Afskriver banksystemer for over 2 milliarder: Nordea vil bygge nyt it-fundament

Med en afskrivning på eksisterende it-systemer på 2,6 mia. kr vil Nordea begynde på en frisk med en ny it-platform, som skal hjælpe med at målrette produkter og implementere EU-lovgivning.

Nordea vil over de kommende år udskifte bankens nuværende it-systemer med en samlet løsning, der skal fungere som en fælles platform på tværs af lande. Af bankens regnskab for 3. kvartal fremgår det, at der skal investeres yderligere 30-35 pct. mere i it over de næste 4-5 år, svarende til 500-700 mio. kroner. Ved samme lejlighed afskriver Nordea 344 mio. euro på de nuværende it-systemer, svarende til 2,6 mia. kroner.

De nye it-investeringer skal bruges til at opbygge en samlet platform, som den fremtidige it-udvikling skal bygges på.

»Nordea afskriver nogle gamle it-systemer, som de nok havde regnet med havde levet lidt længere, end de nu kan se bliver tilfældet. De er nødt til at gå over til nye it-platforme, som er gearet til den verden, kunderne også befinder sig i,« siger seniorpartner i konsulentvirksomheden PlusCon Henning N. Jensen, som blandt andet rådgiver om betalingsteknologier.

Han peger i den forbindelse på, at en anden bank har været igennem en lignende udvikling med at opbygge en samlet it-platform.

»Danske Bank foretog jo et lignende skifte for en del år siden, dog i noget mindre målestok. Og måske Nordea også burde have gjort det tidligere, så de var mere på forkant med udviklingen, end tilfældet er nu.«

Den digitale udvikling i bankverdenen viser sig blandt andet i form af bankforretninger foretaget fra mobile enheder. Af Nordeas kvartalsregnskab fremgår det, at antallet af login fra bankens mobil-løsning er steget med 50 pct. fra 3. kvartal 2013 til 3. kvartal 2014. I samme periode er antallet af transaktioner foretaget via mobilbanken steget med 90 pct.

Om den udvikling siger Claus Christensen, Head of Group Identity og Communications i Nordea:

»Det er som sådan ikke en overraskende udvikling. Men væksten i mobile transaktioner er jo et billede på, hvor stærkt digitaliseringen går i samfundet.«

En samlet platform

Claus Christensen beskriver Nordeas øgede investering i it i de kommende år som bankens svar på den generelle digitalisering af samfundet, hvor alting bliver mere online og mobilt. It-investeringen skal konkret munde ud i en samlet platform, der skal erstatte de forskellige platforme, Nordea i dag anvender.

»Ingen ved jo, hvad kunderne konkret efterspørger om 4-5 år, men vi ved, at det kommer til at skulle gå stærkt med at kunne levere nye løsninger og produkter. Og for at opnå den hurtighed og fleksibilitet tror vi, det er rigtigt at mindske kompleksiteten og bygge et nyt fundament,« siger Claus Christensen.

Han forventer, at kunderne i fremtiden i stigende grad vil have skræddersyede løsninger. Og i den forbindelse skal den kommende platform på Big Data-vis hjælpe med at samle kundedata, så de kan bruges til at målrette løsninger.

»Vi skal have enkle processer og en enkelt platform, der kan bygges kundeløsninger oven på. I den forbindelse konsoliderer vi også vores data, så det bliver lettere at samle data og målrette tilbud til kunderne,« siger Claus Christensen.

Lovgivningskrav

Derudover er der løbende lovgivningskrav til bankens systemer, der giver anledning til at tilpasse it-systemerne.

»Vi skal kunne scanne alle transaktioner for, om de er mistænkelige i forhold til hvidvask og den slags ting, som vi skal rapportere til myndigheder. Og i dag bygger man systemer oven på gamle systemer for at leve op til disse krav. Og det er med til at øge den generelle kompleksitet,« siger Claus Christensen og påpeger, at gamle systemer i denne sammenhæng vil sige 4-5 år.

Henning N. Jensen vurderer, at netop EU-regulering af den finansielle sektor spiller en væsentlig rolle for Nordeas beslutning om at bygge en ny it-platform op i stedet for at vedligeholde forskellige nationale systemer. Han peger i den forbindelse på, at Nordea på nuværende tidspunkt er økonomisk gearet til at foretage investeringen i ny it.

»Det er klart, at EU-lovgivning spiller en væsentlig rolle for denne beslutning. Hvis udvikling på fire forskellige nationale platforme kan erstattes af udvikling på en fælles platform for at leve op til lovgivningen, så er det jo en god begrundelse for at bevæge sig videre ud ad den vej. Og når Nordea nu har økonomien til det, er det jo fint at tage hele afskrivningen af de gamle it-systemer i et hug,« siger han og tilføjer:

»344 millioner euro er mange penge. Men Nordea, der er blandt Europas største banker, har et overskud, hvor de kan tåle at tage afskrivningen.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Thomas Ehler

..Forhåbentlig noget nyere end 3270, 5250 og OS/2...

Jaja, IT medarbejderne i Nordea blev i sin tid beskyldt for brødnid, fordi de "påstod" at det ville betyde manglende nyudvikling og mindre stabil drift, da Nordea i sin tid i 2003 lagde alle it opgaver over i IBM regi (Nordic Processor).

For nylig har Nordea så insourcet de tidligere medarbejder de har kunnet opstøve og skal nu til at indhente det forsømte.
Endnu et bevis på at Outsourcing, af komplicerede systemer der skal udvikles løbende, er en død sild.

  • 2
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere