe/computers/flyers/libretto/libretto_50_e.pdf), som er mindre end alle de nye minibærbare, dernæst en Lifebook P2120 (http://www.shopping.com/xPF-Fujitsu-LifeBook-P2120-FPCM20112), som har ca. samme størrelse som de nye titommers bærbare.

Men den har en større skærmopløsning (1280x768), så selv om de nye maskiner har mere RAM og hurtigere CPU, så er det alligevel en downgrade, hvis jeg skal skifte til lavere skærmopløsning.

Så jeg vil lige vente lidt og se, om der ikke kommer nogen minibærbare med en bedre skærmopløsning.

6
6. august 2008 kl. 10:35

Men den har en større skærmopløsning (1280x768), så selv om de nye maskiner har mere RAM og hurtigere CPU, så er det alligevel en downgrade, hvis jeg skal skifte til lavere skærmopløsning.

Måske er HP 2133'eren en mulighed for dig? Den har samme opløsning som din nuværende:http://en.wikipedia.org/wiki/HP_2133_Mini-Note_PC

8
6. august 2008 kl. 11:45

Som andre også har påpeget er EEE'en en rigtig mikromaskine uden harddisk, og forsynet med en Linux-variant. MSI-rebadgen er nærmere en skrumpet laptop, og ligner i mine øjne mere et forsøg på at 'være med' på ultralite-markedet. Set fra dette synspunkt er Medion-maskinen ikke en 'dræber', men en klumpedumpe, som sammenlignet med f.eks triple-e'en er håbløst ude af trit.

Imidlertid mener jeg af teksten at kunne lære at journalisten har sit verdensbillede låst grundigt fast i paradigmet om at 'mere er bedre' - hvorfor skulle han ellers kalde Medion'en for en dræber?

Ak ja. Måske vi skulle byde vor journalist velkommen til den fagre nye fremtid, hvor småt er godt. Lille pris, lille memory-footprint, lille vendor-afhængighed og så videre...

At Aldi nu begynder at distribuere letvægts-lavpris-laptops (og forhåbentlig osse mobile internet-devices (eeepc mv.) i nær fremtid) hilser jeg varmt velkommen.

Keep 'em coming :)

26
8. august 2008 kl. 21:37

Rigtigt, at eee kommer med en Linux variant (Xandros), men den er ikke særlig sjov at arbejde med. Det tager ca. 25 minutter at brænde et eeeUbuntu iso image til en usb stick, boote fra den og installere Ubuntu.

9
6. august 2008 kl. 11:55

Der er flere forskelle mellem medion og MSI. Medion har draft N wifi og mere software (Corel Office og anti virus)

10
6. august 2008 kl. 12:16

og det er den enkle tanke: Kan vi lave en model, der virker indbydende UDEN at folk opdager, at det IKKE er windows, der kører bag skærmen?

Min søn starter snart i handelsskole og har fået anbefalet en "bærbar" som skolen køber ind til "favør"-pris (6-8.000 kr.) - og det siger sig selv, at der skal være Vista og Office2007 og Live Messaging - ellers kan en moderne handelsskolelærer ikke fange elevernes opmærksomhed.

Ergo fik han tilstillet en lettere brugt Acer Aspire til sølle 1.999 kr. - som stilled ham tilfreds, MEN da prisen var så lav bad han om også at få en ASUS EEE Pc model 900 (som pt. er den eneste model, der leveres med et dansk tastatur og indhold). Jeg "glemte" at fortælle ham, at der ikke var Windows og Live Messaging ombord - så da han startede maskinen for første gang var hans indtryk: Det er jo ikke Windows, men ... (tænker) ... det er faktisk bedre organiseret med de enkle vinduer (Windows på dansk ;-).

Min datter sad ved siden af og kæmpede om at komme til det bette tastatur - og hun faldt for et ikon, der hed .. "Netmeeting" - og da hun klikkede én gang, kom der en rude frem, så hun ikke ventede. MEN, hun bevarede roen og trykkede på MSN (som protokol) og indtastede sit login/pasord - og vupti, så havde hun fat i sit netværk.

Blot to eksempler fra en vanvittig spændende start, som vi havde glædet os meget til i det lille år, der er gået, siden "sensationen" fra Taiwan blev omtalt.

At Medion skulle være i stand til at "dræbe" noget som helst forstår jeg ikke. De har forsøgt før med deres nyheder - men det er et meget svært firma at få støtte fra, hvis eller rettere: NÅR, noget går galt.

Det samme gælder de øvrige netbogs-leverandører, der stadig satser med kikkerten for det blinde øje og planter både Windows og en roterende fastdisk i det lille kabinet.

Næh, må jeg så be' om den originale vare, eg. et operativsystem, der ikke fastfryser noget - og færre drejelige dele.

Mpdel 901 fra Asus har desværre forladt nogle af dyderne og "ligner de andre" - så jeg vil anbefale den billigere 900-model indtil videre ...

For pokker hvor kan den regne !!

11
6. august 2008 kl. 15:08

Du har ret i at det er ærgerligt at Asus har valgt at 901'eren skal komme præinstalleret med XP. Men desværre er det bare sådan at XP er det der bliver efterspurgt, og det der skal til før at netbooks kan få den succes som de har fortjent, i hvertfald sådan som forbrugsmønsteret og efterspørgslen ser ud nu.

Mig bekendt er 901 da en kærkommen opgradering af 900'eren. Større tastatur og bedre processor som ovenikøbet fordobler batterilevetiden.

Bliver spændende at se hvad 901'eren kommer til at koste i dk.

12
6. august 2008 kl. 15:27

Men desværre er det bare sådan at XP er det der bliver efterspurgt..

Er det nu osse det - mig bekendt er der ikke nogen der har spurgt de sagesløse forbrugere hvad de egentlig vil have, så de fleste accepterer bare at få(købe) hvad der nu engang er proppet på.

Hovedparten af købere af mobiltelefoner er da ligeglade med om styresystemet hedder Symbian, OSX, Windows, Linux eller noget helt 7, det der tæller er at telefonen føles lækker og opfylder et (brugs)behov.

Endvidere er det da et underligt paradoks, at man leverer disse maskiner med en barberet udgave af et OS, som fabrikanten har frygtelig travl med ellers at udfase. Det er da at stikke folk blår i øjnene, for de kan ikke opgradere deres OS til andet end ... tadaaah Linux.

/Christian

14
6. august 2008 kl. 17:14

Nu skal man heller ikke lægge mere i konfigurationen af en enkelt model.

EEE 1000 kommer med Linux.

http://asus.com/products.aspx?l1=24&l2=164&l3=0&l4=0&model=2284&modelmenu=2

1000H og 1000HD med både XP og Windows.

Ifølge Asus laver de åbenbart også 901'erne med Linux:http://asus.com/products.aspx?l1=24&l2=164&l3=0&l4=0&model=2283&modelmenu=2

Egentlig synes jeg da, at det er sjovt med en populær platform hvor Windows og Linux er ca lige store (Asus har vist selv gættet på at det ville blive 40-60, husker ikke til hvilken side). Og hvor kunderne har et reelt valg. Man kan købe EEE pc med begge systemer i almindelige butikker: Elgiganten, Expert, Computercity, osv.

Desværre tror jeg ikke, at der er nogen fysiske butikker, hvor kunder kan prøve både Linux og XP på en Eee PC. Men det kommer måske.

16
6. august 2008 kl. 21:19

Jeg har forespurgt hos ElGiganten ang. Linux... Og deres svar er, at de IKKE vil føre Linux versionen under nogen omstændigheder.

29
13. august 2008 kl. 11:57

Så meget desto mere er det en god grund til at undlade at besøge denne forretning, hvis det er et princip.

Jeg forhandler selv 900-modellen - og KUN i Linux-udgaven (troede jeg i starten). MEN netop i dag er jeg kommet på bedre tanker, fordi jeg læste en anmeldelse, hvor der stod, at Windows-udgaven er HURTIGERE end LInux !!

Det tror jeg ikke på, men jeg er næsten nødt til at bevise det ved at købe et eksemplar til demo-brug - og så udsætte de to maskiner jeg har for diverse prøvelser.

Idet jeg forventer, at Linux er hurtigst på alle fronter, hvor der kan sammenlignes, dvs.

  • opstart/afslut
  • firefox/thunderbird
  • skype, pidgin (messenger)
  • Open Office
  • Læsning/skrivning på SSD, Flash mv.

Skulle nogen have gjort det før mig (mon ikke), så vil jeg blive glad for referencer.

30
13. august 2008 kl. 13:32

Hej Hans!

På youtube.com er der boot sammenligninger af Linux og MS XP. Linux booter hurtigst op (hvis det er det du mener med hastighed). Du kan for øvrigt finde meget testmateriale om andre opsætninger og operativsystemer der.

Har selv fået mig en Eee900 og har kun to anker:

  1. den kan åbenbart ikke huske WEP-key til det trådløse netværk efter genstart.
  2. Den er unødvendig vanskelig at installerer ny software på.

Ellers er det fint maskinen gemmer de tidligere IP adresser, så man kan vælge det adresse segment, man nu en gang er på, uden først at slette de forrige. En typisk Xandros ting som man elsker, hvis man har skiftende arbejdssteder!

VH Nicholas

31
14. august 2008 kl. 13:06

Tak for din henvisning - det anede mig, at LInux starter hurtigere, men jeg kan jo have læst forkert.

Mht. net, så er det mærkeligt, at din maskine ikke kan huske dit pasord. Det gør min for wpa-kryptering - til gengæld kan man så læse det /som root/ i /etc/network/interfaces ;-)

Hvad angår det at hente andre programmer, så har jeg på kort tid fået den erfaring, at det skal man lade være med !!!

Mærkeligt for mig at sige det, men EEE-konceptet siger jo ganske klart, at man skal holde tingene enkle, hvis man ellers vil have tingene til at fungere hvergang, man tænder for maskinen.

Måske er det derfor, Windows føles som en tung en at slæbe rundt med, fordi det er så let at installere så mange (måske unødvendige) programmer.

Kun en tanke, men min første Asus EEE Pc skal have lov til at bevare sin jomfruelighed -

18
6. august 2008 kl. 22:28

Jeg har forespurgt hos ElGiganten ang. Linux...
Og deres svar er, at de IKKE vil føre Linux versionen under nogen omstændigheder.

Og hvad så, Elgiganten er jo heller ikke nødvendigvis det mest tillidsvækkende sted at købe en computer, og når Expert så gerne vil, så er problemet jo ikke så stort.

Jeg tror bare at der er rigtig mange der bitterligt vil fortryde deres køb af en UMPC med Windows på, dels fordi de ikke kan opgradere, dels fordi de får et helvede med at redde/reinstallere maskinen når den er blevet ramt af virus.

@Claus

Så supporteres Active X ikke i den fortrinlige firefox browser

Det er fordi Active X er proprietær MS teknoligi, som andre end MS hverken kan eller må supportere - altså hindringer MS aktivt har lavet for at gøre tilværelsen sur for alle andre.

Så er der flere ydelser som feks netbank som ikke supporteres.

Det er snart ved at være en gammel skrøne, svjv så kan selv DDB (hvis man ellers gider være kunde der) efterhånden supportere (bemærk retningen!) andet end IE - og så er det altså ikke et problem med FF, men med at bankerne er nogle fjolser til at overholde gældende standarder.

har hun et løbeur hvor til der kun findes windows support, mobiltelefon kalender der ikke supporteres osv.

Muligvis, men det er såmænd ikke anderledes end at man heller ikke kan hælde diesel på en benzinbil, men begge dele kan heldigvis godt benytte samme vejnet.

/Christian

24
7. august 2008 kl. 13:53

Er det korrekt, at XP til små maskiner ikke længere vil blive opdateret? Selvfølgeligt er det hul i hovedet, at benytte et 10 (!!!) år gammelt operativsystem.

Hvis El-giganten ikke vil have Linux i deres butikker, stopper de så også med at forhandle GPS systemer, som ofte er baseret på dette? Det var da en skam.

VH Nicholas

25
8. august 2008 kl. 11:42

Jeg er særdeles flittigt Linux benytter !

Men i enkelte tilfælde har Microsoft ekstreme dominans og fraværet af kritisk stillingtagen fra virksomheder, organisationer og politikere gjort tingene unødigt bøvlet, for os, som ikke accepterer den politik og de begrænsninger og fordyrelser, som Microsoft påfører os !

Den Gamle Traver, at f.eks Danske Bank og Linux ikke spiller sammen er det nsten lykkedes Danske Bank at mane i jorden. Sandheden er, at deres system NÆSTEN virker, også i Linux. Den del, som virker er fortrinlig og en sikkerhedsmæssigt bedre løsning, end deres Windows-system. Men, der er i hverttilfælde mindst én grim smutter ! Jeg tanker min telefon på nettet, via netbank (Linux/Firefox). Men af dén adgangsvej er Danske Bank sat op til, udelukkende at acceptere benyttelsen af Microsoft Internet Explorer !

Jeg er ivrig løber og ejer en større samling pulsure, bla. et par stykker fra Polar. Polar software virker udelukkende i Windows! Flere forsøg med Wine har været sørgeligt forgæves. Én til to gange årligt retter jeg henvendelse til Polar (Direkte til Finland, altså!) og forespørger for understøttelse på andre platforme. Har endda foreslået dem forskellige løsninger, som er anvendelige, såvel on-, som off-line. Hver gang takker de for interessen og at det skam er med i deres overvejelser. Mere sker der så ikke. Personligt vile jeg jo mene, at Linux'ens Finske rødder ville anspore Polar, men det er tilsyneladende ikke tilfældet. Polar er dog ikke ene om dette problem ! Faktisk tror jeg det gælder samtlige fabrikater !

Så det kan godt være lidt bøvlet, at benytte Linux i enkelte forhold. Men det er petitesser. Våbnet er at vedblive, at bestorme fabrikanterne af "Vi kan og vil ikke andet end Windows" med hyppige forespørgsler og ønsker. Polar (HQ i Finland) og Canon (Japan HQ og USA) og Sony (Japan HQ og USA) står blandt andet på min faste liste over producenter, som halv- eller helårligt modtager en mail.

19
6. august 2008 kl. 22:42

Det der med propritært HW er faktisk det største problem. Det kan næsten aldrig løses med wine. Jeg kan ikke opfordre nok til at sende en forespørgsel til fabrikanten om hvornår der kommer Linux understøttelse. En maskine som eee PC er med til at generere efterspørgsel på Linux understøttet HW. Måske kommer der en dag hvor HW fab. indser at propritære HW protokoller er et skud i egen fod.

20
7. august 2008 kl. 09:42

Jeg har god erfaring med at køre Windows under VMware workstation, og så lade Windows tale med USB porten gennem vmware. F.eks. har min GPS et USB stik og det propietære software taler fint med min GPS gennem VMware.

Nu ved jeg så ikke hvor langsomt det går med VMware workstation under en EEE pc eller MSI Wind. Men det virker for mig på min desktop.

21
7. august 2008 kl. 12:04

Med VMware er man jo ligevidt, så skal man ud og købe en windows licens alligevel.

23
7. august 2008 kl. 13:38

Med VMware er man jo ligevidt, så skal man ud og købe en windows licens alligevel.

Er Windows XP ikke snart så gammel, at rettighederne er udløbet? ;-)

Garmin Forerunner er desværre et godt eksempel på dims-producenter, der stadig opfatter verden som et sted, hvor der enten er kasser eller firkanter.

22
7. august 2008 kl. 13:03

Fik min Medion Akoya i går aftes og efter mindre end en halv time var Ubuntu installeret i dual boot configuration:http://wiki.msiwind.net/index.php/Ubuntu_8.04_Hardy_Heron

Wireless virkede ikke og maskinen er udstyret med et andet kort end beskrevt på siden ovenfor. En hurtig google gav:http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=708499så nu virker det også.

Alt i alt er førstehåndsintrykket OK med et tastatur i en brugbar størrelse.

17
6. august 2008 kl. 21:41

Hejsa.. Jeg har er en glad indenhaver af en eee PC i ca 3 mdr.. Det er en 701 med 4G. Må sige at den fungerer rigtig fint (har dog ikke dansk keyboard da den er købt i udlandet) Som beskrevet andetsted i tråden så har den alt hvad man har brug for messenger, OpenOffice, web trådløs osv.. Men nu vorser træerne som bekent ikke ind i himlen... Hvis man som Windows bruger lige vil prøve at installere noget nyt, så opdager man at det ikke er lige ud af landevejen ( jeg kan godt selv finde ud af det ) men ser bestemt en række problemstillinger for den almindelige bruger. Så supporteres Active X ikke i den fortrinlige firefox browser. Almindelige brugere vil ikke være i stand til at rode med wine eller alternative browsere. Så er der flere ydelser som feks netbank som ikke supporteres. Disse eksemler med flere til gør nok at det bliver for besværligt og for nørded at køre med linux installationen. Da jeg selv har brug for AxtiveX support over vejer da seriøst at installere XP på maskinen, blot for at komme til at køre de ting jeg har brug for. Min hustru vil rigtig gerne have sådan en lille pink en. men de ting hun gerne vil have den til supporteres ikke umiddelbart, feks har hun et løbeur hvor til der kun findes windows support, mobiltelefon kalender der ikke supporteres osv.. Det hvis ikke der kommer løsninger på den slags probelmstillinger så forbliver Linux varianten for nørder som os. /Claus

15
6. august 2008 kl. 17:15

Der skulle naturligvis have stået "med enten XP eller Linux".

13
6. august 2008 kl. 17:11

Har haft den omtalte Medion model mellem hænderne. Ejer i forvejen en EEE 900 indkøbt i UK for 6mdr siden.

Medion kan såmænd godt lave udmærkede "Hr. og Fru Jensen" produkter, men her er de kommet skidt fra start.

EEEen føles 10x mere solid, jeg er i hvert fald ikke i tvivl om hvilken maskine der vil holde længst i rygsækken og turene med tog (for slet ikke at tale om, når børnene kaster sig over den). Når den så oven i købet kan fås for 80% af prisen, er der ingen tvivl herfra.

7
6. august 2008 kl. 11:42

Ja, HP'en er bestemt en mulighed. Den er dog ikke tilstrækkeligt et fremskridt i forhold til min nuværende (dens VIA processor er ikke specielt hurtig), så jeg venter lidt.