Advokater: Digital Tinglysning koster borgerne en halv milliard ekstra

7 kommentarer.  Hop til debatten
De lange ventetider, som nogle hushandlende bliver udsat for med Digital Tinglysning, løber samlet op i en ekstraregning på en halv milliard kroner i renteudgifter, vurderer boligadvokater, der kalder hele forløbet for en skandale.
16. december 2009 kl. 10:23
errorÆldre end 30 dage

Tålmodigheden er i den grad ved at være brugt op blandt danske boligadvokater, som er rasende over de problemer og forsinkelser, som den Digitale Tinglysning stadig er ramt af.

Fejl og underkapacitet hos Tinglysningretten vil koste danske hussælgere og -købere en halv milliard kroner ekstra i renteudgifter, lyder det fra Danske Boligadvokater, som har regnet på de forsinkelser, der har ramt hushandler hele efteråret. Det skriver dagbladet Børsen.

Når det tager for eksempel to måneder i stedet for to uger at få tinglyst en handel, skal både køber og sælger nemlig bruge langt flere penge på renter til den såkaldte mellemfinansiering. En udgift, som kun bankerne får glæde af.

»Det er intet mindre end en skandale. Det er fuldt forståeligt, at der vil være indkøringsvanskeligheder med et system som den digitale tinglysning. Men at det er i denne størrelsesorden - det er forrykt," siger advokat Henrik Høpner, der er formand for Danske Boligadvokater til Børsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Præsident for Tinglysningsretten, Søren Sørup Hansen, kalder stadig problemerne for børnesygdomme og mener, at det ligger inden for, hvad man må forvente, når et stort og kompliceret it-system skal sættes i værk.

Det er CSC, der har leveret det stærkt forsinkede og mangelfulde it-system til den digitale tinglysning.

Flertallet af sagerne behandles ifølge Tinglysningsretten inden for få dage, men de mere komplicerede sager eller dem, hvor en fuldmagt skal indlæses manuelt, er stadig meget forsinkede.

Samtidigt er det stadig meget svært at komme igennem til Tinglysningsretten telefon-hotline. Ventetiden er dog bragt ned fra i snit fem kvarter til nu tre kvarter, oplyser retten.

En fuld digital udgave af tinglysningen afløste den 8. september det rent papirbaserede system, som havde været brugt i flere hundrede år. Siden da har blandt andet manuel behandling af fuldmagter overmandet Tinglysningsretten, som først omkring sommeren 2010 forventer at have nået bunden af bunkerne af sager.

7 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
16. december 2009 kl. 10:37

Søren Sørup Hansen mener at det bare er børnesygdomme - men mener han dermed også at det er i orden at alm. husejere skal betale for disse problemer?

2
16. december 2009 kl. 10:49

Smart - det er bank pakke III forklædt som IT-skandale ;-)

... og Meningitis er vel også en slags børnesygdom.

3
16. december 2009 kl. 17:17

Startede som nummer 21, 1 1/2 time efter er jeg nummer 3. Jeg er nok bare en statistisk anormalitet...

4
16. december 2009 kl. 17:34

Ovenstående er bare endnu et af mange eksempler på forsinkede eller mislykkede IT-systemer med CSC som leverandør. Computerworld kunne i maj 2009 oplyse "Et it-system til politiet bliver nu forsinket med op imod to år. Politiet anså allerede sidste sommer CSC som en højrisiko-leverandør."http://xrl.us/bgjnxg

Ingeniøren dec. 2004: "It-system til Københavns hospitaler to år forsinket. It-leverandøren CSC har alvorlige problemer med at udvikle laboratoriesystem til 30 mio. kr."http://xrl.us/bgjn5i

Listen fortsætter. Prøv at Google CSC og forsinket....

5
16. december 2009 kl. 21:24

Min mor døde i april, vi søskende fik hurtigt boet udlagt til privat skifte, og vi fik solgt hendes lejlighed ultimo august. Tinglysningsmæssigt en banal sag uden særlige omstændigheder.

Dagens gode nyhed: Jeg og mine søskende har i dag fået tinglyst den skifteretsattest, vi indleverede til ejendomsmægleren den 4. september (ejendomsmægleren fik den først registreret i systemet den 29. oktober).

Dagens dårlige nyhed: Skødet er først lagt ind den 4. december, og alle ”bo-skøder” udtages iflg. ejendomsmægleren til manuel behandling. Så vi må indstille os på at vente yderligere et par måneder, før købesummen kan frigives. De ca. 4-5 måneder koster sandsynligvis også køber dyr mellemfinansiering.

Jeg synes, at der er en oplagt (men i medierne overset) årsag til, at hotlinen til tinglysningsretten er overbelastet, og at sagerne hober sig op: Vejledningerne til systemet har været så mangelfulde, at brugerne (både ejendomsmæglere, advokater og almindelige borgere) ikke har haft en chance for at finde ud af, hvordan de skulle håndtere selv helt banale sager som vores. Og så har de jo måttet ringe og forsøge at få svar.

Domstolsstyrelsen har taget konsekvensen og har inden for de seneste uger udgivet et antal vejledninger i ganske almindelige procedurer, såsom at tinglyse en skifteretsattest , et skøde o.s.v. Det var på tide - systemet har været i luften i tre måneder nu!

En ting er, at systemet er forsinket og har et par børnesygdomme – det er selvfølgelig også en interessant historie, men ikke den, der optager mig mest. Systemet er leveret og overtaget af Domstolsstyrelsen, og dermed er det ikke primært systemleverandøren, man skal klandre for det kaos, der hersker.

Jeg ser gerne et ansvar placeret for, at Domstolsstyrelsen valgte at idriftsætte systemet, før brugervejledningerne var udarbejdet og kvalitetssikret.

Jeg vil gerne vide, hvorfor Domstolsstyrelsen ikke involverede ”rigtige” brugere – ejendomsmæglere og advokater i testen af systemet. På den måde ville man have fundet flere fejl, man havde fået afprøvet vejledningerne, og man ville have uddannet en stribe brugere, som kunne have bistået andre brugere i startfasen.

Jeg vil også gerne vide, hvilke muligheder ejendomsmæglere og advokater har haft for at forberede sig på ibrugtagning af systemet. Hvor lang tid har de haft til at uddanne deres folk? Har der været et tilstrækkeligt uddannelsesmateriale?

Implementering af ny organisation og nye arbejdsgange er et projekt for sig – og det er Domstolsstyrelsens ansvar alene. Måden, det er gennemført på, er en hån mod de ansatte både i tinglysningsretten og hos ejendomsmæglere og advokater. De ansatte må arbejde ud over rimelighedens grænser og samtidig lægge øre til utilfredse kunder. Samtidig har man sendt en økonomisk øretæve til tilfældige borgere, der må bekoste mellemfinansiering.

Jeg ser frem til, at Rigsrevisionen kulegraver tinglysningsprojektet.