For mange reklamer over ’knækket’ på en hjemmeside - altså det første, synlige skærmbillede - vil fremover udløse minuspoint, når Googles store algoritme skal prioritere søgeresultaterne. Det skriver Google i et blogindlæg.
Målet er at ramme de websider, hvor brugeren i første omgang kun ser reklamer og må scrolle ned, før det egentlige indhold viser sig. Den slags websider giver ikke brugeren en god oplevelse, skriver Google som begrundelse for, at ændringen bliver gennemført.
Har man et normalt antal reklamer øverst på siden, skal man ikke frygte noget, lyder meldingen.
»Denne ændring af algoritmen vil ikke påvirke websites, hvor der er reklamer over ’knækket’ i normalt omfang, men vil påvirke sites, som i langt højere grad fylder toppen af siden med reklamer på en måde, så det kan være svært at finde sidens reelle, originale indhold,« skriver Google.
Samlet set vil omkring én procent af alle websider blive straffet med en lavere pagerank, altså en dårligere placering i listen over søgeresultater.
Rådet fra Google lyder i øvrigt, at man som webside-ejer skal koncentrere sig om at levere den bedste brugeroplevelse, og ikke forsøge at bygge den op ud fra Googles søgealgoritme. Der vil nemlig ske over 500 ændringer af algoritmen i løbet af 2012.
Men måske skulle Google prøve at se på sin egen webside, lyder det fra Danny Sullivan fra bloggen Searchengineland.com.
Har man en skærm i den mindre ende, kan man faktisk risikere at få reklamer på hele skærmen over 'knækket', når man bruger Googles søgemaskine, viser han. Først kommer de sponsererede links, med en svag gul baggrundsfarve, og er det et produkt, man har søgt efter, vil der derefter være links til butikker, hvor man kan købe produktet. Først når man scroller ned får man de reelle søgeresultater, skriver Danny Sullivan.