Afgående Region H-direktør: Vi undervurderede Sundhedsplatformen

Illustration: Claus Thomsen
Vi har indført en ny patientjournal på alle vores hospitaler til tiden og til prisen – vi har fået et stabilt og sammenhængende it-system, anfører regionsrådsformanden fra Region H som svar på skarp kritik fra Statsrevisorerne.

Regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S), Region Hovedstaden, tager kritikken fra Statsrevisorerne om en 'uprofessionel og kritisabel' indførelse af Sundhedsplatformen 'alvorligt' og understreger i en pressemeddelelse, at man 'fra politisk hold i Region Hovedstaden løbende er blevet klogere undervejs og har bedt administrationen om at sætte ind på de kritikpunkter, som Rigsrevisionen peger på.'

»Vi har stadigt meget arbejde foran os, men samtidig vil jeg påpege, at vi har indført en ny patientjournal på alle vores hospitaler til tiden og til prisen – vi har fået et stabilt og sammenhængende it-system, hvor data opdateres konstant og gemmes struktureret, så de kan deles på tværs hospitalerne og mellem de to regioner på Sjælland,« siger Sophie Hæstorp Andersen ifølge meddelelsen.

»Vi har fået mere standardiserede arbejdsgange på tværs af hospitaler, og det giver bedre mulighed for et sammenhængende behandlingsforløb,« tilføjer hun.

Regionsdirektør Hjalte Aaberg, som i begyndelsen af maj meldte sin afgang som regionsdirektør ved udgang af 2018, siger:

»Vi undervurderede helt klart den betydning, som Sundhedsplatformen ville få for især lægernes arbejdsgange, fordi de med Sundhedsplatformen nu også skal varetage nogle administrative opgaver, som de ikke skulle før,« siger regionsdirektør Hjalte Aaberg ifølge samme pressemeddelelse.

»Det er selvfølgelig vores ansvar, at vi ikke har sikret god nok uddannelse, og at funktionaliteten flere steder ikke fungerede optimalt, da vi gik på Sundhedsplatformen første gang. Vores fokus lå på patientsikkerheden og på de funktioner, som medarbejderne skulle bruge i behandlingen af patienter. Desværre betød det, at vi ikke havde nok fokus på selve den administrative registrering af aktiviteten – både i testfasen og uddannelsen,« siger Aaberg yderligere.

Statsrevisorerne kritiserer i deres bemærkninger (PDF), at regionen havde for optimistiske forventninger til, hvor længe hospitalerne ville opleve et fald i aktiviteten.

»Regionen forventede en aktivitetsnedgang i 3 uger, men der var – 1½ år efter ibrugtagningen – fortsat aktivitetsnedgang på flere hospitaler,« lyder det fra Statsrevisorerne.

Regionen erkender, at problemerne med at registrere aktiviteten har været åbenlyse, siden Herlev og Gentofte Hospital som de første gik på Sundhedsplatformen i maj 2016.

»Det har haft den konsekvens, at regionen i perioder ikke har haft et fuldt overblik over, hvor mange undersøgelser og behandlinger der reelt var foretaget på hospitalerne,« anfører Region H.

»I starten virkede dele af systemet ikke ordentligt, og det var svært at registrere korrekt. Samtidig var uddannelsen af medarbejderne i registreringsopgaven ikke tilstrækkelig og blev gennemført i en udgave af systemet, der kun var foreløbig. «

Ifølge regionen viser den seneste opgørelse fra Sundhedsstyrelsen, at regionen har haft en lille stigning i undersøgelser og behandlinger på 1,1 procent på tværs af hospitalerne i hele regionen i 2017.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (12)
Anne-Marie Krogsbøll

"»Vi har stadigt meget arbejde foran os, men samtidig vil jeg påpege, at vi har indført en ny patientjournal på alle vores hospitaler til tiden og til prisen"
Der var den igen - præcist det, jeg lagde mærke til, da jeg læste rapporten - at man ser ud til at have haft fuldstændigt enøjet fokus på, at tidsplanen skulle holdes - synkefærdig skude eller ej.

Det, der nærmest blænder en, når man læser rapporten, er jo, hvordan man den ene gang efter den anden simpelthen bevidst har valgt at ignorere alle faretegn og advarselslamper og springe rimelige forberedelser over. Massevis af tests, der ikke nåede at blive gennemført ordentligt, massevis af personale, der ikke nåede at få deres kurser, massevis af kendte fejl osv. osv. - og man ignorerede det bare.

Jeg bliver gal, når jeg endnu engang skal høre på, at man har holdt prisen og til tiden. Det ved vi godt - men vi ville bare meget hellere have et system, som faktisk fungerer, uden at koste flere milliarder, end et system til tiden. Det er faktisk meningen med et sundhedsvæsen, at det skal fungere - ikke bare til tiden. Udtalelserne fra Hæstorp lyder som det klassiske "Patienten døde, men operationen lykkedes i det mindste".

Og disse inkompetente ledere har så også ansvaret for, at Sundhedsplatformen passer ordentligt på vore stærkt følsomme sundhedsdata. Hvorfor skulle vi tro på, at de er i stand til at sikre det? De har i hvert fald haft meget svært ved blot at få Epic til at opfylde sin kontraktlige forpligtelse til at levere en årlig sikkerhedsrapport - og det er indtil videre hemmeligstemplet, hvad der står i den.

Det burde statsrevisorerne også se på, inden det er for sent....

Jan Larsen

Sophie Hæstorp Andersen (S) udtaler: "Vi har indført en ny patientjournal på alle vores hospitaler til tiden og til prisen".
Men har projektet så lavet alle de opgaver, der oprindeligt var tiltænkt Sundhedsplatformen? Eller er dele som skulle løses af Sundhedsplatformen pillet ud af scope og sendt tilbage til Regionerne som "Egenleverancer"?

Christian Nobel

Og så kan man jo egentlig diskutere om det er til prisen, for når produktiviteten går ned, så tabes der jo penge.

Hvis en billetudsteder indfører et nyt system, så kan det godt være det bliver lavet til prisen, men hvis det ikke fungerer, og der dermed ikke bliver solgt nogen billetter, så går der ikke lang tid for han må dreje nøglen om - og så nytter det sådan set ikke noget at systemet blev leveret til prisen.

Jan Heisterberg

Udover det tragiske for os alle i de to berørte regioner, så er det også fra et rent projektledelsesmæssigt synspunkt værd at hæfte sig ved den skriftlige og dokumenterede konklusion fra direktør og regionsrådsformanden: "til tiden, og til prisen".
Se i nåde til til disse .......

ENHVER, som bare læser side 2 i en bog om projektledelse, ved, at mantraet for projektledelse sædvanligvis omfatter:
- til tiden, til prisen og til kundens tilfredshed.
Sædvanligvis opfattes "kunden" som både virksomhed, ansvarlige og brugere.

TYDELIGVIS har de ansvarlige i deres evaluering GLEMT brugerne, her alt sundhedspersonalet.
Uanset hvad, så kan et system, et projekt, der møder så massiv, og tydeligvis berettiget kritik, ALDRIG betegnes som en succes.
Ja, patienten døde ..... I øverden betydning.

Dette er et skoleeksemplet på at overse de fundamentale risikofaktorer, som ethvert projekt bør se på og imødegå:
- berører projektet livsvigtige funktioner (svar: ja, helt klart)
- omfatter projektet mange brugere (svar: ja, helt klart)
- er projektet meget visibelt (svar: ja, helt klart).
Derfor, må vurderingen af projektets implementering og nuværende anvendelse være: IKKE BESTÅET.

Men direktøren forlader den sunkne skude - skal sikkert forfremmes. Regionsrådsformanden blev desværre genvalgt ......

Kurt Friis Hansen

Træde ét skrift frem? He...

Det sker aldrig!

Men du kan bede de uansvarlige om at træde et skridt tilbage, og så vurdere resultatet.

Jeg vil vædde med, at der er mindst én, der er begyndt at flytte på et ben, inden budskabet registreres fuldt ud på skalaen for langtidsfuldmægtige uden viden, ansvar eller fornuft.

Smil

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder