Afdødes Facebook-profiler sender reklamer til pårørende

Illustration: Facebook
Har afdøde personer indvilliget i lidt for mange ting på Facebook, kan pårørende komme ud for den tvivlsomme oplevelse, at profilerne post mortem reklamerer for alskens spil og tjenester på Facebook.

Det er et vedvarende problem. Afdødes Facebook-profiler står tilbage, nogle gange uberørt, nogle gange bliver de slettet, fra tid til anden bruges de som et digitalt gravsted - men en gang imellem har afdøde accepteret lidt for mange ting fra de spammende services og tjenester, som post mortem sender invitationer gennem afdødes profil til pårørende. Lidt som digitale reklamationszombier.

Det skriver Politiken

Peter Kruse, partner i sikkerhedsfirmaet CSIS, har selv for nylig mistet en god ven, hvis profil stadig sender adskillige anbefalinger på nye og gamle computerspil blandt Facebook-vennerne.

»Det her er nogle apps, som de døde selv har sagt ja til at få installeret, da de var i live. Men de har samtidig givet firmaerne bag de her apps retten til at bruge deres Facebook-profiler på den måde, at de med jævne mellemrum deler et link til firmaets hjemmeside eller produkter,« siger Peter Kruse til Politiken.

»Får vi ikke profilerne lukket, jamen, så risikerer vi midt i sorgen, at vi får links og anbefalinger fra de døde. Og det er jo ikke nogen ubetinget rar oplevelse,« siger han.

Facebook ønsker ikke at kommentere sagen direkte, men i forhold til afdødes profiler siger kommunikationsdirektør i firmaets nordiske afdeling, Peter Münster:

»Det er noget, vi hos Facebook gerne vil kunne hjælpe folk med. Det er ved at være nogle år siden, at de første profiler blev omdannet til mindesider, og senest er vi begyndt at tilbyde folk, at de kan udpege en eftermælekontakt, som kan forvalte nogle grundlæggende ting ved profilen efter ens død,« siger han.

»Det er vigtigt at huske på, at der både skal være plads til, at nogle ønsker at bruge den afdødes profil til at mindes og bearbejde sorgen på, mens det for andre kan være forbundet med stor sorg, at en afdød så at sige lever videre på Facebook. Det, der er vigtigt for os, er, at folk har mulighed for at træffe beslutning om det, mens de er i live.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
Martin Kofoed

Jeg har været ude for, at folk har sendt fødselsdags-lykønskninger til en afdød person, som alle i netværket så kunne se. Det er jo blevet meget nemt at trykke på "tillykke"-knappen, og meget perifære bekendtskaber kender måske ikke lige omstændighederne omkring dødsfaldet.

Men det er jo bare kikset på alle tænkelige måder, og udstiller på værste måde forskellen mellem venner og facebook-venner. Som efterladt bør man gøre sig selv den tjeneste at få suspenderet afdødes profiler.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017