Inden for to uger har to store virksomheder meldt ud, at de dropper React Native, som er et platforms-uafhængigt mobil-udviklingsmiljø med rødder hos Facebook.
Det skriver ADT Mag.
Begge hold har på blogindlæg forklaret, hvad der fik dem til at fravælge teknologien. Den ene virksomhed er Airbnb.
»I 2016 satsede vi butikken på React Native,« lyder det fra udlejningstjenestens udviklere.
»To år senere er vi klar til at dele vores oplevelse med verden.«
Der er ikke tale om én bestemt faktor. I stedet er det en længere række tekniske og organisatoriske problemer, som ligger bag.
Det drejer sig blandt andet om bibliotekets umodenhed, sådan som Airbnb ser det, bøvlet med at vedligeholde en kopi (fork) af koden, utilfredsstillende Javascript-værktøjer, refactoring (kodeomskriving), samt en lang række andre faktorer.
Den anden virksomhed, Udacity, er et kommercielt net-undervisningsfirma. Her nævnes som årsager til droppet at der ganske simpelt ikke er så mange faciliter, der skal implementeres samtidigt på Ios og Android, samt en stigning i Android-specifikke produktønsker, frustration over langsigtede vedligeholdelsesomkostninger og Android-holdets modvilje overfor platformen.
Men der var også gode ting at sige om React Native fra begge hold. Hertil skal lægges at årsagerne til at opgive miljøet var komplekse, og også bestod i organisatoriske og andre spørgsmål, som ikke var af teknisk karakter. Begge hold understregede, at deres erfaringer kun var specifikke for deres organisationer og bør ikke bruges som råd eller et eksempel for andre organisationer.
»Forskellige hold havde en bred vifte af oplevelser med React Native,« siger lyder det fra Airbnbs udviklingshold.
»React Native viste sig at være et utroligt værktøj til tider, samtidig med at det udgjorde tekniske og organisatoriske udfordringer hos andre.«