AI slår os i Skak, Go og Dota, men i Starcraft vinder menneskene stadig

Jo mere kompliceret et computerspil er, des sværere er det også for kunstig intelligens at vinde over mennesker.

Algoritmer har længe kunne slå mennesker i Skak, men det er først for nyligt, at kunstig intelligens er blevet så intelligent, at den kan slå mennesker i computerspillet Dota 2. Det skete, da Elon Musks OpenAI vandt over et semi-professionelt hold tidligere i år og vandt flere sejre i verdensmesterskabet. Det skriver DR.

Det halter lidt mere, når det gælder det mere komplicerede spil Starcraft. Her er der flere muligheder, så det er sværere for AI at vide, hvad den skal fokusere på, fortæller lektor Sebastian Risi, som forsker i kunstig intelligens og computerspil på It-universitetet i København, til DR.

Sebastian Risi undersøger sammen med ph.d.-studerende Niels Justensen, hvordan AI klarer sig i forskellige computerspil. OpenAI deltog i verdensmesterskabet i Dota 2, der fandt sted i Vancouver i august, men vandt ikke. Og da OpenAI vandt over det semi-professionelle hold tidligere i år, havde man sørget for, at begge hold spillede med de samme fem karakterer, så spillet ikke blev for kompliceret for algoritmerne at håndtere.

Der går også et stykke tid, før kunstig intelligens vil være så langt, at det kan slå de dygtigste spillere i Starcraft, mener Sebastian Risi.

»Der vil nok gå nogle år, før vi ser det. Det kommer til at kræve endnu mere avancerede algoritmer. Vi kan i hvert fald ikke gøre det med den teknologi, vi har nu,« siger han til DR.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere