Aktivist anholdt efter at have offentliggjort cpr-numre

Den tidligere betjent, der har offentliggjort statsministeren og forsvarsministerens cpr-numre, er anholdt.

Den tidligere politimand, der blandt andet er kendt for at have offentliggjort statsministerens og forsvarsministerens cpr-numre, er anholdt tidligt i morges, skriver Ritzau, hvilket blandt andet Politiken kan fortælle.

Sigtelserne, som vil blive rejst mod den tidligere betjent, er navneforbud, brud på persondataloven og våbenloven.

Det oplyser lederen af personfarlig kriminalitet ved Københavns Politi, Jens Møller.

»Vi sigter ham for i alt 10 forhold. Det drejer sig om blandt andet om at have offentliggjort ministres personnumre og brugt nedværdigende ord om politifolk«, siger Jens Møller til Ritzau.

Læs også: Forsvarsministeriet politianmelder CPR-aktivist for læk

Jens Møller fortæller desuden, at manden har krænket nogle af sine tidligere kolleger.

»Manden har brugt nedværdigende ord mod flere politifolk og kaldt dem planterøvere og penis-belurede. Derudover har han lagt deres billeder, navne og adresser på internettet«, siger Jens Møller til nyhedsbureauet.

I forbindelse med anholdelsen bliver der intet grundlovsforhør, da det ifølge politiet ikke er nødvendigt. I stedet bliver han løsladt senere i dag med sigtelserne hængende over hovedet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (40)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Per Gøtterup

Jeps. Virker også helt rimeligt at folk som benytter den slags ord skal efterforskes af "afdelingen for personfarlig kriminalitet"...

Det er selvfølgelig er ren politisk sag som handler om at politikerne intet har imod at befolkningens privatliv undermineres og deles med fremmede efterretningstjenester, men hvis deres eget personnummer lægges på nettet så er det pludselig rigtigt farligt og politiet rykker straks ud.

Jakob Sørensen

Selvfølgelig skal han have en bøde for at have overtrådt loven, det tror jeg sådan set også at han selv er helt afklaret med. Men man kan (med tanke på CSC sagen) godt frygte at han får en politisk dom, i en helt uproportional størrelsesorden. Det bliver spændende, eller måske snarere skræmmende, at se hvad Christiansborg får gjort ved ham...

Jesper Høgh

Ja det er er utroligt at at eks. Rudersdal Kommune kan offentliggøre 1.749 cpr nummer og bare komme af sted med at sige : beklager fejlen.

En handling som er omfattet af straffeloven, er ikke kriminel hvis den begås af en inkompetent offentlig myndighed.

Derimod er det dybt kriminelt, at påpege inkompetence hos myndigheder og især politikere. Det er jo dybt ærekrænkende, at kalde inkompetente politikere inkompetente.

John Vedsegaard

At den omtalte, L*** et eller andet, går ind for fri hash. Derfor benævnelsen
Planterøvere. Da han jo selv er tidligere strømer og dermed en tidligere penisbelurer, er sikkert en talemåde indenfor politiet som dækker over kropsvisitation.
Han har skrevet utallige indlæg ovre på 180grader.dk om sin indstilling til fri hash.

Henrik Madsen

Er manden også sigtet for overtrædelse af våbenloven i forbindelse med at han har solgt pebersprays fra sin hjemmeside.

Hans løbebane som "Den vrede unge mand" startede for resten med at han var imod Licens, dengang gik han under navnet "Licens Lars"

Henrik Madsen

http://farvellicens.dk/succeshistorier-fra-licensafmeldere/

Kryptér DR som alle andre kanaler, og lad de, der vil se propagandaen, betale for den.

https://www.dr.dk/Om_DR/licens/Formularer/Afmeld_licens.htm

Enig og var også med Licens Lars til at starte med.

Da han så pludseligt begyndte at advokere for lovliggørelse af narkotika, salg af narkotika via sin hjemmeside og senest også salg af pebersprays vie hjemmesiden, så må jeg indrømme at jeg mistede lidt af sympatien for manden.

Har intet imod folk som går op mod systemet, men på mig virker det mest som om hans holdninger er som de er netop fordi det giver ham en mulighed for at være på tværs.

Altså det som her i landsdelen kaldes en "notorisk brokrøv".

Han virker som en af de her autonome som stiller sig op og provokerer, blot for at få en reaktion som han så kan udnytte til at "bevise" at systemet er galt på den.

Janus Knudsen

Nu er Lars jo kun sigtet for lovbrud, herefter skal der anklages. Det er en lang proces og naturligvis skal det ske under retslig procedure.

Det er først når Lars bliver dømt for nogle lovbrud at vi kan se Danmarks sande ansigt. Så lad os lige klappe hesten inden der optræder for mange tillægsord her i tråden :)

Thue Kristensen

Jeg forstår ikke ordene, men de må helt sikkert give livstid.

Jeg er ret sikker på at "penis-belurede" refererer til denne her http://nordjyske.dk/nyheder/raser-over-noegenvisitation-ved-skole/329893...

Sådan en nøgenvisitation foregår for resten uden anden grund end at betjenten synes du ser mistænkelig ud. Dvs ikke engang krav om begrundet mistanke, så vidt jeg har forstået.

Christian Bruun

"penis-belurede" kunne også hentyde til LA-politikers visitation som denne optag, se video her: http://www.bt.dk/krimi/noegenvisiteret-la-politiker-indroemmer-jeg-skull...

Da jeg søgte på den, stødte jeg på denne video http://politik.tv2.dk/2014-06-04-politi-langer-ud-efter-ung-la-politiker hvor formanden for Københavns politiforening, Michael Bergmann Møller, rejser kritik mod den unge politikers metoder [altså at filme]. Det bemærkelsesværdige er, at han ikke kan lade være med at smile (se 2:54), da han svarer på hvad LA-politikeren skulle have gjort i stedet for at filme og han svarer "ja, men da har vi heldigvis den uafhængige politianklagemyndighed der tager sig af den slags sager", og intervieren siger "det er en laang tung proces at kaste sig ud i", og han kan ikke lade være med at fremkomme med et lille smil.

(I USA er det tilladt at filme politiarbejde, First Amendment, dog kun været i retten i First Circuit District - Frihedens land ;-)

Ebbe Tranberg

Da han så pludseligt begyndte at advokere for lovliggørelse af narkotika, salg af narkotika via sin hjemmeside og senest også salg af pebersprays vie hjemmesiden, så må jeg indrømme at jeg mistede lidt af sympatien for manden.

Jeg tager hatten af for ham fordi han selv stiller op som forsøgsdyr for de pebersprays han sælger.

Ja, peberspray kan også anvendes som angrebsvåben, men det er ikke dødeligt, og hvis angriberen er tæt nok på til at den er effektiv, så er din egen også effektiv overfor ham.
Så kan I bagefter begge vakle blindede rundt, men ingen af jer er døde eller skadet for livet.

Kjeld Flarup Christensen

Jeg forstår ikke ordene, men de må helt sikkert give livstid.


Det er faktisk simpelt. Politet har næppe en Kinamands chance for at får ham dømt for offentliggørelse af CPR numre. Derfor giver man ham en forskrækkelse, og sikrer at man har noget i baghånden for at i det mindste kunne dømme ham for et eller andet.

Som salig Glistrup sagde. Det er en dårlig politibetjent som ikke kan gå ud på gaden og sætte en tilfældig dansker 14 dage i fængsel.

Så hele øvelsen går ud på at vide at der ikke er noget galt med CPR og at politiet tager overtrædelser alvorligt!

Peter Kyllesbeck

Det er faktisk simpelt. Politet har næppe en Kinamands chance for at får ham dømt for offentliggørelse af CPR numre.


Han kan måske dømmes efter paragraf 11 stk. 3 i 'Lov om behandling af personoplysninger'

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=828

§ 11. Offentlige myndigheder kan behandle oplysninger om personnummer med henblik på en entydig identifikation eller som journalnummer.

Stk. 2. Private må behandle oplysninger om personnummer, når  

1) det følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov,

2) den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke hertil eller

3) behandlingen alene finder sted til videnskabelige eller statistiske formål, eller hvis der er tale om videregivelse af oplysninger om personnummer, når videregivelsen er et naturligt led i den normale drift af virksomheder m.v. af den pågældende art, og når videregivelsen er af afgørende betydning for at sikre en entydig identifikation af den registrerede eller videregivelsen kræves af en offentlig myndighed.

Stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 2, nr. 3, må der ikke ske    

offentliggørelse af personnummer uden udtrykkeligt samtykke.

Kjeld Flarup Christensen

Han kan måske dømmes efter paragraf 11 stk. 3 i 'Lov om behandling af personoplysninger'


Han har jo ikke behandlet oplysninger, men afsløret at systemet er fuld af huller. Det han har gjort er af så stor betydning for offentligheden at det er fuldt berettiget at han gør det.

Skulle det komme til en retssag kan han bare indkalde et offer for identitetstyveri, som kan forklare hvor slemt det er at leve med et system han som offer ikke kan gøre noget ved.

De personer som Lars har offentliggjort CPR numre på kan derimod gøre noget ved det, fordi de er lovgivere.

Morten Poulsen

Ja, peberspray kan også anvendes som angrebsvåben, men det er ikke dødeligt, og hvis angriberen er tæt nok på til at den er effektiv, så er din egen også effektiv overfor ham.
Så kan I bagefter begge vakle blindede rundt, men ingen af jer er døde eller skadet for livet.

Det er en meget farlig og desværre også almindelig vildfarelse. Se fx http://en.wikipedia.org/wiki/Pepper_spray, der bl.a. skriver:

For those with asthma, taking other drugs, or subject to restraining techniques that restrict the breathing passages, there is a risk of death. The Los Angeles Times reported in 1995 at least 61 deaths associated with police use of pepper spray since 1990 in the USA.

Anders Hessellund Jensen

Det er problematisk, når aktivister begynder at gå efter politikere personligt, men jeg har meget svært ved at se hvordan der kan være tale om offentliggørelse af "fortrolig" information.

Den offentliggjorte information er tilgængelig på en offentlig hjemmeside for enhver person der måtte gide at bruge en times tid eller to på at foretage en helt simpel proces som det ikke kræver noget særligt IT-kundskab at udføre. De ansvarlige for hjemmesiden har endda udtalt, at, at der ikke er tale om et sikkerhedshul, og at den udstillede funktionalitet fungerer præcis som det var intentionen den skulle.

Hvis der falder dom for, at den offentliggjorte information skal betragtes som fortrolig, så må det i hvert fald som minimum følge, at tinglysningens hjemmeside (og andre hjemmesider med lignende funktionalitet) skal lukkes indtil de ikke længere udstiller denne fortrolige information på en måde der er umiddelbart tilgængelig for enhver med en lille smule tålmodighed.

Jesper Høgh

Det er problematisk, når aktivister begynder at gå efter politikere personligt

Mener du dermed, at den enkelte politiker kun via stemmesedlen bør kunne stilles til ansvar for sine handlinger - eller mangel herpå?

Politisk aktivisme dækker i min begrebsverden over langt mere end f.eks. offentliggørelse af cpr-numre og ægkastning, og denne aktivisme praktiseres jo heldigvis endnu primært uden at den bringer de udøvende i politiets søgelys.

Jeg mener, at det i politisk sammenhæng er helt ok at gå efter manden fremfor bolden. Har du nogensinde set en debat fra Folketinget? Her er der sgu ingen, der går efter bolden!

Iøvrigt vil jeg vædde min højre arm... aarh, lad os sige den venstre, på at den anholdte ikke bliver straffet for at lække cpr-numre. Og det virker som om politiet er af samme mening. Ellers havde man vel ikke valgt den store pakkeløsning mht sigtelser.

Jacob Pind

er jo blot atypisk bruger adfærer han har lagt fordagen, rekombination af offentligt tilgængt data,alt har helt tiden ligget der, men først i kraft af hans brugsmønster er det samlet.
Bliver han dømt for det, bliver det rigtig interssant, enhver brug af noget ud over det i manuel/eller forklaring beskrevet, er så pludsligt en potential strafbar handling.

Mikael Ibsen

når noget er gået ud over ledere og koryfæer, og ellers til daglig sidder på sine hænder med det blinde øje vendt bagud, mens barnet falder i brønden med brændte fingre - og budbringeren bliver skudt.

Det lugter meget grimt af herskernøkker, og er en temmelig uværdig adfærd, hvis man samtidig vil kalde sig for et demokrati - uden at få røde ører.

Der er faktisk således, at vi vælger vores ledere, for at de skal varetage vores interesser i alle forhold, og løbende korrigere spillereglerne efter de gældende forhold. Desværre holder dette koncept kun til dagen efter et valg, hvorefter man igen definerer samfundet som identisk med systemerne - og kører videre som før.

Hvor må det dog egentligt være frustrerende som politiker, at gå og vide, at der på et eller andet tidspunkt dukker en ny irriterende valgdag op, så på et eller andet tidspunkt, finder man vel også ud af, at al den uro, den skaber, er samfundsskadelig - og sløjfer valgdagen.

Så behøver man heller ikke mere skulle forklare sine manglende kompetancer - eller inderlige ulyst til at lave om på de ting, som ikke duer.

Christian Bruun

Så behøver man heller ikke mere skulle forklare sine manglende kompetancer - eller inderlige ulyst til at lave om på de ting, som ikke duer.

Efter min overbevisning skal politikere ikke have faglige kompetancer, men de skal have holdninger. De manglende kompetancer findes i embedsværket som rådgiver politikerene, og det er ikke så underligt, eftersom det meste fagpersonalet er blevet opsagt siden 80'erne og erstattet med økonomer...

Kai Birger Nielsen

Det her åbner jo for et utal af muligheder. Lad os nu sige at det er forbudt at røbe HTS's cpr-nummer. Er det så også forbudt at trække 2 fra og offentliggøre det nummer? Hvad hvis man ikke skriver at man får HTS's cpr-nummer hvis man lægger 2 til nummeret? Overvej hvad forskellen er på den handling og så tinglysningens hjemmeside.

Sikke en masse forbudte tal, der pludseligt kan dukke op.

Og hvorfor er det her ikke bare lavet lige som betalingskort? Hvis jeg tror at nogen har gættet/afluret kortnummeret på mit visakort, så spærrer jeg det online, klipper kortet over og afventer at banken sender et nyt pr snailmail til min registrerede adresse efter at de har opdateret databasen over kort/indehaver/gyldighed.

(Og nej, det her er ikke ment som et forslag til politikerne om at lade Nets køre udstedelsen af cpr-beviser/kort. :-)

Og jeg sidder selv med offentlige it-systemer, så ja, det er meget nemmere bare at have et cpr-nummer, der aldrig kan skiftes, men når nu det system har en række træls bieffekter, så kunne man jo overveje at lave det om?

Sune Marcher

Og hvorfor er det her ikke bare lavet lige som betalingskort? Hvis jeg tror at nogen har gættet/afluret kortnummeret på mit visakort, så spærrer jeg det online, klipper kortet over og afventer at banken sender et nyt pr snailmail til min registrerede adresse efter at de har opdateret databasen over kort/indehaver/gyldighed.


Det ville være ALT for besværligt, og derudover kræve en masse ændringer i en helvedes masse systemer - hvis man er villig til at acceptere ændringer, ville det kræve væsentligt mindre at gøre det ikke-sindssyge: at udelukkende lade CPR være identification og ikke authorization.

(Og nej, ikke-hemmelighedsgørelse af vores nuværende CPR-numre er ikke en perfekt løsning, at kende alder/køn giver en række problemer som fx scam-muligheder overfor mindreårige, hjemmerøverier overfor ældre, samt scouting for potentielle voldtægtsofre.)

Gert Madsen

Efter min overbevisning skal politikere ikke have faglige kompetancer, men de skal have holdninger.


Umiddelbart lyder det rigtigt.
Desværre tror jeg at det er det som har gjort at politikerne har vænnet embedsværket til at levere håbløst elendige "undersøgelser" og "rapporter", som ikke har anden kvalitet end at de understøtter den konklussion, som politikerne ønsker.

Jeg kan ikke rigtigt komme på anden vej ud af dette, end at få nogle naturvidenskabsfolk ind, med en smule faglig stolthed.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize