Afgående EU-kommissær: Ulogisk at frygte Google

EU’s afgående konkurrence-kommissær, der har ledt efterforskningen af it-giganters monopol, giver afskedssalut: Det giver ikke mening at frygte Google.

Han står til at blive afløst af danske Margrethe Vestager som EU’s konkurrence kommisær. Men inden da fastslår spanske Joaquin Almunia at mange følelser forbundet med søgegiganten Google er ulogiske. Det skriver The Register.

Almunia er blevet kritiseret for at være for lempelig over for de multinationale it-giganter, som i de seneste år er blevet undersøgt for konkurrenceforvridende virksomhed. Undersøgelserne har ledt til bøder til både Intel og Microsoft. Men mangel på resultater med at håndtere Google har kostet Almunia en irettesættelse fra medlemmerne af EU-parlamentet.

Stadig ser spanieren dog ikke det som en god ide for sin danske efterfølger at gå efter Google.

»Google har fremprovokeret en masse følelser og i nogle tilfælde… også nogle irrationelle følelser om denne kæmpe, der vil fjerne vores frihed, vores privacy og alle vores rettigheder. Det synes jeg ikke er logisk,« siger Almunia.

Google har en lang liste af privacy-sager bag sig, og er blevet efterforsket på hele fem kontinenter. Til november vil EU’s sag mod Google have kørt i fire år.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Svend Eriksen

Jeg tror ikke man ligefrem kan sige, at folk frygter Google. Men jeg tror roligt man kan sige, at folk er nervøse over al den akkumulerede viden Google ligger inde med.

Personligt er det mest Googles image jeg har det svært ved. De prøver at sælge sig selv som en venlig og glad organisation, der støtter et åbent og frit internet og bare elsker alle. 'Don't be evil', som det jo hed så smukt engang.

Men det klinger simpelthen så fælt falsk i mine ører, når man tænker på, at Google er en virksomhed, der skal tjene penge til aktionærerne, og tilmed en virksomhed, der lever af at sælge målrettede reklamer og har en klar interesse i at vide alt om alle.

Jeg er ikke specielt fan af nogen, men jeg foretrækker at være kunde hos et firma, hvor jeg da i det mindste ved, at de har tænkt sig at suge så mange penge ud af mig som muligt. Det er på en eller anden måde mere ærligt end Google, der siger 'det er gratis!' om det hele med et stort venligt smil, men i virkeligheden bare venter på at stikke snabelen i ens privatliv.

Nå, det blev en længere smøre. Beklager meget. :)

  • 2
  • 4
#4 Per Hansen

Jeg synes det er en mærkelig mistænksomhed, der er hos visse over for Google. Hvor kommer den fra? Projektion? Altså "når jeg tjener penge, så gør jeg onde ting, så derfor må Google vel også gøre det"? Eller "på mit arbejde kigger jeg da den indsamlede information fra vores kunder, selv om jeg ikke burde, så derfor gør Google det vel også"?

Jeg har faktisk aldrig set Google gøre noget, som lignede noget "evil" – i modsætning til mange andre virksomheder og i høj grad også politikere, som vi endda direkte betaler for at gøre deres arbejde ordentligt. Jeg synes stadig, Google lever op til deres motto om "don't be evil".

Prøv at vende den om: Hvordan skulle Google kunne tilbyde alle de tjenester uden at samle så meget information om brugerne? Det handler jo netop om at gøre det nemt for brugerne at finde information, herunder deres egen.

Jeg synes mistænkeliggørelsen af Google svarer til at mistænkeliggøre sin læge, fordi hun stiller spørgsmål og skriver journal og dermed ved en masse private ting om én. Men hun ved det jo kun for at kunne hjælpe bedst muligt – ikke for at misbruge informationen. Og jeg kan ikke se, hvorfor det skulle være anderledes med Google.

Som eksempel på "don't be evil" har Google aldrig lagt skjul på, at deres computere (ikke de ansatte) benytter ordene i brugernes e-mails til at vise relevante reklamer. De siger det klart og tydeligt, inden man tilmelder sig, og de har gjort det fra starten.

Kan nogen fortælle mig, hvordan Google skulle handle anderledes, hvis de skulle udbyde så mange gratis produkter, som nødvendigvis må køre i skyen og dermed have brugernes data liggende, og de samtidig skal have en indkomst for at kunne drive det hele og udvikle nye produkter?

  • 4
  • 1
#5 Lars Juul

Jeg synes det er en mærkelig mistænksomhed, der er hos visse over for Google. Hvor kommer den fra? Projektion? Altså "når jeg tjener penge, så gør jeg onde ting, så derfor må Google vel også gøre det"? Eller "på mit arbejde kigger jeg da den indsamlede information fra vores kunder, selv om jeg ikke burde, så derfor gør Google det vel også"?

Det er faktisk såre simpelt:

  • Viden er magt (og hvis der er noget Google har, er det viden)
  • Magt korrumperer

Det er meget muligt at man i Googles nuværende ledelse tilstræber en vis forretningsmoral. Men siden de er på NASDAQ har vi ingen garantier mod skiftende ejerforhold eller om "don't be evil"-doktrinen bliver overholdt i fremtiden.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere