ÆØÅ-domæner flopper

Kun fire procent af danske internetnavne indeholder æ, ø og å. Men der er heller ikke mange brugere, som er i stand til at benytte de danske domæner.

Ud af knap 800.000 domænenavne under topdomænet .dk bruger kun fire procent muligheden for at bruge æ, ø og å i domænet. Og tendensen er faldende, fra 4,7 i 2005 til 4,1 procent i dag. Det skriver Idag.dk.

Muligheden for at registrere domæneadresser med de danske tegn har eksisteret siden februar 2003, men det er altså kun et fåtal af registranterne, som vælger denne mulighed.

Ifølge Idag.dk benytter mere end 70 procent af de danske internetbrugere Internet Explorer 6 til at surfe på nettet. Men denne udgave af Internet Explorer kan ikke umiddelbart håndtere de danske bogstaver. Browseren kan dog udvides med en plug-in, som tilføjer funktionaliteten.

Blandt de danske virksomheder, der har købt et domæne med de særlige danske bogstaver er Carlsberg, som ejer Øl.com.

Det har virksomheden købt for at sikre sig adgang til domænet, og for at blokere for andres misbrug, siger Carlsbergs pr-chef Jens Peter Skaarup til Idag.dk.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Kommentarer (2)

Bob Hagenstrup

Det havde jeg slet ikke tænkt på. Google med omicronner ekspanderer til http://www.xn--ggle-0nda.com/

Det er vel ISPens opgave at sørge for at der ikke er nogen som udnytter dette. Det gør det kun værre at der er så mange kombinationer af forskellige versioner af "o" f.eks. Det findes jo også i det kyrilliske alfabet.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Pressemeddelelser

Affecto Denmark reaches highest Microsoft Partner level

Affecto Denmark, a leading provider of data-driven solutions, has reached the highest level in the Microsoft partner ecosystem: Managed Partner.
22. jun 13:45

Innovate your business with Affecto's IoT Explorer Kit

Are you unsure if Internet of Things fits your business strategy?
31. maj 2017

Big Data Lake Summit: Fast and Trusted Insights

If you want to outpace, outsmart and outperform your competition in a digital world, you need trusted data that can be turned into actionable business insights at speed.
24. apr 2017